Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du kört för fort någon gång i ditt liv?
Är du helt galen, det finns ingen som bryter mot någon lag eller regel utom hemmapulande hobbyelektriker, det vet du väl...😉

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Brister förekommer i alla yrken. Det vet vi och så kommer det alltid att vara.
Men är det en ursäkt för att bryta mot lagen? och säga att man kanske gör jobbet bättre än den som får utföra det faktiska arbetet. 🤔
Det är dock aldrig fel att ha kunskap som beställare och det finns en möjlighet att anmäla elinstallationsföretag som inte gör rätt.
Om problemet är stort som en del ger sken av så borde Elsäkerhetsverket fått in massor av anmälningar och vidtagit åtgärder...

Hur som helst så ska en anläggning vara korrekt utförd när elfirman lämnar ett arbete, det är inget att diskutera. Och precis som i alla yrken så missas det och fuskas tyvärr. Men som jag skrev det finns en tillsynsmyndighet för just elinstallationsarbeten. Anmäler ingen bristerna hos elinstallationsföretagen så kommer inte problemet att belysas om det nu är ett så stort problem?
N nb. skrev:
Jag skulle vilja säga att det är det vanligaste sättet att hantera farlig verksamhet förutom ett fåtal undantag som du räknar upp ovan.

Ett järnvägsföretag har tex ett säkerhetsstyrningssystem som reglerar vilken kompetens och, i förekommande fall, extern eller internutbildning du behöver ha för att få köra olika sorters tåg, ett rederi har en ISM (säkerhetsmanual) som styr vilken kunskap du behöver för att få framföra rederiets olika fartyg (utöver det du lärt dig på en kurs/universitetet), ett företag som kör kärnkraftverk har säkerhetsstyrnibgssystem som reglerar vilken kompetens man behöver för olika uppgifter osv.
På elsidan har vi egenkontrollprogrammet. Elinstallatören för regelefterlevnad kan jämföras med den som har alla bokstäver på körkortet, YKB, ADR osv men 99 % av alla elektriker sysslar med en eller ett par saker. Då är det egenkontrollprogrammet och kompetensmatrisen som den auktoriserade elinstallatören har tagit fram som reglerar vem som gör vad.

I ett egenkontrollprogram som jag har hand om har jag tex en kategori som får byta väggutag, strömbrytare etc, nästa steg är lite armaturer och ändring av en gruppledning, det är reglerat vem som har vilket ansvar för en hantlangares kompetens och vad denne får göra osv. Det finns krav på utbildningar, erfarenhet och att elinstallatören för regelefterlevnad gör en bedömning utifrån teoretisk kunskap, erfarenhet och färdighet och därmed låter en individ arbeta självständigt inom olika kompetensområden. Ju mer erfaren man blir och ju fler kurser man går desto fler områden blir det och till slut kan elinstallatören för regelefterlevnad skriva på pappren för ansökan som auktoriserad elinstallatör och skicka till ESV som godkänner om montören har adekvat teoretisk utbildning och komplett allsidig erfarenhet. Vissa klarar det på 4 år, andra på 20, ytterligare andra aldrig. I detta fall handlar ekp om arbete på egen anläggning.
Tack äntligen några vettiga svar

• Gilla
nb.
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Är du helt galen, det finns ingen som bryter mot någon lag eller regel utom hemmapulande hobbyelektriker, det vet du väl...😉
Och med det menar du att bara för en mupp gör det så blir det ok för alla andra att bryta mot reglerna??

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så ska du inte göra eftersom centralen är matad med TN-S. Du får inte koppla samma N och PE i en TN-S-ledning.

Så här ska centralen kopplas:

[bild]

Inspektera att det är rätt kopplat, åtgärda.

Har du gjort en isolationsmätning av anläggningen innan bytet? Om inte så är det hög tid att göra det nu.
Fråga, vad brukar en sådan mätning kosta?

Från någon timme till flera dagar om man hittar fel som ska åtgärdas. Det är omöjligt att på förhand sätta ett pris.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Fråga, vad brukar en sådan mätning kosta?
Vilken del av mitt inlägg menar du? Man kan markera den text man vill kommentera. Då dyker det ut en svart knapp som det står citera på. Eller så kan man citera hela inlägget och klippa bort det som är irrelevant. Man kan trycka ENTER i mitten av ett sådant citat för att lägga in sin egen kommentar däremellan.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och med det menar du att bara för en mupp gör det så blir det ok för alla andra att bryta mot reglerna??
Det hänvisas ofta till att man inte får göra saker med el för att "det är lagen".
Men förmodligen kör alla som säger det för fort ibland. Så dom bryr sig egentligen inte om lagen. Dom vill bara att andra ska sluta syssla med el.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men förmodligen kör alla som säger det för fort ibland.
Det tragikomiska här är att fortkörning orsakar mångdubbelt fler dödsolyckor än hempulad el...

• Gilla
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det var en liten passning till Farstatjejjen som är driftig och gör saker själv som vissa har haft synpunkter på.

Men nej, det gör det inte okej ur ett svart/vitt juridiskt perspektiv, men om alla gör det blir det ju tillslut "okej" ur ett mer socialt perspektiv.

Annars skulle ju folk börja anmäla sina kamrater så fort dom råkar köra lite för fort eller glömma att blinka ur en rondell.

Köra 74km/h på 70 väg VS. mörda någon är båda fel, men den ena bryr sig ingen om, inte ens polisen.

Samma med fulel, det är så utbrett så det nästan är okej i rimlig omfattning, i alla fall när den yrkeskår som ska hålla flaggan uppe släpar den bakom sig på marken.

• Gilla
  • Laddar…
Vilken del av mitt inlägg menar du? Man kan markera den text man vill kommentera. Då dyker det ut en svart knapp som det står citera på. Eller så kan man citera hela inlägget och klippa bort det som är irrelevant. Man kan trycka ENTER i mitten av ett sådant citat för att lägga in sin egen kommentar däremellan.
Det visste jag inte. Menar en isolations mätning

B Bengt65 skrev:
Det har du redan fått svar på av elmont i #95 ;)

B Bengt65 skrev:
Bästa är fråga om offert av elektriker

Man kan inte ge en offert på en isolationsmätning, om man underförstått tror att felsökning och åtgärder ingår.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man kan inte ge en offert på en isolationsmätning, om man underförstått tror att felsökning och åtgärder ingår.
Men den enda som kan svara på vad det kan landa i är den elektriker firma man anlitar. Alla tar olika mycket betalt

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Ja, per timme. Skulle de ge offert på jobbet så måste de ta höjd för att okänt antal timmars arbete och materiel. Vad skulle du ge för offert?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.