27 928 läst · 135 svar
28k läst
135 svar
Jordfelsbrytare går
Hej Allihopa tack för era tips jag vill bara säga jag är en elektriker lärling har fortfarande 6mån kvar därför är lite okunning med försöker mott bästa felet var i en dosa som kom från andra delen av huset en amatör misstag av mig och inte kolla alla doser jag hade kopplat nollan med andra nollor men idk men nu så är det löst iallafall tack för allas tips och råd och hjälp
Toppen! Det var misstanken. Kontrollera med eurotester att jfb funkar som den ska👍M Mohammed Ravshanbek skrev:Hej Allihopa tack för era tips jag vill bara säga jag är en elektriker lärling har fortfarande 6mån kvar därför är lite okunning med försöker mott bästa felet var i en dosa som kom från andra delen av huset en amatör misstag av mig och inte kolla alla doser jag hade kopplat nollan med andra nollor men idk men nu så är det löst iallafall tack för allas tips och råd och hjälp
För mig såg det ut på dina bilder som att hela centralen skyddas av en och samma jordfelsbrytare. Är det grupper från två olika centraler i samma dosa?M Mohammed Ravshanbek skrev:Hej Allihopa tack för era tips jag vill bara säga jag är en elektriker lärling har fortfarande 6mån kvar därför är lite okunning med försöker mott bästa felet var i en dosa som kom från andra delen av huset en amatör misstag av mig och inte kolla alla doser jag hade kopplat nollan med andra nollor men idk men nu så är det löst iallafall tack för allas tips och råd och hjälp
Det skall vara en N per grupp, olika grupper skall inte dela N eller kopplas ihop med varandra. Var det någon grupp utanför jfb du anslöt till eller matning från annan central?M Mohammed Ravshanbek skrev:
Det här gör mig genuint orolig.M Mohammed Ravshanbek skrev:
När jag gick formell elutbildning typ 1974 (elektronik-el-tele-radar) läste jag in all text i alla kursböcker redan typ 2:a veckorna.
Det är sorgligt att många amatörer utan formell utbildning har bättre kunskaper än dom som ska kunna...och dessutom är dom som har monopol på att göra jobbet.
Du har med andra ord läst hela utbildningen med godkänt resultat men behöver mer hands on.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Är inte det här ett tydligt exempel på att utbildningen inte riktigt garanterar nödvändig kunskap? Det är inte första gången någon som läst utbildningen ställer grundläggande frågor till amatörer på BH.
@boped @elveteran hur var det med att anlita elektriker?
Saxat från TS inlägg 148
"jag är en elektriker lärling har fortfarande 6mån kvar"
Saxat från TS inlägg 148
"jag är en elektriker lärling har fortfarande 6mån kvar"
D Daniel 109 skrev:
Det finns många! inlägg här på BH från personer under utbildning som uppenbarligen egentligen inte borde vara i yrket, frågorna dessa ställt är så grundläggande att man häpnar.Demmpa skrev:
Det finns två olika centraler och i denna dosa så finns det två matningar en ny och gammal jag kopplade spottarna temperärt och kopplade nollan med den gamla och jorden med den gamla för den nya centralen gick inte och sätta igång för den var inte klar Men nu så har jag splitat domJ J-banan skrev:
Och alla ni som varit hjälpsamma tack och de andra som säger detta gör mig orolig si o så jag har grund kunskaperna för hur man kopplar en central från skolan och kunde ringa kollegorna om något jag inte kunde men detta var något svårt o lösa på lur sa han så tänkte kolla här
Återigen stort tack grymma människor ni är
Återigen stort tack grymma människor ni är
Jag skulle inte förse ett rum med ström från 2 olika centraler, kan vara problematiskt. Isf tydligt märka upp det på dosor och vuM Mohammed Ravshanbek skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 864 inlägg
Jag har rensat bort en del "behörighetsinlägg", den diskussionen hör inte hemma i denna tråd.
/moderator
/moderator