13th Marine skrev:
Jag orkar/hinner inte sätta mig in i de 8 sidor jag "missat". Men nätfilter?
Elfa art 69-667-74, så har du lite priser att jämföra, dessa gör säkert jobbet. (Svamlander tar 375kr för furutech-filtret)
Hoppsan, de har tom samma komponentvärden (även om furutech inte presenterar några prestandasiffror)

EDIT: kan man handla via Mouser/Farnell eller liknande så kostar filtret 50kr inkl moms.
Tack för tips hade tänk kolla och jämföra med några icke audiograde filter oxå. Så tack för att du gjorde livet enklare för mig. :)

I en direkt jämförelse så ser jag att dem är lite olika uppbyggda. Elfa filtret verkar ha starkare dämpning med sina 42dB vid 10MHz och 8dB vid 150Mhz. Mot Furutech som har 30dB dämpning vid 10MHz och 10dB vid 1MHz. Sen är furutech filtret jag tittade på klassat för 15A medan elfas är klassat för 10A. Dock så finns det ju ett 10A furutech oxå. Frågan är om det har någon betydelse för ljudet. 15Amp filtret borde ju ha grövre ledare internt?

Börjar nog med att köpa en näve av det billiga och ser om det degraderar ljudet något. Skadar ju inte att ha ett gäng ligga till framtida projekt. :)

Upptäckte just ett liiiitet problem. Ett nätfilter ryms inte i chassit på förstärkaren. o.O

Murphys lag träder i kraft åter igen. :/

Sen en fråga... Man får ju inte sätta ett RC-filter i väggdosan utan behörighet.
Får man sätta det i en förstärkare med 450VDC i utan behörighet?

Redigerat:
69-631-55 är 15A.
Grövre ledare ja, de "aktiva" komponenterna har samma värden.
Skillnaden mellan standard och audiograde är säkert bara guldpläteringen och prislappen.

13th Marine skrev:
69-631-55 är 15A.
Grövre ledare ja, de "aktiva" komponenterna har samma värden.
Skillnaden mellan standard och audiograde är säkert bara guldpläteringen och prislappen.
Mycket möjligt, men det verkar ju vara olika filtrering oxå. Materialvalen kan ju oxå vara olika på dem båda. Men du kan ha rätt. Den som lever får se :)

Knoding skrev:
Upptäckte just ett liiiitet problem. Ett nätfilter ryms inte i chassit på förstärkaren. o.O

Murphys lag träder i kraft åter igen. :/

Sen en fråga... Man får ju inte sätta ett RC-filter i väggdosan utan behörighet.
Får man sätta det i en förstärkare med 450VDC i utan behörighet?
Svaret på den frågan är ja, du får modifiera apparater (anordningar) hur mycket du vill. Men du får som sagt inte göra samma modifikation i den fasta elinstallationen. Nu verkar du ha god kontroll på hur det ska göras på ett säkert sätt, med god isolation och utan risk för beröring etc. Jag skulle då rekommendera att du monterar RC-filtren på det bästa sättet/stället, för så länge som det blir bra så finns ingenting att oroa sig över.

Bo.Siltberg skrev:
Svaret på den frågan är ja, du får modifiera apparater (anordningar) hur mycket du vill. Men du får som sagt inte göra samma modifikation i den fasta elinstallationen. Nu verkar du ha god kontroll på hur det ska göras på ett säkert sätt, med god isolation och utan risk för beröring etc. Jag skulle då rekommendera att du monterar RC-filtren på det bästa sättet/stället, för så länge som det blir bra så finns ingenting att oroa sig över.
Tack, men jag känner mig inte det minsta orolig om jag ska vara ärlig. Har inte ens avslöjat om jag har behörighet eller inte. ;)
Tyckte mest det var en bra frågeställning att ta upp för dem som kanske läser detta i framtiden samt för att poängtera att elsäkerhetsreglerna kanske inte finns till för att skydda den enskilde individen så mycket som man kan tro.
Jag tycker det känns mer som att det finns till mer för att skydda nätägare och försäkringsbolag än för att förhindra att personskada uppstår.
Jag menar 230VAC är ju inte att leka med, men när vi börjar snacka 450 kanske t.o.m. 700VDC från en kondensator då är det godnatt för gott, om något går snett. 230VAC har nog dem flesta elektriker på detta forum fått smaka på någon gång! Och har det mesta intakt. No offence. :)

