31 482 läst · 311 svar
31k läst
311 svar
Jordtag genom källargolvet?
Bra exempel, det är ju även snudd på gratis att prova om man nu kanske redan kör med rk kabel eller något annat billigt alternativ.eleson skrev:
Eftersom lyssningstest är subjektivt så förslår jag istället en länk till ett drygt trettio år gammalt mättest gjort av en av dem kanske största mest framgångsrika entusiasten bland oss audiofiler.mycke_nu skrev:
https://www.passdiy.com/project/articles/speaker-cables
Intressant läsning!
Du läste hans slutsats hoppas jag:
Jag har faktiskt varit med och gjort sådana tester på 80-talet. Vi riggade dock testet och lade fram fantastiskt fina audiofilkablar fullt synligt så att det såg ut att de var kopplade till systemet när de i själva verket låg lösa. De verkliga kablarna var lampsladd från närmaste Home Depot. Vid andra lyssningen gjorde vi tvärt om och vid tredje gömde vi kablarna helt. Resultatet blev om jag inte minns fel ungefär vad vi förväntat oss. I de två första testerna gav försökspersonena lampsladdarna höga betyg medan audiofilkablarna fick låga betyg i den andra. I det tredje fick vi samma resultat som om vi singlat slant. Eftersom det var ett dubbelt blindtest så var det inte vi utan en oberoende konsult som utformade testfrågorna och som sammanställde resultatet. Testpopulation var runt ~100 personer fördelade på hälften vanliga människor och hälften rekryterade via lokala butiker för entusiaster.
Så jag håller med mycke_nu. Länka gärna till ett dubbelt blindtest som bekräftar att någon kan höra skillnad och där det är statistisk säkerställt.
Jag har faktiskt varit med och gjort sådana tester på 80-talet. Vi riggade dock testet och lade fram fantastiskt fina audiofilkablar fullt synligt så att det såg ut att de var kopplade till systemet när de i själva verket låg lösa. De verkliga kablarna var lampsladd från närmaste Home Depot. Vid andra lyssningen gjorde vi tvärt om och vid tredje gömde vi kablarna helt. Resultatet blev om jag inte minns fel ungefär vad vi förväntat oss. I de två första testerna gav försökspersonena lampsladdarna höga betyg medan audiofilkablarna fick låga betyg i den andra. I det tredje fick vi samma resultat som om vi singlat slant. Eftersom det var ett dubbelt blindtest så var det inte vi utan en oberoende konsult som utformade testfrågorna och som sammanställde resultatet. Testpopulation var runt ~100 personer fördelade på hälften vanliga människor och hälften rekryterade via lokala butiker för entusiaster.
Redigerat:
För att öppna audiofil diskussionen igen lite åtminstone...
Jag är helt övertygad om att det lönar sig att köpa ordentliga prylar, men jag undrar om man verkligen kan höra skillnad på en högtalarkabel för 50000:-/m och 500:-/m Det är nog väldigt subjektivt... och är nog lite placebo effekt, man vill gärna höra skillnaden... eftersom man köpt en sån dyr kabel...
Men t.om jag som är så ointresserad av ljud kan höra skillnad mellan en dyrare cd-spelare och en billigare....
Men trots det kan jag hålla mig till den billigare... det bevisar en viktig sak....
mitt intresse eller brist på intresse för ljud
Jag är helt övertygad om att det lönar sig att köpa ordentliga prylar, men jag undrar om man verkligen kan höra skillnad på en högtalarkabel för 50000:-/m och 500:-/m Det är nog väldigt subjektivt... och är nog lite placebo effekt, man vill gärna höra skillnaden... eftersom man köpt en sån dyr kabel...
Men t.om jag som är så ointresserad av ljud kan höra skillnad mellan en dyrare cd-spelare och en billigare....
Men trots det kan jag hålla mig till den billigare... det bevisar en viktig sak....
Tilläggas kan även att testet drevs av marknadsavdelningen och att vi även gjorde motsvarande test med olika typer av chassin med samma resultat. Utseendet spelade stor roll och det som förknippades med audiofilmarknaden "lät bättre" än det som såg ut som plastiga lågprismärken från Best Buy även om det var exakt samma saker som spelade musiken i samtliga fall.
Jag är fullt medveten om att det låter lömskt och lite cyniskt att utsätta människor för sådana tester men så fungerar marknadsföring och skillnaden mellan upplevt och faktiskt kvalité är helt subjektiv.
