27 327 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
Jordfelsbrytare går
Det är ganska uppseendeväckande att lekmän ger sig på att felsöka anläggningar och dessutom själv försöka åtgärda ev.fel ingrepp i central fodrar allmän auktorisation en yrkesman med begränsad auktorisation får heller inte göra förändringar i elcentralen många i detta forum som inte har respekt för elfaranE EyEr0n skrev:
Det finns många elektriker (anställda på elfirmor) som ingår i EKPn som inte bör jobba som elektriker utan göra något annat.E elveteran skrev:Det är ganska uppseendeväckande att lekmän ger sig på att felsöka anläggningar och dessutom själv försöka åtgärda ev.fel ingrepp i central fodrar allmän auktorisation en yrkesman med begränsad auktorisation får heller inte göra förändringar i elcentralen många i detta forum som inte har respekt för elfaran
Det finns många hempulare som gör betydligt bättre och säkrare jobb än elektriker.
Vi har råkat ut för elektriker som monterat enkelskivedosa i en badrumsvägg där det skulle upp plywood, gips & kakel, den elektrikern borrade genomföringshålen efter att dosorna satts ihop. Denne monterade även en anslutningsdosa som ett barn enkelt kunde öppna utan verktyg ca 25 cm över golvet å ca 30 cm från badkaret.
Så är det speciellt de som jobbar inom entreprenad, de kan dra kabel och ansluta vuDemmpa skrev:Det finns många elektriker (anställda på elfirmor) som ingår i EKPn som inte bör jobba som elektriker utan göra något annat.
Det finns många hempulare som gör betydligt bättre och säkrare jobb än elektriker.
Vi har råkat ut för elektriker som monterat enkelskivedosa i en badrumsvägg där det skulle upp plywood, gips & kakel, den elektrikern borrade genomföringshålen efter att dosorna satts ihop. Denne monterade även en anslutningsdosa som ett barn enkelt kunde öppna utan verktyg ca 25 cm över golvet å ca 30 cm från badkaret.
Dåliga yrkesmän finns i alla yrken det var inte det jag åberopade utan lagstiftningen är till för att följas en chaffis kör inte tradare utan certifikat vi kan se ett samband i detta om vi jämför. Själv har jag jobbat som yrkeslärare och vidareutbildat med auktorisation i 25 år tvivlar starkt att hemmapulare har likvärdig kompetens det finns komplexa situationer som lekmän inte har en susning omDemmpa skrev:Det finns många elektriker (anställda på elfirmor) som ingår i EKPn som inte bör jobba som elektriker utan göra något annat.
Det finns många hempulare som gör betydligt bättre och säkrare jobb än elektriker.
Vi har råkat ut för elektriker som monterat enkelskivedosa i en badrumsvägg där det skulle upp plywood, gips & kakel, den elektrikern borrade genomföringshålen efter att dosorna satts ihop. Denne monterade även en anslutningsdosa som ett barn enkelt kunde öppna utan verktyg ca 25 cm över golvet å ca 30 cm från badkaret.
J J-banan skrev:
Många yrkesmän har noll susning där också.E elveteran skrev:
Men som tur är så är de flesta situationer enkla och okomplicerade och där krävs det inga särskilt avancerade kunskaper förutom att koppla enligt regelverket med rätt material så blir det säkert.
Ska vi ta det där med certifikat/auktorisation kontra körkort för fordon?E elveteran skrev:Dåliga yrkesmän finns i alla yrken det var inte det jag åberopade utan lagstiftningen är till för att följas en chaffis kör inte tradare utan certifikat vi kan se ett samband i detta om vi jämför. Själv har jag jobbat som yrkeslärare och vidareutbildat med auktorisation i 25 år tvivlar starkt att hemmapulare har likvärdig kompetens det finns komplexa situationer som lekmän inte har en susning om
Hur lämpligt är det att en person står för auktorisationen och alla andra har bara "lämplig" "utbildning"?
Ska vi införa samma sak för tex, taxi, buss, lastbil?
Alltså att en person har taxilegitimation/busskörkort/lastbilskörkort och alla andra på företaget har lämplig "kunskap"?
Råkade ut för en annan elektriker (ägaren av en annan elfirma), denne visste inte den komplexa saken att man får dela upp PEN-ledaren till PE+N i mätarplatsen, utan personen sa att det bara fick ske i gruppcentralen om mätarplatsen matades via PEN-ledare.
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Har rensat bort en subdiskussion om kabelareor, det har inget med trådens ämne att göra.
/Moderator
/Moderator
Lagstiftning är till för att följas har du som husägare otillräckliga kunskaper eller leker besserwisser kan du tända på eller förorsaka allvarliga personskador. Allmän auktorisation innebär ansvar för regelefterlevnad i företaget seriösa hantverkare ser till att personalen kan sin sak det kanske kostar nån tia extra i timman men då slipper du oroa dig ordspråket snålheten bedrar visheten stämmer säkert. Kompetenshöjande insatser är ett måste idag för att hänga med i utvecklingenDemmpa skrev:Ska vi ta det där med certifikat/auktorisation kontra körkort för fordon?
Hur lämpligt är det att en person står för auktorisationen och alla andra har bara "lämplig" "utbildning"?
Ska vi införa samma sak för tex, taxi, buss, lastbil?
Alltså att en person har taxilegitimation/busskörkort/lastbilskörkort och alla andra på företaget har lämplig "kunskap"?
Råkade ut för en annan elektriker (ägaren av en annan elfirma), denne visste inte den komplexa saken att man får dela upp PEN-ledaren till PE+N i mätarplatsen, utan personen sa att det bara fick ske i gruppcentralen om mätarplatsen matades via PEN-ledare.
