31 482 läst · 311 svar
31k läst
311 svar
Jordtag genom källargolvet?
Har inte läst nånting på nått forum om att någon skulle haft problem med störningar. Tvärt om, alla verkar nöjda med dem. Dacen har jag ju dock moddat med nya kondingar och opampar. Samt nya utgångar och lite lull. Har vissa misstankar att det kan vara Burson HD opamparna som plockar upp störningar från nätdelen.eleson skrev:
Ska försöka störskydda dem med kopparplåt så fort elektronikbänken får lite utrymme frigjort.
Tänkte oxå se över elektronikjorden samt skyddsjorden i apparaten. Vill minnas att kretskortet är jordad genom en fästskruv i chassit, ska se om jag kan göra något vettigt som har någon positiv inverkan.
@mycket_numycke_nu skrev:
Du har rätt! Nästa gång jag rådfrågar om jordtag genom källargolvet så ska jag börja med att berätta vad jag äger för elektronik. Jag ska även gå så långt att jag berättar vilka kontakter jag har bytt ut och inte i huset och vilket märke av glödlampor jag har sitter i taket. Logiskt!.....
Du verkar fortfarande inte förstå att felet visar sig på andra ställen än i DACen? hopplöst... :/
Jo, vi kom ju just framtill i vilka lägen problemet visar sig i effektförstärkaren.
MEN, den långa utflykten i resonemang runt den blinkande jitterlampan på DACen hade kunnat decimeras avsevärt om det framgått att du moddat den.
Som jag skrivit tidigare måste man vara systematisk när man felsöker. Däri ingår självklart att man har förutsättningarna klara för sig.
MEN, den långa utflykten i resonemang runt den blinkande jitterlampan på DACen hade kunnat decimeras avsevärt om det framgått att du moddat den.
Som jag skrivit tidigare måste man vara systematisk när man felsöker. Däri ingår självklart att man har förutsättningarna klara för sig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 556 inlägg
Dvs jag tycker att du borde tagit till dig av mycke_nu's råd ifrån början Knoding.
Nu börjar jag bli orolig. Syns inte mina inlägg eller vad är det som händer?
Anledningen till att jag skrev på detta forum var för att jag undrade om man fick göra jordtag genom källargolvet vilket trådrubriken borde få dem flesta att förstå.
Vad jag har testat utöver det jag skrivit här har ni ju inte en aning om. Eller?
Jag hade inte i mina vildaste drömmar trott att det skulle bli en diskussion om hurvida det går att höra skillnad på kablar (vilket det gör) eller om mitt val av stereoutrustning.
Jag ansåg att det var lämpligt att fråga om det var lagligt dugligt att göra ett jordtag eftersom jag inte har all kunskap om Sveriges lagar, regler eller elnät. Därav valet av forum.
En annan anledning till detta var att jag läst på nätet om folk som gjort liknande jordtag och fått bort mycket problem med transienter och vagabonderandeströmmar, och tänkte då att det kanske var ett alternativ. Vilket det visade sig att det tydligen inte var då det visade sig vara olagligt i detta land.
Jag hade oxå innan gått in på en hemsida skapad av en tillverkare av jordspett och andra jordningstillbehör som verkade vara seriös. Dem hade illustrativa bilder på sidan som visade den metod som jag ifrågasatte här.
Sen att jag inte tar till mig alla tips, även om det är väldigt sällan jag inte gör det, så kan det ju ha att göra med att dem som ger mig tips inte har förstått att det är skillnad på en så enkel grej som en kabel och en kabel. Det är ju både skrämmande och märkligt att nån med någon som helst kunskap inom ellära inte har förstått det, oavsett hur dålig hörsel man har.
En annan sak som gör det svårt att ta någon på allvar är när denne rekommenderar att börja slänga ut saker som det inte är några som hellst fel på.
Eller att rekommendera metoder som är direkt skadliga för apparaterna.
Jag har för trådens skull berättat lite vad jag ska göra och har gjort för att dem som läser ska förstå nånting mer än bara felsympomen och utsprungsfrågan.
Återigen så är inte problemet att jag inte förstår er, det verkar tyvärr vara tvärt om.
Nu tänker jag inte förklara situationen en gång till.
För övrigt kan jag berätta att även med en ojordad, omodifierad stereoförstärkare med andra högtalarkablar och med andra högtalare och med en annan källa/DAC så är felet fortfarande där.
Även med en köksradio som är ojordad.
Så SNÄLLA! Jag ber dig/er släpp DACen någon gång eller håll tyst! Ni sabbar tråden!!!!!
Anledningen till att jag skrev på detta forum var för att jag undrade om man fick göra jordtag genom källargolvet vilket trådrubriken borde få dem flesta att förstå.
Vad jag har testat utöver det jag skrivit här har ni ju inte en aning om. Eller?
Jag hade inte i mina vildaste drömmar trott att det skulle bli en diskussion om hurvida det går att höra skillnad på kablar (vilket det gör) eller om mitt val av stereoutrustning.
