145 376 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ska bli lite intressant när denna historia briserar på riktigt och all fakta som damen sitter på även kommer fram.M MartinP666 skrev:Ska man tro det som skrivs på andra forum så stämmer det där inte alls, jag läste att Esbjörn tvärtom hört sig för efter köpare under sommaren, och att han försökt hitta köpare villiga att bjuda över Ebba Busch utan resultat. Jag antar att hon ligger lågt med sin sida av storyn tills rättegången.
Ang. att en 80-åring skulle ha ångerrätt, hur skulle det påverka fastighetsvärdet för andra 80-åringar som vill sälja i framtiden? Och hur ställer sig landets 80-åringar till att halvt om halvt bli omyndigförklarade enbart pga ålder?
Jag är fortfarande helt säker på att det är giriga anhöriga som inte tycker han ska festa upp pengarna på ålderns höst utan vill ha ett fint arv istället. Esbjörn ville sälja, Ebba ville köpa och pengar har överförts. Hur kan det inte vara självklart?
Esbjörn Bolin har inte ångrat något köp. Han har ångrat en försäljning. Jag tror att det inte är bra för samhället om det blir allmänt tillåtet för försäljare att ångra en försäljning.S Sovjet skrev:Oavsett anledningen till att en 80-åring är ledsen och ångrar sitt köp, är det väl inte bra för ett parti som värnar gamla i samhället att göra så här, ta honom till domstol. Han har inte själv gjort en aktiv handling för att lägga ut huset till försäljning, utan blivit uppsökt av Ebba som säkert är en skicklig försäljare av sin idé. Det har inte ens varit budgivning och priset är tydligen ett underpris. Man kan bli "lurad" att skriva på avtal, eller övertalad. Jag tror att KD får betala ett politiskt pris för detta.
Vad finns det för belägg för att fastigheten såldes till ett "underpris"?
Om du med båda menar Esbjörn och Ebba så har du nog rätt. Övriga inblandade "intressenter" tycker jag inte verkar vara så värst måna om vare sig Esbjörn eller Ebba.M mickef skrev:
Mest står jag nog på rättsstatens sida. Om man har träffat ett avtal så ska det hållas, annars får det rättsliga konsekvenser, och om man håller på att lura av en människa dennes pengar sakta men säkert så ska det straffas.
Redigerat:
Jag menade sin "försäljning" (underteckande av avtal). Det finns tydligen det som tyder på att fastigheten är värd mer, den har ju inte varit föremål för budgivning). Hon fick inte lagfart på fastigheten därför att avtalet tydligen inte var korrekt bevittnat. Ebba Busch hävdar att en väninna var med och kan vittna, men vet inte om hon verkligen undertecknat avtalet. I vilket fall som helst har lagfart inte givits. Oavsett om detta är juridiskt korrekt är det inte moraliskt korrekt i synnerhet inte av en partiledare i ett parti som värnar äldre. Hon framstår inte som en sådan. Hon gör bort sig helt enkelt och det lär visa sig i nästa val.P pmd skrev:
Men vad konkret tyder på att fastigheten är värd med än vad den såldes för? Finns det andra värderingar än de som gjordes innan Bolin och Busch kom överens om affären? Varför valde i så fall inte Bolin att sälja till ett högre pris?S Sovjet skrev:Jag menade sin "försäljning" (underteckande av avtal). Det finns tydligen det som tyder på att fastigheten är värd mer, den har ju inte varit föremål för budgivning). Hon fick inte lagfart på fastigheten därför att avtalet tydligen inte var korrekt bevittnat. Ebba Busch hävdar att en väninna var med och kan vittna, men vet inte om hon verkligen undertecknat avtalet. I vilket fall som helst har lagfart inte givits. Oavsett om detta är juridiskt korrekt är det inte moraliskt korrekt i synnerhet inte av en partiledare i ett parti som värnar äldre. Hon framstår inte som en sådan. Hon gör bort sig helt enkelt och det lär visa sig i nästa val.
Buschs lagfartsansökan är vilande eftersom den gjordes med hjälp av köpekontraktet som inte uppfyllde alla krav för att få lagfart (bevittningen). Det är dock vanligt att man söker lagfart på köpebrevet. Köpebrevet skulle undertecknas (samtidigt som full likvid för köpet skulle erläggas av Busch) vid ett möte som Bolin inte dök upp på. Busch var då nödgad att söka lagfart på köpekontraket eftersom hon enligt 20 kap. 2 § i jordabalken ska söka lagfart inom tre månader från förvärvet av fastigheten.