Jag är fullt medveten om att det låter lömskt och lite cyniskt att utsätta människor för sådana tester men så fungerar marknadsföring och skillnaden mellan upplevt och faktiskt kvalité är helt subjektiv.
För oss som faktiskt vet vad komponenterna gör så är inte det visuella särskilt intressant. Visst är det första filtret prydligare och ser mer gediget ut. Det säger ingenting om hur bra det faktiskt fungerar. Påminner lite om något elmont och jag brukar bråka om. Han tycker ofta att hemmapulande ingenjörer överarbetar sina elinstallationer. Jag håller med men tycker inte det är något problem. Kontentan är att kretsarna fungerar lika bra oavsett hur de ser ut.Knoding skrev:
Sen kan jag hålla med om att det är skillnad på något som kostar 500:- på ICA jämfört med något som kostar 5000:- på Eliganten. Men sen är jag tveksam till om det faktiskt är så fantastiskt mycket bättre bara för att det kostar 50000:- på HiFi-klubben eller någon annan entusiastbutik.
Låter som ett kul test men knappast ett vetenskapligt sådant.Steamboy skrev:Du läste hans slutsats hoppas jag:
Så jag håller med mycke_nu. Länka gärna till ett dubbelt blindtest som bekräftar att någon kan höra skillnad och där det är statistisk säkerställt.
Fråga 100 personer vad dem tycker om vad som helst och du får upp till 100 olika svar och samtliga är subjektiva.
Gör testet själv istället för att lägga över bevisningsbördan på nån vilt främmande person. Jag kan hjälpa dig att göra ett test som även en hörselskadad hör skillnad på.
För att göra det enklare och billigare så gör följande.
Sätt motstånd, kondingar och spolar i signalvägen mellan stereoanläggning och högtalare. Men ta då några med ordentliga skillnader på värdena.
Gör tre olika testgrupper med stor spridning på värdena.
Sen spelar du med varje olika testgrupp i signalvägen. Och spelar exakt samma musikstycke säg 20ggr-100ggr med var och en av dem olika testgrupperna.
Hör du någon som helst skillnad då så är det en indikation på att det går att höra skillnad.
Vilken grupp som låter bäst? Ja det avgör var och en.
Priset har ju egentligen inget i ekvationen att göra. Det är ljudet som det är frågan om priset är ju bara en värdering baserat på tillgång och efterfrågan, materialkostnader osv.Odjuret skrev:För att öppna audiofil diskussionen igen lite åtminstone...
Jag som anser mig vara audiofil kan oxå säga att jag kan höra skillnad på billigare och dyrare cd-spelare men oxå på bra och dåliga vilket inte alltid överlappar med prisbilden. Faktum är att en gammal billig maskin med rätt moddar kan låta bättre än nån annan cd-spelare på marknaden. Just eftersom det är subjektivt.
Förstår din tveksamhet till hundra procent. Det är mycket fiffel och båg på elektronikmarknaden. Det råder det ingen tvekan om. Men finns oxå bra och dåliga grejer ämnade för olika situationer. Rätt kabel i rätt anläggning är det som gäller och vissa anläggningar är känsligare mycket på grund av det som nämndes tidigare i tråden, dämpfaktor. Genom att förstå det begreppet så kan du i t.o.m. räkna fram skillnaden mellan två ledare på ett papper, vem vet, kanske t.o.m. i huvudet.Steamboy skrev:För oss som faktiskt vet vad komponenterna gör så är inte det visuella särskilt intressant. Visst är det första filtret prydligare och ser mer gediget ut. Det säger ingenting om hur bra det faktiskt fungerar. Påminner lite om något elmont och jag brukar bråka om. Han tycker ofta att hemmapulande ingenjörer överarbetar sina elinstallationer. Jag håller med men tycker inte det är något problem. Kontentan är att kretsarna fungerar lika bra oavsett hur de ser ut.
Sen kan jag hålla med om att det är skillnad på något som kostar 500:- på ICA jämfört med något som kostar 5000:- på Eliganten. Men sen är jag tveksam till om det faktiskt är så fantastiskt mycket bättre bara för att det kostar 50000:- på HiFi-klubben eller någon annan entusiastbutik.
Visst är det så att det är produktens helhet som avgör dess pris. Kan tänka mig att en kabel utan isolering kan låta bättre än en med isolering och skärm. Men ändå väljer man en isolerad kabel över en ren koppartråd, priset till trots. Då just pga att det finns andra åtråvärda fördelar med en isolerad kabel än ljudet. Kan vara utseende, risk för kortslutning mellan ledarna, anslutningsmöjligheter, hållbarhet m.m.
