Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S Snickerick skrev:
Jag frågade på jobbet en gång för många år sedan, hur många som skulle bestrida ett trafikbrott de anklagats för felaktigt. Efter lite diskussion runt bordet kom 9 av 10 fram till att de skulle erkänna. De var lite motvilliga till just begreppet att erkänna att de begått brottet, men de skulle ta böterna. Det är precis som med Ebba, hon tar böterna, men hon anser sig oskyldig. Och jag instämmer. Det är långt ifrån självklart att det Ebba skrev på internet var grovt förtal, och det är min uppfattning att hon hade friats i domstol, men jag har full förståelse för att hon hellre betalade för att slippa processen.
Det är lite så som jag skulle resonera om jag var i Ebbas situation jag skulle bara strunta i det hela, låtit Esbjörn få huset och dragit vidare.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är lite så som jag skulle resonera om jag var i Ebbas situation jag skulle bara strunta i det hela, låtit Esbjörn få huset och dragit vidare.
Och förlorat några hundra tusen i handpenning ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om jag hade haft så mycket pengar som Ebba nja kanske.

Jag tror dock att hon hade fått tillbaka en betydande del av pengarna om inte allt bara jag bett om dem.

Och det hade varit betydligt bättre för hennes popularitet som politiker om det var det som bråket handlade om.

Dåligt beslut att skriva kontrakt med en ”Krångl-Pelle” utan att mäklare.

Redigerat:
D
P pmd skrev:
Själv lutar jag åt att ett uttalande bör vara tillåtet om det är sant, men det är ingen lätt fråga. Det måste finnas undantag, t.ex. när det gäller rikets säkerhet. Om ett nedsättande uttalande om en person alltid bör vara tillåtet så länge det är sant är inte heller helt självklart.
Det är ju en ryggmärgsreflex att känna så, den har vi nog alla men när man sen lyssnar på vad det skulle leda till så förstår man varför inga länder ha det så. Hämndporr och alla former av uthängningar blir tillåtna och om du inte kan bevisa att det är osant är det fritt fram att publicera vad som helst. Efter att ha lyssnat på konsekvenserna fick jag nog inse att även denna lagstiftning har beretts och är rätt rimlig, inte perfekt men funktionell.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ja, det finns antagligen situationer där utgången är så pass oviss om man skulle ta fallet till rättegång att det är bättre att acceptera ett strafföreläggande fastän man anser att man inte har gjort något fel. I Busch fall tror jag att det var det som avgjorde.
Jag tror det var ganska klart att hon inte kunde gå fri, vad jag har hört anses det ha varit solklart, och därför fick hon rådet av sin advokat, en åklagare driver dessutom inte mål som de inte kan vinna, det är trakasserier och det får de inte ägna sig åt. Dessutom vad det hög profil både på den åtalade och åklagaren och åklagaren hade nog lagt ner om det var tunt underlag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om jag hade haft så mycket pengar som Ebba nja kanske.

Jag tror dock att hon hade fått tillbaka en betydande del av pengarna om inte allt bara jag bett om dem.

Och det hade varit betydligt bättre för hennes popularitet som politiker om det var det som bråket handlade om.

Intressant. Hur vet du att Ebba har mycket pengar? Hur vet du vad som är bra för hennes popularitet?

D Dr Jumping Jack skrev:
Intressant. Hur vet du att Ebba har mycket pengar? Hur vet du vad som är bra för hennes popularitet?
Om du läser i tråden så ser du att jag har postat flera länkar till Novus som visar att hennes popularitet började dala samtidigt som den här skiten började.

Jag vet inte att Ebba har mycket pengar men eftersom att hon är toppolitiker vågar jag gissa det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan ju visa sig att det hade varit ett mycket lågt pris för henne att betala

P
Det var Bolin som inte ville blanda in en mäklare. Jag skulle, liksom Busch gjorde, ha respekterat säljarens vilja i det läget.