En vilande lagfart är inte verkningslös. Den hindrar den förre ägaren att sälja fastigheten igen, och det går att söka inteckning i fastigheten med en vilande lagfart.
En anledning till att vi har lagar är för att inte personligt tyckande ska gälla vid våra mellanhavanden. Speciellt dåligt är det med personligt tyckande vid tvister eller när någon blir illa behandlad av någon annan.
Man kan säga att våra lagar är ett resultat av en gemensam syn på moral. Samsynen är inte heltäckande gemensam, men det är ett mycket bättre system än att personlig moral (personligt tyckande) ska vara rättesnöret.
Allt detta har redan retts ut i de trådar som finns om ämnet på detta forum.
F.ö. så tycker jag att Busch ska gå hårt fram och inte ge sig. Avtal ska hållas! En möjlig bonus kan bli att KD får minskat väljarstöd och åker ur riksdagen i nästa val, men inget verkar tyda på det för närvarande.
Redigerat:
Delar inte din uppfattning. Det finns mängder av fall där man kan förledas in i affärsförhållanden man inte förstår hela vidden av. Då får man nästan alltid stå sitt kast, men det är en toppolitiker profilerade på att värna äldre. Hon kan få rätt, men förlora ändå. Det rör sig om en äldre man som har en kognitiv nedsättning. Av det jag har läst så är det hon som sökt upp honom och velat köpa hans fastighet. enligt honom har hon tjatat och han har känt sig pressad och ångrat sig omedelbart. Han har nog också blivit bortkollrad av en slipad politiker. Nej, hur juridiskt rätt hon än har, har hon inte moraliskt rätt och får sannolikt betala ett politiskt pris. Sedan kan man sitta på juridiskt höga hästar hur mycket man vill.
Esbjörn Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Den diagnosen är ställd av en psykolog och är tentativ. Enligt psykologen behöver den kompletteras med en medicinsk och psykiatrisk undersökning för att fastställas.
Knappast något som gör Bolin oförmögen att förstå att han har har sålt sin fastighet, alltså, och inget som uppfyller rekvisiten i 31 § i avtalslagen, vilken är den lagparagraf som Bolins juridiska ombud tycks åberopa för att få tingsrätten att ogiltigförklara köpekontraktet mellan Busch och Bolin.
Det tycks även som att du helt har missat turerna kring Bolins brorson, ägarinnan av kursgården där Bolin ibland hjälper till och bor, kursgårdsägarinnans väninna som är gift med en fastighetsmäklare i Uppsala och är personligt bekant med Bolins juridiska ombud (som inte är advokat och som har ett mörkt förflutet med en dom på sig i hovrätten). Det är en fascinerande historia som får mig att hysa stor sympati för Esbjörn Bolin och hoppas att han slipper ur klorna från dessa personer.
Busch kan inte få rätt och samtidigt förlora i tingsrätten.
Ett politiskt pris hoppas jag att Busch och KD får betala. Jag ogillar starkt religion i politiken och vill helst att KD inte sitter i riksdagen, men som sagt så verkar inget tyda på sämre förtroendesiffror för Busch just nu.
Knappast något som gör Bolin oförmögen att förstå att han har har sålt sin fastighet, alltså, och inget som uppfyller rekvisiten i 31 § i avtalslagen, vilken är den lagparagraf som Bolins juridiska ombud tycks åberopa för att få tingsrätten att ogiltigförklara köpekontraktet mellan Busch och Bolin.
Det tycks även som att du helt har missat turerna kring Bolins brorson, ägarinnan av kursgården där Bolin ibland hjälper till och bor, kursgårdsägarinnans väninna som är gift med en fastighetsmäklare i Uppsala och är personligt bekant med Bolins juridiska ombud (som inte är advokat och som har ett mörkt förflutet med en dom på sig i hovrätten). Det är en fascinerande historia som får mig att hysa stor sympati för Esbjörn Bolin och hoppas att han slipper ur klorna från dessa personer.
Busch kan inte få rätt och samtidigt förlora i tingsrätten.