Inget av de två elföretagen var billigt, utan det var två av de "större" företagen på orten, bägge har funnits länge.E elveteran skrev:Lagstiftning är till för att följas har du som husägare otillräckliga kunskaper eller leker besserwisser kan du tända på eller förorsaka allvarliga personskador. Allmän auktorisation innebär ansvar för regelefterlevnad i företaget seriösa hantverkare ser till att personalen kan sin sak det kanske kostar nån tia extra i timman men då slipper du oroa dig ordspråket snålheten bedrar visheten stämmer säkert. Kompetenshöjande insatser är ett måste idag för att hänga med i utvecklingen
I båda fallen så fick jag påpeka felen och kräva rättning.
När det gäller badrumsfallen så hade jag och en elektriker kommit överens om val av material, men den elektrikern som sedan gjorde jobbet hade med sig sämre material än vad som var överenskommet.
Brister förekommer i alla yrken. Det vet vi och så kommer det alltid att vara.
Men är det en ursäkt för att bryta mot lagen? och säga att man kanske gör jobbet bättre än den som får utföra det faktiska arbetet. 🤔
Det är dock aldrig fel att ha kunskap som beställare och det finns en möjlighet att anmäla elinstallationsföretag som inte gör rätt.
Om problemet är stort som en del ger sken av så borde Elsäkerhetsverket fått in massor av anmälningar och vidtagit åtgärder...
Hur som helst så ska en anläggning vara korrekt utförd när elfirman lämnar ett arbete, det är inget att diskutera. Och precis som i alla yrken så missas det och fuskas tyvärr. Men som jag skrev det finns en tillsynsmyndighet för just elinstallationsarbeten. Anmäler ingen bristerna hos elinstallationsföretagen så kommer inte problemet att belysas om det nu är ett så stort problem?
Men är det en ursäkt för att bryta mot lagen? och säga att man kanske gör jobbet bättre än den som får utföra det faktiska arbetet. 🤔
Det är dock aldrig fel att ha kunskap som beställare och det finns en möjlighet att anmäla elinstallationsföretag som inte gör rätt.
Om problemet är stort som en del ger sken av så borde Elsäkerhetsverket fått in massor av anmälningar och vidtagit åtgärder...
Hur som helst så ska en anläggning vara korrekt utförd när elfirman lämnar ett arbete, det är inget att diskutera. Och precis som i alla yrken så missas det och fuskas tyvärr. Men som jag skrev det finns en tillsynsmyndighet för just elinstallationsarbeten. Anmäler ingen bristerna hos elinstallationsföretagen så kommer inte problemet att belysas om det nu är ett så stort problem?
Jag skulle vilja säga att det är det vanligaste sättet att hantera farlig verksamhet förutom ett fåtal undantag som du räknar upp ovan.Demmpa skrev:Ska vi ta det där med certifikat/auktorisation kontra körkort för fordon?
Hur lämpligt är det att en person står för auktorisationen och alla andra har bara "lämplig" "utbildning"?
Ska vi införa samma sak för tex, taxi, buss, lastbil?
Alltså att en person har taxilegitimation/busskörkort/lastbilskörkort och alla andra på företaget har lämplig "kunskap"?
Ett järnvägsföretag har tex ett säkerhetsstyrningssystem som reglerar vilken kompetens och, i förekommande fall, extern eller internutbildning du behöver ha för att få köra olika sorters tåg, ett rederi har en ISM (säkerhetsmanual) som styr vilken kunskap du behöver för att få framföra rederiets olika fartyg (utöver det du lärt dig på en kurs/universitetet), ett företag som kör kärnkraftverk har säkerhetsstyrnibgssystem som reglerar vilken kompetens man behöver för olika uppgifter osv.
På elsidan har vi egenkontrollprogrammet. Elinstallatören för regelefterlevnad kan jämföras med den som har alla bokstäver på körkortet, YKB, ADR osv men 99 % av alla elektriker sysslar med en eller ett par saker. Då är det egenkontrollprogrammet och kompetensmatrisen som den auktoriserade elinstallatören har tagit fram som reglerar vem som gör vad.
I ett egenkontrollprogram som jag har hand om har jag tex en kategori som får byta väggutag, strömbrytare etc, nästa steg är lite armaturer och ändring av en gruppledning, det är reglerat vem som har vilket ansvar för en hantlangares kompetens och vad denne får göra osv. Det finns krav på utbildningar, erfarenhet och att elinstallatören för regelefterlevnad gör en bedömning utifrån teoretisk kunskap, erfarenhet och färdighet och därmed låter en individ arbeta självständigt inom olika kompetensområden. Ju mer erfaren man blir och ju fler kurser man går desto fler områden blir det och till slut kan elinstallatören för regelefterlevnad skriva på pappren för ansökan som auktoriserad elinstallatör och skicka till ESV som godkänner om montören har adekvat teoretisk utbildning och komplett allsidig erfarenhet. Vissa klarar det på 4 år, andra på 20, ytterligare andra aldrig. I detta fall handlar ekp om arbete på egen anläggning.
Redigerat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-faerg-pa-kabel-av-elektriker.536805/post-6017052E elveteran skrev:Det är ganska uppseendeväckande att lekmän ger sig på att felsöka anläggningar och dessutom själv försöka åtgärda ev.fel ingrepp i central fodrar allmän auktorisation en yrkesman med begränsad auktorisation får heller inte göra förändringar i elcentralen många i detta forum som inte har respekt för elfaran