Jag ansåg att det var lämpligt att fråga om det var lagligt dugligt att göra ett jordtag eftersom jag inte har all kunskap om Sveriges lagar, regler eller elnät. Därav valet av forum.
En annan anledning till detta var att jag läst på nätet om folk som gjort liknande jordtag och fått bort mycket problem med transienter och vagabonderandeströmmar, och tänkte då att det kanske var ett alternativ. Vilket det visade sig att det tydligen inte var då det visade sig vara olagligt i detta land.
Jag hade oxå innan gått in på en hemsida skapad av en tillverkare av jordspett och andra jordningstillbehör som verkade vara seriös. Dem hade illustrativa bilder på sidan som visade den metod som jag ifrågasatte här.
Sen att jag inte tar till mig alla tips, även om det är väldigt sällan jag inte gör det, så kan det ju ha att göra med att dem som ger mig tips inte har förstått att det är skillnad på en så enkel grej som en kabel och en kabel. Det är ju både skrämmande och märkligt att nån med någon som helst kunskap inom ellära inte har förstått det, oavsett hur dålig hörsel man har.
En annan sak som gör det svårt att ta någon på allvar är när denne rekommenderar att börja slänga ut saker som det inte är några som hellst fel på.
Eller att rekommendera metoder som är direkt skadliga för apparaterna.
Jag har för trådens skull berättat lite vad jag ska göra och har gjort för att dem som läser ska förstå nånting mer än bara felsympomen och utsprungsfrågan.
Återigen så är inte problemet att jag inte förstår er, det verkar tyvärr vara tvärt om.
Nu tänker jag inte förklara situationen en gång till.
För övrigt kan jag berätta att även med en ojordad, omodifierad stereoförstärkare med andra högtalarkablar och med andra högtalare och med en annan källa/DAC så är felet fortfarande där.
Även med en köksradio som är ojordad.
Så SNÄLLA! Jag ber dig/er släpp DACen någon gång eller håll tyst! Ni sabbar tråden!!!!!
Och svaret på din fråga om du fick göra ett eget 5 ledarsystem fick du i mycket tidigt skede av tråden. Sedan drog tråden iväg inte minst pga dina egna funderingar, så vem som har ändrat inriktningen på tråden kan väl diskuteras.
Visst kan det det. Men jag har inga problem med det så länge det bidrar till en lösning och inte blir nån form av kamp om vem som kan stärka sitt ego mest. Jag förstår inte heller vitsen med en sån diskussion.elmont skrev:
När man istället för att lyssna på trådskaparen (mig) utgår från att allt jag säger är fel så blir det ju bara besvärligt att komma fram till ett svar på frågan. När jag sedan måste utföra en massa tester på min anläggning för att övertyga om att dem slutsatser jag dragit är korrekta blir det ju ännu mera mödosamt.
Om det nu är normalt med dessa problem så räcker det väl med att säga det istället för att börja klanka ner på nånting som man inte har en aning om vad det är. Som t.ex. Strömrenaren, rörförstärkaren och dacen.
Detta är kärnan till slitningarna i denna tråd -- många av de som svarat utgår från att du har fel baserat på att det du skriver går tvärt emot fysikaliska lagar och generella uppfattningar om universum. Att du dessutom ibland uttrycker dig på ett sätt som får en att uppfatta det som att du inte riktigt har koll på vad pysslar med (använder tekniska termer, komponenter och idéer i "fel" sammanhang) gör det inte lättare.Knoding skrev:När man istället för att lyssna på trådskaparen (mig) utgår från att allt jag säger är fel så blir det ju bara besvärligt att komma fram till ett svar på frågan. När jag sedan måste utföra en massa tester på min anläggning för att övertyga om att dem slutsatser jag dragit är korrekta blir det ju ännu mera mödosamt.
Om det nu är normalt med dessa problem så räcker det väl med att säga det istället för att börja klanka ner på nånting som man inte har en aning om vad det är. Som t.ex. Strömrenaren, rörförstärkaren och dacen.
Nu kommer du givetvis replikera för din sak men på många punkter tror jag att du måste acceptera att din uppfattning, ditt tycke och din smak inte sammanfaller med de flesta andras.
Passar det inte att medlemmar ifrågasätter dina metoder och dina tveksamma uppfattningar om den gängse uppfattade verkligheten kanske det är läge för dig att kapitulera och stänga tråden?
Åtminstone jag tackar för underhållningen den gett, skrattade så jag fick ont i magen lördags över inlägg om Egyptens storhetstid, jordens vobblande och magiska strömrenare.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fukt tränger upp genom källargolvet. Tips på lösning?
Grund & Markarbeten -
Vatten tränger in genom källargolvet
Grund & Markarbeten -
Dra in vatten genom källargolvet, hur?
Vatten & Avlopp -
Får in fukt genom källargolvet.
Grund & Markarbeten -
Flytta källarvägg som går genom bottenplattan/källargolvet
Grund & Markarbeten