Ett politiskt pris hoppas jag att Busch och KD får betala. Jag ogillar starkt religion i politiken och vill helst att KD inte sitter i riksdagen, men som sagt så verkar inget tyda på sämre förtroendesiffror för Busch just nu.
Redigerat:
Har någon sett psykologintyget ?
Oavsett hävdar Esbjörn, via sitt juridiska ombud, att han har en kognitiv nedsättning och att den är så allvarlig att han behöver en god man. Sedan 1 sep har transportstyrelsen skärpt kraven för att behålla sitt körkort. Tidigare behövde läkare anmäla sina patienter om de var ”uppenbart olämpliga”, nu räcker det med ”olämpliga”. Transportstyrelsen vill att fler körkort dras in. Om Esbjörn anser sig så allvarligt funktionsnedsatt kombinerat med cyklisten han körde på så är nog chansen hög att han blir av med sitt körkort. Eller skall han ångra sin funktionsnedsättning också, kanske redan dagen efter? Om man dribblar och ljuger för mycket så råkar man till slut illa ut. Han kan bli av med både hus och körkort.
Oavsett hävdar Esbjörn, via sitt juridiska ombud, att han har en kognitiv nedsättning och att den är så allvarlig att han behöver en god man. Sedan 1 sep har transportstyrelsen skärpt kraven för att behålla sitt körkort. Tidigare behövde läkare anmäla sina patienter om de var ”uppenbart olämpliga”, nu räcker det med ”olämpliga”. Transportstyrelsen vill att fler körkort dras in. Om Esbjörn anser sig så allvarligt funktionsnedsatt kombinerat med cyklisten han körde på så är nog chansen hög att han blir av med sitt körkort. Eller skall han ångra sin funktionsnedsättning också, kanske redan dagen efter? Om man dribblar och ljuger för mycket så råkar man till slut illa ut. Han kan bli av med både hus och körkort.
Jag undrar för övrigt vem som inte har en "lindrig kognitiv" nedsättning idag. Det får man av utbrändhet/utmattning också. Såklart olika för alla men vad jag läst om det så är det knappast något påverkar så hårt att man råkar skriva under avtal under en tods förhandla de utan att veta vad man gjorde
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Jag tycker tvärt om, trots att jag delar din bedömning av partiet hon företräder. Men hon har ju inte gjort något fel här. Hon har köpt en fastighet och kräver att säljaren hedrar avtalet. Hon bryter inte mot vare sig lagen eller mot något moraliskt imperativ som hennes parti står för. Visst, Kd hävdar sig värna äldre, men knappast genom att frånta friska människor deras rättshandlingförmåga.P pmd skrev:
Så även om jag delar uppfattningen att det vore bra om folk höll sina gudar borta från politiken kan jag inte förmå mig att vilja att det ska gå illa för ett parti jag inte gillar av skäl som har noll och intet med deras politik att göra.
Ifall det påverkar den politiska opinionen så beror det ju inte alls på Ebbas agerande utan på medias hantering av ärendet. "Vinklat" är en ganska grov underdrift.Nötegårdsgubben skrev:Jag tycker tvärt om, trots att jag delar din bedömning av partiet hon företräder. Men hon har ju inte gjort något fel här. Hon har köpt en fastighet och kräver att säljaren hedrar avtalet. Hon bryter inte mot vare sig lagen eller mot något moraliskt imperativ som hennes parti står för. Visst, Kd hävdar sig värna äldre, men knappast genom att frånta friska människor deras rättshandlingförmåga.
Så även om jag delar uppfattningen att det vore bra om folk höll sina gudar borta från politiken kan jag inte förmå mig att vilja att det ska gå illa för ett parti jag inte gillar av skäl som har noll och intet med deras politik att göra.
SeSarB skrev:Jag undrar för övrigt vem som inte har en "lindrig kognitiv" nedsättning idag. Det får man av utbrändhet/utmattning också. Såklart olika för alla men vad jag läst om det så är det knappast något påverkar så hårt att man råkar skriva under avtal under en tods förhandla de utan att veta vad man gjorde
Hoppas hon står fast som hon tidigare gjort. Detta ärende har till och med ändrat mig att kanske stödrösta på henne.K Kane skrev:
Sällan sett en partiledare med så mycket pondus och ”stake” att stå fast vid vad som är rätt. Dom alla andra syltryggarna viker sig ju vid första vindpust.