Sen kan jag inte förstå varför folk har dille på att lägga kyl och frys på samma jfb. DELA UPP DEM
Har man två jfb är det väl dumt att kvadda all mat bara för att den ena löser ut.
Annars så var det helt rätt att kyl och frys är otyg när det gäller villabränder
Har man två jfb är det väl dumt att kvadda all mat bara för att den ena löser ut.
Annars så var det helt rätt att kyl och frys är otyg när det gäller villabränder
Nu blev det plötsligt lite svårare... ??? Vad säger jag när jag ringer till elektrikern? "Vi vill ha en jordfelsbrytare installerad... eller när jag tänker efter, TVÅ jordfelsbrytare vill vi ha... eller du... TRE kanske..." Åh, kan någon hjälpa mig?! :
Jag hänger inte med...
beroende på hur nya grejor man har ska man nog överväga att ha allt som finns utomhus på en egen JFB. det är ju där det ofta strular om man har gammla grejor.kai_robert skrev:
inte skoj om det bryter bara för att en lycktstolpe eller motorvärmare till bilen strular lite vid fuktigt fäder.
Så detta pris gäller för en jordfelsbrytare? Och om man delar upp i t.ex två grupper så blir det dubbelt så dyrt? Eh... Eller?joakim skrev:Jag är elektriker. Att installera en JFB via vår firma kostar ca 3000:- Detta snack med läckströmar är nästan bara snack. Oftast är dessa läckor bundna till utebelysning och spis/ugn. Dessa problem är ganska lätta att lokalisera och åtgärda. Förutom att det är en livförsäkring för din familj, en brandförsäkring för ditt liv så betalas kalaset via lägre försäkringskostnader på några fjuttiga år så varför JFB inte finns i alla hem är för mig en gåta.
Ja och nej.
De ska helst inte ligga tillsammans med annat känsligt men kyl och frys ska inte dela samma brytare.Löser kylen så är det dumt att all mat i frysen går samtidigt eller tvärtom.
Koppla tex halva innerbelysningen samt frysen på en
och resten av innerbelysningen på nästa plus kylen
sen kan man lyxa och lägga allt blöt plus utomhus på trean. annars delar man trean på ettan och tvåan. Iom att man har belysning där så märker man när den löser.
De ska helst inte ligga tillsammans med annat känsligt men kyl och frys ska inte dela samma brytare.Löser kylen så är det dumt att all mat i frysen går samtidigt eller tvärtom.
Koppla tex halva innerbelysningen samt frysen på en
och resten av innerbelysningen på nästa plus kylen
sen kan man lyxa och lägga allt blöt plus utomhus på trean. annars delar man trean på ettan och tvåan. Iom att man har belysning där så märker man när den löser.
Dean_K skrev:
Ring elektrikern och säg att du vill ha jordfelsbrytare installerad. Tror han vet resten..
Lokala elfirman vägrar i princip undanta någon grupp från JFB, enligt vad de hävdar är gällande regler (hela centralen måste skyddas ev en JFB utan undantag).
Min polare kraftingenjören (med el-behörighet) som hjälper mig hävdar att det är vansinne att lägga kyl/frys på JFB i växelvarm sommarstuga med elradiatorer. Det kommer att tina ett par ggr/år...
Har sett många exempel på centraler där grupper är undantagna från JFB just av denna anledning.
Är detta verkligen ett lag/regel brott, eller är det bara att bryta mot god "sed" ?
Nu till min huvudsakliga fråga:
--------------------------------------
Jag planerar att ha en JFB för hela centralen, men vill undanta gruppen för K/F.
Kan jag bara "bygla om" vid säkringen till denna grupp så att den matas av FAS från direkt efter huvudbrytaren istället för efter JFB'n ?
Som jag teoretiskt tror att en JFB fungerar (jämför ström ut på fas och ström tillbaka på nolla ?) så är min farhåga att man sätter funktionen ur spel genom en bypass på ovan nämnda sätt ? Eller ?