Att säga att det val folk gör är fel, speciellt då man inte känner till deras krav och önskemål på produkten. Det är lika illa som att kritisera folk för deras klädval eller för deras heminredning.
Jag tror även att det är en stor dos avundsjuka inblandat i det hela.
Sätter en femma på att nästan vem som helst som är nejsägare till high-end inte skulle nöja sig med en liten batteridriven radio köpt på den lokala macken som musikanläggning, när dem just plockat ut sin jackpot vinst på +100miljoner och efter att dem köpt ett mindre slott att bo i. Kan även tänka mig att det blir en finare kabel till stereon än en lampsladd i samma situation som ovan.
Det hela bottnar i personligheten och livssituationen hos den som inte kan låta
den som blir lycklig av något, fortsätta vara lycklig.
Mitt råd till denne är att se till att själv må bra och se över sin livssituation. Kanske t.o.m. prata med någon eller be någon vänlig person om hjälp att må bättre.
Vill inte döma eller håna någon, vill bara göra klart att det inte alltid är så lätt att leva i en fysik korrupt värld och att alla förtjänar att må bra och vara lyckliga.
Rackarns hur jag svävar iväg hela tiden, ska försöka skärpa mig. Lovar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 556 inlägg
Klart du ska ha en anläggning som du tycker låter bra även om alla delar kanske inte kan bevisas vetenskapligt eller genom A/B-test. Mängden pengar man lägger ut har visserligen i sig en viss inverkan på intrycket...men tycker man om vad man hör så njut!
Många har inte hört en stråkorkester klinga som den ska i ett väl anpassat rum, och känt cellons stråkar i magen. Men med det loudness-war som råder finns inte mycket musikmaterial idag som gör en högkvalitativ ljudanläggning rättvisa. Så för många är en bokhyllestereo tillfyllest, dvs absolut inget fel i det, men kanske lite synd.
Många har inte hört en stråkorkester klinga som den ska i ett väl anpassat rum, och känt cellons stråkar i magen. Men med det loudness-war som råder finns inte mycket musikmaterial idag som gör en högkvalitativ ljudanläggning rättvisa. Så för många är en bokhyllestereo tillfyllest, dvs absolut inget fel i det, men kanske lite synd.
Håller med, det är lite tråkigt att upplevelsen är så främmande för så många idag.Bo.Siltberg skrev:Klart du ska ha en anläggning som du tycker låter bra även om alla delar kanske inte kan bevisas vetenskapligt eller genom A/B-test. Mängden pengar man lägger ut har visserligen i sig en viss inverkan på intrycket...men tycker man om vad man hör så njut!
Loudness-war... Det är är ju där våra underbara vintagegrejer med tonkontroller kommer in i bilden
Jag kan nu med facit i handen säga. Att idén att koppla in mitt elverk till stereon var nog den uslaste idé jag någonsin testat. Att kunna urskilja någon form av transienter på anläggningen är totalt omöjligt då det ända som kom ut ur högtalarna var oljud. Föreslå inte det till någon annan. Var nog bara tur att inte nånting gick sönder.
Man kanske ska vara glad för den elektricitet man har trotts allt
Man kanske ska vara glad för den elektricitet man har trotts allt
Hmmm,
http://www.hypex.nl/product/2012-11-23-13-41-35/nc400.html
Dessa har rätt gott renommé och har PSRR på 85 dB, så jag har slutat tycka att
power supply designen är jätteviktig.
Trafo, diodbrygga/bryggor samt ett par rejäla kondingar räcker långt.
Om din stärkare och DAC bygger på en förutsättning att de arbetar i en störningsfri miljö,
så behöver du ordna det. - Eller byta. Det senare är nog enklast, tyvärr.
kolla gärna in oscilloscop bilderna i slutet av denna.
http://www.hypex.nl/docs/papers/AES124BP.pdf
http://www.hypex.nl/product/2012-11-23-13-41-35/nc400.html
Om din stärkare och DAC bygger på en förutsättning att de arbetar i en störningsfri miljö,
kolla gärna in oscilloscop bilderna i slutet av denna.
http://www.hypex.nl/docs/papers/AES124BP.pdf
Redigerat:
Livet ska inte vara för enkelteleson skrev:Hmmm,
[länk]
Håller på att planerar ett hemmagjort strömfilter nu, så nu jäklar ska det bli tyst för gott!!!
Vad är det där för förstärkar klass? Ö eller?