31 479 läst · 311 svar
31k läst
311 svar
Jordtag genom källargolvet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Inga tonkontroller i världen hjälper mot hårt komprimerad musik, möjligen en dynamikexpander, http://www.lts.a.se/lts/analyser-moltKnoding skrev:
För en bilstereo eller bokhyllestereo är detta kanske bra, men låter gräsligt i en normal hifi-anläggning.
Så vilka skivbolag ger fortfarande ut okomprimerad musik? Har av ett speciellt skäl inte köpt skivor på ca 10 år utan bara läst om problemen, och chocken var stor när jag nu har inhandlat några stycken. Så illa kunde jag aldrig tro att det var.
Aha, du menade så! Då missförstod jag dig. Trodde du syftade till dagens populärmusiks avsaknad av kropp.Bo.Siltberg skrev:Inga tonkontroller i världen hjälper mot hårt komprimerad musik, möjligen en dynamikexpander, [länk]
För en bilstereo eller bokhyllestereo är detta kanske bra, men låter gräsligt i en normal hifi-anläggning.
Så vilka skivbolag ger fortfarande ut okomprimerad musik? Har av ett speciellt skäl inte köpt skivor på ca 10 år utan bara läst om problemen, och chocken var stor när jag nu har inhandlat några stycken. Så illa kunde jag aldrig tro att det var.
Visst kan man inte göra underverk med några tonkontroller men man kan åtminstone få det taktstamparvänligt
Tyvärr så är det få idag som mixar skivorna rätt. Mycket ligger tyvärr på SACD men det är mest klassiskt och jazz. Gillar man inte det så blir det värre. Men det har oxå börjat dyka upp lite ny vinyl, vilket tas emot med öppna armar.
Idag är det ju så att man får leta efter musik att lyssna på om man gillar kvalitetsinspelningar. Tur att man har ett brett spektrum/bred musiksmak.
Knoding;
hoppas för glatta livet att du har fasta motstånd i volymkontrollen så att du inte använder dig av sådanan där hemska potentiometrar med kolbanor
Själv har jag 255 fasta steg i min volymkontroll
/PC
hoppas för glatta livet att du har fasta motstånd i volymkontrollen så att du inte använder dig av sådanan där hemska potentiometrar med kolbanor
Själv har jag 255 fasta steg i min volymkontroll
/PC
Moderator
· Stockholm
· 52 582 inlägg
Jag har städat litet lätt bland "trolldiskussionen".
/mod
/mod
Hehe, helt ärligt så har jag inte kommit så långt än. Men tanken var att uppgradera volympoten, ingångsväljaren, rör samt, lite kondingar i åbäket. Mundorf's MCap EVO oil eller kanske till och med EVO silver gold oil är det som står på menyn.PCLarsson skrev:
Jag kanske skulle satsa på dem senare bara för att, jag menar dem har ju även guldskrift på sig!
Det som gör det lite puligt är att det är mycket begränsat med utrymme så stora kvalitéts potar kan bli lite svårt att få plats med. Vi får se hur det blir
Av nyfikenhet, är det något hemmabygge eller kan det vara en Accuphase?
Redigerat:
Låter ju nästan för bra för att vara sant. Speciellt med så låg THD. Skulle vara intressant att se ett utförligt mättest på en färdig tvåkanalare med det chipet.eleson skrev:
Misstänker att den spec. Dem visar är det bästa möjliga dem lyckats vrida ur kortet. Frågan är vad en slutpriset hamnar på med chip, chassi, nätdel samt diverse attiraljer som kontakter och internkablage m.m.
Vi är nog uppe närmare 10.000kr för en färdig stereostärkare som lämnar 2x200W i 8Ohm, klass D. Vilket är långt ifrån imponerande.
För dem pengarna så kan man få en äldre klass A stärkare med högre effekt och som går att sälja igen för samma pris om man skulle ledsna på den, vilket jag tyvärr vet att hemmagjorda grejer inte gör.
Men visst vore det skoj att leka lite med en sån, det håller jag med om.
Edit: Nu hittade jag en nackdel med NC400:an. Den har ju en max output på 24Ampere. Löjligt minst 100A ska det vara om jag ska köra transistorgrejer igen
Men som subwoofer slutsteg till en hemmabio, varför inte. Men då vill man nog ha en plateamp för enkelhetens skull.
Redigerat:
Satt och slösurfade lite och snubblade över denna lilla mackapär. http://www.essentialaudiotools.com/noiseeater.html
Vad tror ni om denna, är det bara ett RC filter ihopmonterat med en schuko kontakt? Enligt specifikation så kan man ju lätt tro det.
Den har iaf fått goda vitsord av dem som testat den. Jag tänkte att om det nu är ett RC-filter, så kanske det gör nytta att sätta dessa filter på andra ställen än vid störande kontaktorer och brytare?
Vad tror ni om denna, är det bara ett RC filter ihopmonterat med en schuko kontakt? Enligt specifikation så kan man ju lätt tro det.
Den har iaf fått goda vitsord av dem som testat den. Jag tänkte att om det nu är ett RC-filter, så kanske det gör nytta att sätta dessa filter på andra ställen än vid störande kontaktorer och brytare?
En ren Klass A förstärkare med en effekt på 2*200 W (8 ohm) med passiv kylning landar på en vikt om ca 130 kgKnoding skrev:Vi är nog uppe närmare 10.000kr för en färdig stereostärkare som lämnar 2x200W i 8Ohm, klass D. Vilket är långt ifrån imponerande.
För dem pengarna så kan man få en äldre klass A stärkare med högre effekt och som går att sälja igen för samma pris om man skulle ledsna på den, vilket jag tyvärr vet att hemmagjorda grejer inte gör.
Har inte sett så många sådana försträkare
Redigerat: Dessutom drar en sådan förstärkare ca 1300W kontinuerligt. Blir varmt
Redigerat:
PCLarsson skrev:
Vackert! Hoppas du klarat dig från störningar i anläggningen.