Min polare kraftingenjören (med el-behörighet) som hjälper mig hävdar att det är vansinne att lägga kyl/frys på JFB i växelvarm sommarstuga med elradiatorer. Det kommer att tina ett par ggr/år...
Har sett många exempel på centraler där grupper är undantagna från JFB just av denna anledning.
Är detta verkligen ett lag/regel brott, eller är det bara att bryta mot god "sed" ?
Nu till min huvudsakliga fråga:
--------------------------------------
Jag planerar att ha en JFB för hela centralen, men vill undanta gruppen för K/F.
Kan jag bara "bygla om" vid säkringen till denna grupp så att den matas av FAS från direkt efter huvudbrytaren istället för efter JFB'n ?
Som jag teoretiskt tror att en JFB fungerar (jämför ström ut på fas och ström tillbaka på nolla ?) så är min farhåga att man sätter funktionen ur spel genom en bypass på ovan nämnda sätt ? Eller ?
Vid nyuppförande av bostäder skall alltid minst en jordfelsbrytare installeras och då skall alla grupper inkluderas även kyl/frys. Grupper där ett avbrott skulle medge allvarliga konskvenser kan undantas från skyddet, tex larm eller panna för rumsuppvärmning.vhaz skrev:Lokala elfirman vägrar i princip undanta någon grupp från JFB, enligt vad de hävdar är gällande regler (hela centralen måste skyddas ev en JFB utan undantag).
...
När det gäller en äldre anläggning så är det upp till innehavaren att bestämma vad som skall skyddas eftersom det inte fanns något krav då anläggningen uppfördes.
Så din installatör har både rätt och fel.
Tipsar om att det ibland kan vara mer än bra att ha en egen central med egen jfb i t ex garage/ verkstad etc.
Vissa äldre maskiner med större motorer har en del krypströmmar som kanske inte skall finnas men men...
/Kent
Vissa äldre maskiner med större motorer har en del krypströmmar som kanske inte skall finnas men men...
/Kent
Hejsan.
Funderar lite på det här med jord och jordfelsbrytare.
Jag bor i ett nyare hus -95 allt jordat under en jordfelsbrytare.
Om man kopplar in lambor i taket utan jord, Vad kan det har för konsekvenser? .
Sen till ett problem vi har. Jordfelsbrytare har löst 2 gånger med 2 veckors mellanrum, och då på natten, då inga lampor eller maskiner är på förutom frånluftvärmepump, kyl, frys. När man drar upp jordfelsbrytaren igen så fungerar allt som vanligt, Men man funderar ju, det är ju inte bara att återställa och sen är det frid och fröjd, den har ju löst av en anledning vad kan det vara?.
Vad jag vet så är det fel på frysen, förmodligen termostaten som krånglar eftersom den arbetar för fullt för att få allt för kallt i frysen. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser? Eller kan det vara värmepumpen, som arbetar för hårt, eller något annat?
Hur kan man leta upp felet när felet inte består ?
Funderar lite på det här med jord och jordfelsbrytare.
Jag bor i ett nyare hus -95 allt jordat under en jordfelsbrytare.
Om man kopplar in lambor i taket utan jord, Vad kan det har för konsekvenser? .
Sen till ett problem vi har. Jordfelsbrytare har löst 2 gånger med 2 veckors mellanrum, och då på natten, då inga lampor eller maskiner är på förutom frånluftvärmepump, kyl, frys. När man drar upp jordfelsbrytaren igen så fungerar allt som vanligt, Men man funderar ju, det är ju inte bara att återställa och sen är det frid och fröjd, den har ju löst av en anledning vad kan det vara?.
Vad jag vet så är det fel på frysen, förmodligen termostaten som krånglar eftersom den arbetar för fullt för att få allt för kallt i frysen. Kan det vara därför jordfelsbrytaren löser? Eller kan det vara värmepumpen, som arbetar för hårt, eller något annat?
Hur kan man leta upp felet när felet inte består ?