Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, per timme. Skulle de ge offert på jobbet så måste de ta höjd för att okänt antal timmars arbete och materiel. Vad skulle du ge för offert?
Är detta något som man bör ha för sin anläggning? Då antar jag att man fixar sin anläggning först sedan gör man detta.

Det är något man gör vid behov. Det finns inget syfte med att isolationsmäta sin anläggning regelbundet. Den biten kan JFBn få sköta. Utan det är när man får problem med att JFBn löser, och framför allt när man ska nyinstallera en JFB. I en gammal anläggningar utan JFB finns det vanligen flera jordfel. Så man kan aldrig installera en JFB blint i en gammal anläggning.

I trådens ämne finns det sannolikt en gruppledning med jordfel. Detta har då sinkat TS med flera dagar. Det verkar gå an här, men om man ska installera en JFB hos folk dagen före julafton så ser man till att det inte finns några jordfel först.

• Gilla
Bengt65 och 3 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Det är ganska uppseendeväckande att lekmän ger sig på att felsöka anläggningar och dessutom själv försöka åtgärda ev.fel ingrepp i central fodrar allmän auktorisation en yrkesman med begränsad auktorisation får heller inte göra förändringar i elcentralen många i detta forum som inte har respekt för elfaran
Behövs ingen auktorisation för att bygga eller bygga om elcentral. Däremot måste personen i fråga som gör ingrepp intyga att den uppfyller gällande standard dvs CE märka bygget eller ombyggnationen. Auktorisation behövs för ur och inkoppling av centralen.

P PeRel skrev:
Behövs ingen auktorisation för att bygga eller bygga om elcentral. Däremot måste personen i fråga som gör ingrepp intyga att den uppfyller gällande standard dvs CE märka bygget eller ombyggnationen. Auktorisation behövs för ur och inkoppling av centralen.
Om du tittar en gång till på bilderna i första inlägget så ser du att centralen redan är ansluten och därmed en del av en starkströmsanläggning. Således krävs egen auktorisation eller att man omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram för att utföra arbete på den.

För övrigt behöver man inte CE-märka en normcentral som sätts ihop med CE-märkta normapparater enligt tillverkarnas anvisningar.

• Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bengt65 skrev:
Fråga, vad brukar en sådan mätning kosta?
15 000 kr per arbetsdag. Minidebitering vanligen halv- eller heldag, alltså om du har tur och felet kan hittas så snabbt.

useless useless skrev:
Om du tittar en gång till på bilderna i första inlägget så ser du att centralen redan är ansluten och därmed en del av en starkströmsanläggning. Således krävs egen auktorisation eller att man omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram för att utföra arbete på den.

För övrigt behöver man inte CE-märka en normcentral som sätts ihop med CE-märkta normapparater enligt tillverkarnas anvisningar.
Helt korrekt

Hej folket jag igen jag har tänkt på den hära shiten lite och tänkter så efter som dom är sammankopplade i mätarskåpet och kommer till central kan det vara anledningen till att jordfelsbrytare går för alla dvärgsäkringar är nere ingen är på det är bara jbfen och det känns jätte konstigt

• Elskåp med synliga kablar och kontakter, anslutna i mätarskåp. Bakgrund av smuts och damm syns på botten av skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med jordfelsbrytare och dvärgbrytare, flera kablar synliga och brytarna är i avstängt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, då har du missförstått hur det fungerar. Du har sannolikt kontakt mellan jord och nolla efter jordfelsbrytare. Innan jordfelsbrytaren finns det kontakt mellan jord och nolla i alla anläggningar.

• Gilla
Mohammed Ravshanbek
  • Laddar…
M Mohammed Ravshanbek skrev:
Hej folket jag igen jag har tänkt på den hära shiten lite och tänkter så efter som dom är sammankopplade i mätarskåpet och kommer till central kan det vara anledningen till att jordfelsbrytare går för alla dvärgsäkringar är nere ingen är på det är bara jbfen och det känns jätte konstigt
Jfb känner inte av hur det är kopplat innan. Den mäter strömmen i L1, L2, L3 och N. Den löser ut när ström in inte är samma som ström ut.