Redigerat:
Knoding skrev:
Tack för tips hade tänk kolla och jämföra med några icke audiograde filter oxå. Så tack för att du gjorde livet enklare för mig. :)

I en direkt jämförelse så ser jag att dem är lite olika uppbyggda. Elfa filtret verkar ha starkare dämpning med sina 42dB vid 10MHz och 8dB vid 150Mhz. Mot Furutech som har 30dB dämpning vid 10MHz och 10dB vid 1MHz. Sen är furutech filtret jag tittade på klassat för 15A medan elfas är klassat för 10A. Dock så finns det ju ett 10A furutech oxå. Frågan är om det har någon betydelse för ljudet. 15Amp filtret borde ju ha grövre ledare internt?

Börjar nog med att köpa en näve av det billiga och ser om det degraderar ljudet något. Skadar ju inte att ha ett gäng ligga till framtida projekt. :)
Jag skulle nog satsa på något som dämpar så mycket som möjligt under 1 MHz, de höga frekvenserna tar sig knappast genom transformatorn.

Jag hittade den här standardkurvan i någon skrift, och eftersom stigtiden är ca 1 us kan vi dra slutsatsen att den högsta frekvensen är ca 500 kHz.

Screen Shot 2013-12-01 at 13.00.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knoding skrev:
Jag menar 230VAC är ju inte att leka med, men när vi börjar snacka 450 kanske t.o.m. 700VDC från en kondensator då är det godnatt för gott, om något går snett. 230VAC har nog dem flesta elektriker på detta forum fått smaka på någon gång! Och har det mesta intakt. No offence. :)
Jag har många gånger (främst som barn/ungdom) fått "kyssar" på 10000 VDC.

Det är många som har strykit med utav 230 VAC, det räcker med ca 40 mA vid 230 VAC för att man ska stryka med, om det går fel.

Demmpa skrev:
Jag har många gånger (främst som barn/ungdom) fått "kyssar" på 10000 VDC.

Det är många som har strykit med utav 230 VAC, det räcker med ca 40 mA vid 230 VAC för att man ska stryka med, om det går fel.
Usch, det låter nervkittlande. Skönt att du klarade dig, var det många ampere inblandat oxå eller var det en i princip ofarlig spänningskälla?

Det jag menade var att i ett hus sitter det ju oftast jordfelsbrytare nuförtiden och ändå får hemmapularen inte göra en installation. Men att stoppa fingrarna i en kondensatorbank som i princip är oavsäkrad är det fritt med. Rimmar ju lite illa.

Visst kan man stryka med redan vid 40mA, även vid 10mA kan det vara godnatt om du greppar en strömförande ledare.
Vilket tyvärr är lite tråkigt med tanke på att den mänskliga kroppen i princip är ett RC-filter, så hade man överlevt det så hade jag inte behövt vänta på leverans av mina filter ;)

Han har väl lekt med elstängsel?

Mell skrev:
Han har väl lekt med elstängsel?
Misstänker det jag med, men man vet ju aldrig. Ibland händer saker som verkar otroligt. :)

Ja det var elstängsel jag "lekte" med. Min mormor var lantbrukare så jag har varit med att bl.a. byggt/driftsatt/felsökt elstängsel.

Hehe, då var det ingen fara med dig då :p

I den långa tråkiga väntan på leverans av diverse störningsfilter så tänkte jag att jag kunde skina lite ljus på den tidigare diskussionen vi hade om High-end kontra low-end för dem som inte förstod innebörden av vad som sas.

Man får trots allt lite mer för pengarna även om priset kanske inte alltid alla ggr är försvarbart. Ta dessa delningsfilter i dessa olika högtalare som exempel.

Canton Karat Reference 2DC
image.jpg

Cerwin Vega S-2EE
image.jpg
Skapa konto

Och sist men inte minst ett filter från en riktig lågbudget högtaler. Modell kalle-anka :)
image.jpg

Summa summarum, man får vad man betalar för, och tro mig när jag säger det. Det hörs skillnad.

Dem sista två bilderna skulle inte vara där, blev något knas. :/

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Inte för att öppna audiofil diskussionen igen, men jag tror att MÅNGA hör skillnad mellan bi-wired jfrt med vanlig koppling. Och man hör hur högtalaren ändrat karaktär , ibland helt och hållet.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.