145 277 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Många förstår inte att säga som det är eller att leta fram sanningar kan leda till stor skadegörelse för den drabbade. I det här fallet fick ju Advokaten i det närmaste omgående avsluta sitt pågående arbete på grund av det. Han hade sonat sitt brott och arbetade som som Esbjörns ombud men på grund av att han blev förtald är hans tid som Advokat förmodligen helt slut för all vet vad han gjort och kommer inte att anlita honom hur bra han än skulle vara som Advokat. Jag tror att skadeståndet för detta kan komma att bli väldigt högt då det kan ha förstört hans liv på många sätt.M MartinP666 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Som omväxling ställer jag mig på @kortis sida. Fattiga människor (och i synnerhet människor utan arbete och stark anknytning till det ordnade samhället) döms generellt hårdare. Det finns dels systematiska, medvetna skäl till det, som att det räknas som ett straff i sig att någon blir av med jobbet i samband med en dom till exempel (något som bara kan hända någon som faktiskt har ett jobb), men också omotiverade skillnader.M MartinP666 skrev:
Om det även finns det för antalet dagsböter som döms ut vet jag inte specifikt, men det skulle i så fall passa i mönstret.
Nu missade du målet en aning, påståendet tidigare i tråden var att höginkomsttagare döms får lägre dagsböter (alltså inte lägre antal) än låginkomsttagare.Nötegårdsgubben skrev:Som omväxling ställer jag mig på @kortis sida. Fattiga människor (och i synnerhet människor utan arbete och stark anknytning till det ordnade samhället) döms generellt hårdare. Det finns dels systematiska, medvetna skäl till det, som att det räknas som ett straff i sig att någon blir av med jobbet i samband med en dom till exempel (något som bara kan hända någon som faktiskt har ett jobb), men också omotiverade skillnader.
Om det även finns det för antalet dagsböter som döms ut vet jag inte specifikt, men det skulle i så fall passa i mönstret.
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Nja, det har kortis faktiskt modifierat. Men iom. att det finns ett tak för dagsböter så får iofs. de allra mest välavlönade lägre dagsböter också.M MartinP666 skrev:
K kortis skrev:
Lägre procentuella böter ja, inte lägre i absoluta tal. Både den undre och övre gränsen påverkar detta, den undre till låginkomsttagarnas nackdel och den övre till höginkomsttagarnas fördel. Dock känns det ändå rimligt att det finns en undre och övre gräns tycker jag.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Man måste nog medvetet missförstå för att tro att det var absoluta tal som avsågs.M MartinP666 skrev:
Visst finns det skäl för att ha tak för dagsböter, men ju rikare man är desto mildare straff får man de facto då om dagsböter döms ut. Lite som när elitfotbollsspelare får två veckors löneavdrag. Nu är det förstås fullständigt verkningslöst ekonomiskt sett, medan det för femtio år sedan spelade stor roll för ekonomin. På samma vis slår dagsböter väldigt olika beroende på vilken inkomst (och därmed generellt sett vilka marginaler) man har.
Men det är trots allt träffsäkrare än fasta bötesbelopp.
Jag lyssnade på programmet när det begav sig såg nu att det inte fans kvar längre, fd överåklagare. Sven-Erik Alhem har vid ett flertal tillfällen uttalat sig i frågan även andra,M MartinP666 skrev:
De drivna med bra advokater vet att uppge fel inkomster och det torde inte vara låginkomsttagare
Fast nu dribblar du ju bort dig själv. Är det summan eller antalet dagsböter det gäller?K kortis skrev:
Ja det kanske blir lite fel emellanåt men spelar det någon roll egentligen likheten inför lagen finns ju i alla fall inte och sedan kan du ju märka ord så mycket du vill, kan du visa på att likhet existerarM MartinP666 skrev:
Han är inte advokat. Det är över 10 år sedan han dömdes i hovrätten och informationen är mycket lätt att hitta på nätet. Att det nu igen tas upp kan väl bara ha marginell betydelse. De som har anlitat honom under de senaste åren gör väl det trots hans dom eller så kollar de inte nätet och då spelar väl Ebbas facebookinlägg ingen roll. Det är inte säkert att det är förtalet som fick honom att avgå.L LiteForce skrev:Många förstår inte att säga som det är eller att leta fram sanningar kan leda till stor skadegörelse för den drabbade. I det här fallet fick ju Advokaten i det närmaste omgående avsluta sitt pågående arbete på grund av det. Han hade sonat sitt brott och arbetade som som Esbjörns ombud men på grund av att han blev förtald är hans tid som Advokat förmodligen helt slut för all vet vad han gjort och kommer inte att anlita honom hur bra han än skulle vara som Advokat. Jag tror att skadeståndet för detta kan komma att bli väldigt högt då det kan ha förstört hans liv på många sätt.
Finns det några vetenskapliga studier som stöder din tes?Nötegårdsgubben skrev:Som omväxling ställer jag mig på @kortis sida. Fattiga människor (och i synnerhet människor utan arbete och stark anknytning till det ordnade samhället) döms generellt hårdare. Det finns dels systematiska, medvetna skäl till det, som att det räknas som ett straff i sig att någon blir av med jobbet i samband med en dom till exempel (något som bara kan hända någon som faktiskt har ett jobb), men också omotiverade skillnader.
En undre gräns tycker jag spontant är rimlig (den är väl till låginkomsttagarnas fördel? Annars har jag missförstått begreppet) men en övre ser jag inte något bra skäl för.M MartinP666 skrev: