Finns det annan utrustning som också störs?

Bo.Siltberg skrev:
Ge inte upp nu. Du behöver bara systematiskt gå igenom dina olika prov och försöka hitta den eller de gemensamma nämnare för de fall som har god effekt och de som inte hjälper. Om du sammanställer det som står i denna tråd kommer du antagligen att hitta svaret, om inte vi gör det först! Förmodligen är det fler än ett svar.

Strömställare, pelletsskruvar etc är inga direkt ovanliga apparater i ett hem, dvs man kan nog inte lasta dem för att vara en onormal störkälla. Detta i kombination med känsliga apparater i ljudanläggningen gör att EMC inte lirar, dvs det råder ingen elektromagnetisk kompatibilitet - apparaterna är inte okänsliga för varandra.

Det kanske enklaste är att hitta av avstöra störkällorna så gott det går. Alternativet är att klä in ljudrummet i kopparplåt...

Kunskap är givetvis bra också, men kostar på att skaffa sig (dvs begripa), men här är några länkar till ett ganska ytligt men bra material:

- Elmiljö i anläggningar för räddningstjänst En bra handbok, med EMMA som huvudreferens, som går igenom grunderna för skydd mot alla slags störningar, med tonvikt på hur byggnader ska uppföras.
- EMC, elkvalite och elmiljö. Elforsk 2007 Väldigt ytligt, ger inga detaljer men en hygglig översikt.
- Störmiljöer i kontrollsystem och elkraftsanläggningar, Ex 2004 Examensarbete som fokuserar på elkraftsanläggningar, men som också ger allmänna råd.
- Elerctromagnetic Compatibility Design Guide från Tecknit. Fokuserar på elektronikkonstruktion.

Vill du hitta proffs inom området kan du prova [länk]
Tack det ska jag plöja igenom imorgon så fort jag vaknar. :) har faktiskt funderingar på att testa att skärma av runt anläggningen med en faradaysbur. Funkar det så är inte koppar en dum idé. Eventuellt kanske blymattor, ska ju ändå lägga om golvet här inne snart, så då är det väl läge att passa på.

M
sunqan skrev:
Man kan filtrera allt på nätet.
Problemet är att den här typen av störningar inte bara sprids via elnätet. Det påverkar tom en batteridriven radio. Dvs du kan filtrera ditt nät bäst du vill, det kommer ändå att spraka varje gång du tänder eller släcker ljuset.
En strömbrytare är inte ens dåligt avstörd. Den är inte avstörd alls.
Ja, EM kan såklart påverka. Men vi är ju inte säkra på att det enbart är EM eller om det är överspänning i form av spikar på nätet. Det kan ju vara båda.

Är det EM/EMI borde det gå att skärma utrustningen på något sätt, tex som redan påpekats. Är det nätstörningar finns det också olika alternativ att testa. ... Börja med de enklaste!

ps. Eftersom du kör radiorör i din förstärkare har du ju per definition inte exakt återgivning av dina ljudkällor. ds.

phl skrev:
Skulle inte förvåna mig det minsta om DAC:en går att lösa med en ferrit på spänningsmatningen. Har den extern eller intern nätdel? Löser dock bara delar av ditt problem då en senare enhet i kedjan tydligen plockar upp samma skit.

Det du upplever med din förstärkare är ju inte direkt unikt så till vida att det finns gott om ljudprylar som plockar upp störningar såsom de från gnistgapet i dina brytare. Skulle dock vilja påstå att det är vanligare på enklare och billigare prylar. Säger inte att din superduperstärkare är någotdera men du måste nog acceptera att störningarna i ditt hus inte är ovanliga och att fin förstärkare är väldigt känslig för dito.

Utöver detta har du fått intressanta och relevanta förslag till vidare felsökning (exempelvis mycket_nu:s körning utan nätkabel) men väljer att strunta i det pga praktiska svårigheter. I stället vräker du ur dig galna felsökningsmetoder och lösningar på löpande band. Om nu det här problemet är så viktigt kan du väl i stället i lugn och ro felsöka metodiskt.

Sist men absolut inte minst är det rimligt att mötas med viss skepsis när man som nyregistrerad på ett forum dundrar fram och driver sina uppfattningar som absoluta sanningar. Det är ju inte svårt att som ingenjör uppfatta situationen som att du inte riktigt vill läsa och ta till dig det som skrivs pga att det inte är i linje med dina egna uppfattningar.
Det är ju inte direkt så att jag inte tar till mig. Men när det är saker jag redan känner till till stor del och inte stämmer in med mitt scenario så finns det ju ingen anledning att löpa vidare på det. Jag har från början vetat att det är bundet till Nollan eller luften och jag vet inte mer nu än vad jag visste då. Blev ju t.o.m tvungen att göra metodiska tester för att övertyga vissa forum medlemmar och för att få dem att hänga med. Det känns ju tråkigt att man inte kan utgå från det jag säger utan måste ifrågasätta det som om jag var född igår.

Problemet är inte att jag inte förstår dem som retar upp sig själva. Problemet är att dem inte förstår mig. :/

Hade gärna fortsatt felsökningen men då gumman är bortrest och jag ligger med halsfluss så känns det inte som nått läge att bjuda över en polare för att få det hela att rulla vidare. Men det kommer, så fort jag bara kan. Är ju helt värdelöst att inte kunna njuta av musiken utan att oroa sig för att elektroniken packar ihop på köpet. Är ju knappast bra för ic kretsar och transistorer att kalasa på transienter.

Jag har ingen värsting stereo. Jag har bara en bättre än usel. Förstärkaren är en Kinesisk historia med väldigt snällt inköpspris. High-end snacket gick väl igång på att jag fortfarande har kvar mina dyra kablar och min strömrenare som jag såld igår.
Tyvärr så sticker det ju i ögonen på folk om man har något annorlunda. Vare sig det är intresse, prylar eller synsätt på livet och saker i övrigt.

Demmpa skrev:
Om det kommer in trancienter (spänning, ström) i jorden från pumpen så är det något elfel på pumpmotorn.
Mycket möjligt. Jag tror faktiskt att det finns flera orsaker till problemet och att det är därför det är så knepigt att hitta en direkt lösning.
Jobbar med felsökning av högvakuumutrustning och oftast när det är flera felorsaker samtidigt så blir det såhär svårt att diagnostisera. Det i kombination att växelström i te är min starkaste sida gör ju det hela lite besvärligt.

Kollade i pumpens kopplingsdosa och nissen som skruvade ihop den slingan har lagt nollan i kabelskärmen och använt en treledare med gulgrön kabel som en av faserna till pumpen O.o Finns folk till allt :p

... Hur ser det ut i andra ändan ... ?

eleson skrev:
Finns det annan utrustning som också störs?
Testade lite med min gamla rörradio från 1927 och hittade nu även andra källor som smutsar ner på nätet. Så det var bra att du frågade. Får nog sätta RC filter på transformatorerna till belysningen i köket oxå.
Är det ingens om vet om det är olagligt eller inte att göra egna RC-filter och sätta i väggen. Jag har ju komponenter så jag kan sälja. Plus att då slipper jag vänta på postgången innan jag kan pröva om det går att lösa det med filter på störkällorna.

Visst kan du tillverka egna RC-filter. Men du får inte montera dem själv i den fasta anläggningen utan att bryta mot lagen...

Bo.Siltberg skrev:
Visst kan du tillverka egna RC-filter. Men du får inte montera dem själv i den fasta anläggningen utan att bryta mot lagen...
Räknas det oxå som nyinstallation? :/
Löjligt

eleson skrev:
... Hur ser det ut i andra ändan ... ?
Hehe, ja du där är det en blå som agerar fas, gulgrön jord. Här har det tagits vad som havits :)

Menar du andra sida åt andra hållet (centralen) så ser det ut såhär. En bild säger mer än tusen ord :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det detta som kallas råttbo? :p

Redigerat:
Knoding skrev:
Hade du läst dem ca100 inlägg jag gjort i tråden så borde du ha förstått att det även sprakade förut med en helt annan rigg. Även med bara dacen i. Det är inte isolerat till en maskin! Hur många ggr ska jag behöva skriva det???
Eftersom jag varit med i tråden från början så skulle jag vilja påstå att jag har läst alla inlägg.

Dessutom har jag försökt få till någon form av systematik i felsökandet.

Vi har nu kommit fram till att din effektförstärkare producerar smällar utan att något annat är inkopplat. Samt att jitterlampan på DACen blinkar men om detta hörs någonstans vet vi inte eftersom det maskeras av problemet med ampen. Därför bortser vi från DACen tillsvidare.

Nu måste problemet med effektförstärkaren hanteras. På ett systematiskt sätt.

Jag har försökt få dej att köra förstärkaren med nätsladden urdragen för att kolla om det knäpper i högtalarna med det fortfarande finns lite energi kvar i nätdelen. Alternativt för du använda en UPS eller det elverk som du tydligen har, men helt utan sladd vore bäst.

Beroende på utfallet av detta test finns det två fall:

1. Det smäller även utan nätkabel. Då är din apparat känslig för strålad EMI och bör bytas ut.
2. Det smäller endast med nätkabel inkopplad. Då behöver du ett bättre nätfilter på förstärkaren.

När detta är gjort kan man gå vidare. Med mer avancerade metoder om så skulle krävas, men man börjar ALLTID med de billigaste lösningarna först.

Alternativet till systematisk felsökning är att du fortsätter att slänga fram ny hypoteser om jordsystem, elmätare och pumpar, men du kommer troligen aldrig att lösa problemet på det viset.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Så ett alternativ till att flytta stärkaren är att ta två förlängningssladdar (så man kan bryta i skarven) och dra den förlängningen i en loop mot badrummet.

Eller kan det vara så bra att det finns några fjärrströmbrytare i huset? Då är det ju en bit av en kaka att testa.

Knoding skrev:
Hehe, ja du där är det en blå som agerar fas, gulgrön jord. Här har det tagits vad som havits
Det är helt legitimt och lagligt att använda blå i kabel som fas till en trefasutrustning som inte behöver någon nolla.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Eftersom jag varit med i tråden från början så skulle jag vilja påstå att jag har läst alla inlägg.

Dessutom har jag försökt få till någon form av systematik i felsökandet.

Vi har nu kommit fram till att din effektförstärkare producerar smällar utan att något annat är inkopplat. Samt att jitterlampan på DACen blinkar men om detta hörs någonstans vet vi inte eftersom det maskeras av problemet med ampen. Därför bortser vi från DACen tillsvidare.

Nu måste problemet med effektförstärkaren hanteras. På ett systematiskt sätt.

Jag har försökt få dej att köra förstärkaren med nätsladden urdragen för att kolla om det knäpper i högtalarna med det fortfarande finns lite energi kvar i nätdelen. Alternativt för du använda en UPS eller det elverk som du tydligen har, men helt utan sladd vore bäst.

Beroende på utfallet av detta test finns det två fall:

1. Det smäller även utan nätkabel. Då är din apparat känslig för strålad EMI och bör bytas ut.
2. Det smäller endast med nätkabel inkopplad. Då behöver du ett bättre nätfilter på förstärkaren.

När detta är gjort kan man gå vidare. Med mer avancerade metoder om så skulle krävas, men man börjar ALLTID med de billigaste lösningarna först.

Alternativet till systematisk felsökning är att du fortsätter att slänga fram ny hypoteser om jordsystem, elmätare och pumpar, men du kommer troligen aldrig att lösa problemet på det viset.
Godmorgon/middag :)

Ny dag, nya tag. Idag har jag angripit problemet med springstilen mellan lampknapp och nätsladden då jag känt mig lite piggare.

Lyckades inte få några störningar med sladden urdragen så ett furutech nätfilter är kanske medicinen.

http://www.furutech.com/2013/02/02/1870/

När det gäller dacen så har det låtit illa med den med min förra anläggning och med en vintage reciever jag har.

Med en för- slutstegskombination med 1kVa transformator och jordat chassi så lät det inte illa med bara slutsteget inkopplat, utan först med dacen i drift. Därav anledningen till att jag i början pekade ut dacen som ett av problemen.

Jag orkar/hinner inte sätta mig in i de 8 sidor jag "missat". Men nätfilter?
Elfa art 69-667-74, så har du lite priser att jämföra, dessa gör säkert jobbet. (Svamlander tar 375kr för furutech-filtret)
Hoppsan, de har tom samma komponentvärden (även om furutech inte presenterar några prestandasiffror)

EDIT: kan man handla via Mouser/Farnell eller liknande så kostar filtret 50kr inkl moms.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.