• Gilla
Mohammed Ravshanbek
  • Laddar…
M Mohammed Ravshanbek skrev:
Har du provat att koppla ur alla utgående grupper inklusive nollor?

I Sverige finns alltid i alla normala installationer en koppling mellan jord och neutral före jordfelsbrytaren. Det vore ett allvarligt fel om de inte satt ihop. Så nej. Det är uteslutet att det är därför jordfelsbrytaren löser.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Stäng av alla säkringar, koppla loss alla N, anslut 1st N till respektive grupp i taget sen testa den gruppen, om den inte löser testar du nästa, tills jfb löser

J J-banan skrev:
Stäng av alla säkringar, koppla loss alla N, anslut 1st N till respektive grupp i taget sen testa den gruppen, om den inte löser testar du nästa, tills jfb löser
Ja det känns som det mest logiska nästa steg. Det som dock är lite skumt är att om jag förstår rätt så har det utförts en resistansmätning mellan nollorna och jord. Visserligen inte med en isolstionsprovare. Men överledning mellan nolla och jord bör kunna mätas fram med vanlig multimeter.

Skillnaden mot isolationstestare är att den mäter med hög mätspänning (upp till 1000V). Det kan behövas vid fel mellan fas och jord, det ligger vid drift 230V över ett sådant fel, och det blir överslag, även om ledarna inte ligger i kontakt med varandra. Men spänningen mellan nolla och jord är vid drift möjligen upp till några tiondels volt. Ett sådant fel bör man hitta även med mätspänning på 3-4V som multimetern använder.

Så jag är ändå mest inne på att detta handlar om någon felkoppling, även om det ser rätt ut. Kontrollera igen att inkommande nolla ligger på rätt sida på jordfelsbrytaren. Att det inte finns någon dold bygel mellan noll och jordskenorna. Att det verkligen inte finns någon enda ledare på nollskenan som kommer från något som är anslutet före jordfelsbrytaren med övriga trådar.

Och be någon mera kunnig att dubbelkolla. Det verkar finnas utrymme för missförstånd om hur en jordfelsbrytare skall vara inkopplad.

Jag uppfattade det som att TS inte ens hade en multimeter.

E elveteran skrev:
Lagstiftning är till för att följas har du som husägare otillräckliga kunskaper eller leker besserwisser kan du tända på eller förorsaka allvarliga personskador. Allmän auktorisation innebär ansvar för regelefterlevnad i företaget seriösa hantverkare ser till att personalen kan sin sak det kanske kostar nån tia extra i timman men då slipper du oroa dig ordspråket snålheten bedrar visheten stämmer säkert. Kompetenshöjande insatser är ett måste idag för att hänga med i utvecklingen
Räkna med att det är du som har fel i dessa trådarna och du blir påhoppad!!
Jag ser vad du jobbat med och förstår att du vet "exakt"vad du talar om!
Har själv belyst att man ej skall ge goda råd till "amatörer som själv skall utföra el arbete" utan att anlita en yrkesman i detta fallet!
Att man har kunskapen är bra för då kan man ha ögonen på dåliga yrkesmän tyvärr så är det alltid priset som styr mycket diskuterande här om hur dyrt det är med hantverkare.
Man diskuterar inte i dessa forum de som inget får ut på sina försäkringar vid skador utfört av amatörer!
Bekant till mig arbetar med el besiktningar på LF och de får se en hel del och dom är fruktansvärt duktiga på att konstatera orsaker till bränder!

• Haha
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Har själv belyst att man ej skall ge goda råd till "amatörer som själv skall utföra el arbete"
Är det bättre att arbetet utförs på fel sätt än förhoppningsvis korrekt efter goda råd härifrån?

B boped skrev:
Man diskuterar inte i dessa forum de som inget får ut på sina försäkringar vid skador utfört av amatörer!
Självklart gör vi gärna det! Du kan väl starta en tråd med några exempel på när detta har varit aktuellt?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.