Bolin och Busch tycks ha varit överens och stämningen vad god dem emellan tills Bolins brorson, Bolins "hyresvärd" och den senares gamla kompis reagerade på att en godbit höll på att gå dem ur händerna. Då fick de Bolin att "ångra" sig och att anlita Binninge som juridiskt ombud.

P
D djac skrev:
Det är ju en ryggmärgsreflex att känna så, den har vi nog alla men när man sen lyssnar på vad det skulle leda till så förstår man varför inga länder ha det så.
Det är alltså inte en ryggmärgsreflex för mig om du läser min text noga. Det stämmer inte att inga länder har det så.

Om du läser i tråden så ser du att jag har postat flera länkar till Novus som visar att hennes popularitet började dala samtidigt som den här skiten började.
Du kan inte dra en sådan slutsats. Då måste du visa ett samband mellan fastighetsaffären och Novus opinionsmätning. Du bara gissar. Man kan lika gärna hävda att kd:s siffror hade varit sämre om inte Ebba fått så mycket uppmärksamhet i pressen. Vilket faktiskt är lika troligt. Ditt påstående är som att säga att om vi får mer storkar samtidigt som vi får ett ökat antal födda barn så bevisar detta att barn kommer med storken.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan inte dra en sådan slutsats. Då måste du visa ett samband mellan fastighetsaffären och Novus opinionsmätning. Du bara gissar. Man kan lika gärna hävda att kd:s siffror hade varit sämre om inte Ebba fått så mycket uppmärksamhet i pressen. Vilket faktiskt är lika troligt. Ditt påstående är som att säga att om vi får mer storkar samtidigt som vi får ett ökat antal födda barn så bevisar detta att barn kommer med storken.
Mätningarna görs regelbundet hela tiden och när detta började hända, började Ebba dala i förtroende enligt mätningarna.

Tycker du verkligen att det sista är en rimlig jämförelse?

P pmd skrev:
Det var Bolin som inte ville blanda in en mäklare. Jag skulle, liksom Busch gjorde, ha respekterat säljarens vilja i det läget.

Bolin och Busch tycks ha varit överens och stämningen vad god dem emellan tills Bolins brorson, Bolins "hyresvärd" och den senares gamla kompis reagerade på att en godbit höll på att gå dem ur händerna. Då fick de Bolin att "ångra" sig och att anlita Binninge som juridiskt ombud.
Precis och Ebba borde dragit sig ur affären när Esbjörn inte vill blanda in mäklare. Jag har själv varit i en liknade situation och då valde jag att bekosta mäklare själv. Om säljaren i det läget börjat krångla hade jag dragit mig ur affären.

Det där sista är väll mycket spekulativt?

P pmd skrev:

Fast man får nog förstå att Ebba kan sälja snö till eskimåer och förvandla vatten till vin, när Bolin efter ett tag vid köksbordet kanske ångrade sig, hade han gjort rätt mot släktingar? el struntade de fullständigt i honom, inget är svart el vitt

Mätningarna görs regelbundet hela tiden och när detta började hända, började Ebba dala i förtroende enligt mätningarna.

Tycker du verkligen att det sista är en rimlig jämförelse?
Ja det är en rimlig jämförelse. Du drar slutsatser som rimligen inte kan dra.
Ebba toppade i maj 19 på 10.7% på Novus väljarbarometer (som bara är en uppskattning-inte sanning) och föll till 5.9 % i sep -20. Mätning tom aug innan Ebbas kontrakt var ute i pressen. Kontraktet skrevs 20 aug -20. Hon föll 4.8 % på 15 månader.
Efter Ebba har exponerats i pressen ang husköpet har hon bromsat fallet och föll i opinionen från 5.9 till 4.6% i okt -21. Alltså 1.3% på 13 mån (3ggr bättre). Om man använder din logik och använder Novus så har det gått mycket bättre för Ebba under husaffären än innan.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.