Utebelysning. Njae, det skulle i så falla vara att vi glömt släcka den, vi har en lågenergilampa utanför dörren som man tänder och släcker innifrån, den ligger doch inte på timer eller rörelse utan en vanlig omkopplare.
Skall hålla koll på den med. :-/
Skall hålla koll på den med. :-/
mats_o skrev:
Men skyddar jordfelsbrytare så ofta mot bränder i kyl/frys?
Beror de inte antingen på att det blir dålig kontakt i termostaten så att det blir en "fräsande" gnista, eller att kompressorn inte riktigt hoppar igång utan bra 'surrar'? I båda fallen känns det som att det krävs en rätt saftig brasa innan det brunnit igenom såpass att man får överledning till jord, även med den fukt som hjälper till att leda i dessa apparater?
Visst är jordfelsbrytaren ett utmärkt skydd mot både det ena och det andra felet, men man lurar sig nog om man tror att man trollat bort alla tänkbara brandrisker...
Min granne har en 2-polig jordfelsbrytare av fabrikatet Moeller med benämning PFIM-25/2/003-A-MW som han tänker ansluta till en apparat som matas med enfas. Vad jag kan se av inkopplingsanvisningen så ansluts denna inte mellan jord och nolla, utan enbart i serie med nollan.
Han har ingen annan jordfelsbrytare i huset och har inga planer på att installera någon generell sådan ännu.
Synpunkter på anslutningen önskas!
Han har ingen annan jordfelsbrytare i huset och har inga planer på att installera någon generell sådan ännu.
Synpunkter på anslutningen önskas!
Ni behöver inte byta proppskåp pga installation av jordfelsbrytare. Brytaren monteras i en separat kapsling vid sidan av centralen.Dean_K skrev:
Jag sökte lite på nätet och hittade följande på Elektroskandias hemsida http://www.elektroskandia.se/fullli...;hrub=764&urub=2450&prub=3673#prubanc:hempularen skrev:
INSTALLATIONSTIPS
Under avsnitten föreskrifter och teknik beskrives vad man bör tänka på vid bl a installation.
Här följer ytterligare tips.
- Varje jordfelsbrytare måste ha egen nollplint/nollskena
- Nollan måste separeras från skyddsledare dvs noll- och skyddsledare får ej mötas i installationen.
- Testknappsfunktionen måste strömförsörjas för att fungera. (Vid 3-fas utan nolla måste två faser anslutas).
- En 4-pol jordfelsbrytare kan användas för 1-fas funktion.
- En 2-pol jordfelsbrytare har ingen definierad fas och nolla. (OBS! 220V). Vid 380V används 4-pol jordfelsbrytare.
- Kan anslutas valfritt upp- eller nerifrån.
Bild på den aktuella brytaren finns på:
http://www.elektroskandia.se/zoompr...er/21/large/e2162211.jpg&strImageType=jpg
Tyvärr hittar jag inte svar på min fråga, men får väl ringa en elektriker och fråga...
Ska du skydda hela centralen KAN det vara så att äldre gängsäkringscentraler har en gemensam jord och nollskena, då måste man byta central (då det oftast inte finns plats för en extra nollskena!)Dean_K skrev:
Det där får elektrikern kika på. Hoppas jag slipper byta hela centralen annars drar kostnaden iväg betydligt mer än vad jag har tänkt. Det låter läskigt dyrt att byta central... ??? :-/sverre skrev:
Beror ju på vad man jämför med, men ett par timmars jobb och material för ca 2000:- beroende på hur många grupper och jordfelsbrytare du ska ha.Dean_K skrev:
Varför kan detta få jordfelsbrytaren att lösa ut?sverre skrev:
Undrar för att i morse upptäckte jag att en JFB löst ut.
Denna JFB skyddar bl.a. utebelysningen. Återställde den och den löste inte ut igen. Provade även att tända och släcka utebelysningen manuellt utan att den löste ut igen.
Utebelysningen består av 10 st lågenergilampor som styrs av ett skymningsrelä.
Jag vet inte riktigt säkert, men jag har varit ute för det en gång och då fick jag förklarat för mig att vissa lågenergilampor har en kondesator i sig som kan spöka och skicka en ström i nollan som rycker jordfelsbrytaren.CyberStoffe skrev:Varför kan detta få jordfelsbrytaren att lösa ut?
Undrar för att i morse upptäckte jag att en JFB löst ut.
Denna JFB skyddar bl.a. utebelysningen. Återställde den och den löste inte ut igen. Provade även att tända och släcka utebelysningen manuellt utan att den löste ut igen.
Utebelysningen består av 10 st lågenergilampor som styrs av ett skymningsrelä.
Skulle gärna vilja veta mer exakt om någon vet!
Vet inte exakt, men vi hade liknande problem på ett nytt laboratorium.sverre skrev:
Både uttag och belysning låg på personskyddsautomater (AEG´s).
Vissa grupper löste ut automaten flera gånger per dag, men det hittades inga fel.
Det visade sig att fenomenet inträffade när man släckte ljuset i vissa rum!
Bort med kondensatorerna i armaturerna så löste det sig!
(Eller om vi beställde nya icke faskompenserade armaturer... kommer inte ihåg exakt.)
Det knepiga var att det trots allt funkade på vissa ställen utan denna åtgärd. :-/





