Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
S Sovjet skrev:
Handlar inte frågan om huruvida man tycker att Ebba handlar rätt? Om man enbart utgår från lagen tycks hon ju ha rätt för lagen tar inte hänsyn till säljaren känt sig pressad och övertalad. Ett avtal är ett avtal. Men det är inte alltid lagen har "rätt". Det betyder inte att man kan formalisera en lag som tar hänsyn till "känna sig pressad och övertalad". Man kan fortfarande tycka att hon handlar fel, med eller utan lagen.
Jo, det är sant att allting inte går att formalisera i lagar. För ett välfungerande samhälle krävs också rättrådiga medborgare.

I det här fallet är det dock mycket tveksamt om Esbjörn har känt sig "pressad och övertalad".

P
S Sovjet skrev:
En kognitiv funktionsnedsättning kan också innebära en sårbarhet för att bli pressad och övertalad av en slipad politiker som dessutom kanske använt sin charm. En liten kognitiv funktionsnedsättning behöver inte betyda att han är helt otillräknelig och inte alls vet vad han gör.
Jag är varken psykolog eller läkare, men jag tror att sårbarhet för att bli pressad och övertalad av en slipad politiker inte är ett symtom på en kognitiv funktionsnedsättning. Det finns nog en annan diagnos för det (om det ens finns en diagnos).

Det är dock Bolins (ej ännu fastställda) lindriga kognitiva funktionsnedsättning som Bolins juridiska biträde verkar vilja använda för att hävda att 31 § i avtalslagen ska kunna användas för att häva avtalet mellan Bolin och Busch.

P
S Sovjet skrev:
Eller inte.
Det är helt rätt av Busch att låta en domstol avgöra tvisten. Det betyder inte att det är tvärsäkert att Busch har rätt gällande avtalets giltighet.

P
S Sovjet skrev:
Jag har läst att det finns ett sådant utlåtande som Ebbas ombud begärt ut.
Det är gamla undersökningar från 2010 och 2012. Dessa finns också som aktbilagor hos tingsrätten för den som vill fördjupa sig i ärendet.

P pmd skrev:
Jag är varken psykolog eller läkare, men jag tror att sårbarhet för att bli pressad och övertalad av en slipad politiker inte är ett symtom på en kognitiv funktionsnedsättning. Det finns nog en annan diagnos för det (om det ens finns en diagnos).

Det är dock Bolins (ej ännu fastställda) lindriga kognitiva funktionsnedsättning som Bolins juridiska biträde verkar vilja använda för att hävda att 31 § i avtalslagen ska kunna användas för att häva avtalet mellan Bolin och Busch.
"Då personer med lindrig kognitiv störning ofta upplever stress och oro över sitt tillstånd och inte sällan far illa av det i yrkeslivet, är det viktigt med en adekvat och omsorgsfull handläggning." (Internetmedicin).

P
Vad är Internetmedicin?

P pmd skrev:
Vad är Internetmedicin?
En medicinsk sajt.

P
Hur hittar man till den?

Jag undrar också vilken "adekvat och omsorgsfull handläggning" som är relevant i ämnets sammanhang.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur hittar man till den?

Jag undrar också vilken "adekvat och omsorgsfull handläggning" som är relevant i ämnets sammanhang.
Jag vet inte, men att en sådan person bör behandlas varsamt kanske.

P
Av allt att döma har Busch gått rätt varsamt fram, men hon kunde knappast veta att Bolin hade en lindrig kognitiv funktionsnedsättning (om han nu hade det; psykologens utlåtande behöver ju kompletteras med en medicinsk undersökning). Icke desto mindre bör man vara artig och trevlig när man kontaktar någon man inte känner i ett ärende som kan vara lite känsligt. Det finns ingen direkt anledning att tro att Busch inte har varit trevlig i sina kontakter med Bolin.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Av allt att döma har Busch gått rätt varsamt fram, men hon kunde knappast veta att Bolin hade en lindrig kognitiv funktionsnedsättning (om han nu hade det; psykologens utlåtande behöver ju kompletteras med en medicinsk undersökning). Icke desto mindre bör man vara artig och trevlig när man kontaktar någon man inte känner i ett ärende som kan vara lite känsligt. Det finns ingen direkt anledning att tro att Busch inte har varit trevlig i sina kontakter med Bolin.
Hon har med all sannolikhet inte varit otrevlig. Med all sannolikhet raka motsatsen. Charmig och söt, men samtidigt slipad, driven och envis. Varför skulle hon ha varit otrevlig om hon ville få honom att skriva under avtalet?

S
Den senaste psykologundersökningen ger samma diagnos som de som gjorts 2010-2012. Jag vill minnas att den senare undersökning kom fram till att det inte skett någon försämring mot tidigare undersökningar.

I de tidigare framkommer att Esbjörn har en "subjektiv närminnesstörning".

Esbjörn upplever alltså själv att han lätt glömmer var han lägger sin nycklar, glömmer att ta med plånboken till affären, osv. Men än så är det inte.

Även de tidigare undersökningarna som gjorts återkommande över en tidsperiod indikerar att det inte sker någon försämring över tid.

I grund och botten är Esbjörn lika frisk som alla oss andra som ibland glömmer var vi lägger nycklarna osv.

Man får nästan lite hypokondrikänsla. Esbjörn envisas med att det är något fel på honom, men sjukvården hittar inget egentligen fel annat än lite "normal" glömska, som de ger honom diagnosen "Lindrig Kognitiv Funktionsnedsättning" för.

Esbjörn vet precis vad han gjort. Han är bara inte karl nog att stå för vare sig det, vad han vill eller sig själv.

P
S Sovjet skrev:
Hon har med all sannolikhet inte varit otrevlig. Med all sannolikhet raka motsatsen. Charmig och söt, men samtidigt slipad, driven och envis. Varför skulle hon ha varit otrevlig om hon ville få honom att skriva under avtalet?
Jamendåså! Varsam behandling. Jag tror knappast att Busch har varit framfusig.

Att Bolin har ångrat sig är något som de skumma personerna i hans närhet har styrt honom till. Det är dessa personer som har försummat sin plikt att behandla honom varsamt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jamendåså! Varsam behandling. Jag tror knappast at Busch har varit framfusig.

Att Bolin har ångrat sig är något som de skumma personerna i hans närhet har styrt honom till. Det är dessa personer som har försummat sin plikt att behandla honom varsamt.
Hur vet du att det inte är hon som styrt honom dit hon vill? Du väljer att tro att det är andra skumma personer som styrt honom, men inte Ebba, nej.

P
Ja, jag tror inte att det är Ebba Busch som har förmått Esbjörn Bolin att säga att han ångrar försäljningen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.