A asundelius skrev:
Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Märkligt att elektrikern inte passade på sälja material och dra i tändtråd

• Gilla
  • Haha
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, det hänger mycket på hur elfirman förklarar detta, och på hur det ser ut i andra änden, om båda ändar är inom synhåll etc. Det kanske var jobbigt. Kanske är det fördragen slang med tvinnade ledare som gör att alla ledare måste bytas. Kanske hade de ingen FK i bilen. Förklaringarna kan vara många. Det ska dock mycket till för att rättfärdiga det. Det kan i praktiken vara helt ofarligt, men det är ändå en rödljuskörning.

• Gilla
gufor02 och 17 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag håller med att folk ganska ofta låter känslorna ta över förnuftet.

Men i detta fallet skulle jag vilja påstå att det är en av dom farligast sakerna som man kan göra fel. Ett läckande rör eller tätskikt kan ge enorma kostnader men det är sällan det kan leda till allvarliga skador eller död.

Om man inte kan lita på G-G kabel så kan man skita i allt och alltid mäta upp ALLT när man jobbar med det. Om det är så man vill lira.

I detta fallet bör man skrika varg.
Om man tar för givet att en kabel är vad färgen visar, eller inte börjar ana att något är annorlunda när det ser ut som det gör i det här fallet. Då saknar man så mycket kunskap och förstånd att det är livsfarligt om man överhuvudtaget lyfter på ett vägguttag eller strömbrytare. Är man så okunnig så vet man sannolikt inte ens att gulgrön ska vara jord.
Sist men inte minst. Ström är jättefarligt, inte snack om det. Men att börja snacka om att detta skulle vara det absolut farligaste är, milt sagt, en överdrift.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tja , det gäller att göra en höna av en fjäder, när man ska kommentera någor på ett forum och kanske vilja framstå som en perfektionist i ämnet. Kommentaren från dig måste av dig utvecklas till fylles. oxh inte bara som något generellt. Bara läsa dom inlägg som finns av mig i tråden. Sen om du kurage att gör en pudel, så varför inte, det skulle stärka din trovärdighet.
Att vara otydlig är en grundläggande orsak till att bli missförstådd, ville bara nämna detta...

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
men det är ändå en rörödljuskörning.j
Ja, på en tom gata i en öde stad. Hur trafiksituationen ser ut i den andra staden, vet vi inte. Men här är påkörningsrisken minimal.
Det är som sagt skillnad på rödljuskörning och rödljuskörning men det är väl det du säger?

• Arg
batsan och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om man tar för givet att en kabel är vad färgen visar, eller inte börjar ana att något är annorlunda när det ser ut som det gör i det här fallet. Då saknar man så mycket kunskap och förstånd att det är livsfarligt om man överhuvudtaget lyfter på ett vägguttag eller strömbrytare. Är man så okunnig så vet man sannolikt inte ens att gulgrön ska vara jord.
Sist men inte minst. Ström är jättefarligt, inte snack om det. Men att börja snacka om att detta skulle vara det absolut farligaste är, milt sagt, en överdrift.
Ja det är just för dom som inte vet utan bara tror sig veta det är farligt, hur många vet inte tvärsäkert att blå är nolla och G/G är jord. Man behöver bara följa med här på forumet för att få en bild av det.

• Gilla
Allman och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det är just för dom som inte vet utan bara tror sig veta det är farligt, hur många vet inte tvärsäkert att blå är nolla och G/G är jord. Man behöver bara följa med här på forumet för att få en bild av det.
Nu är det förvisso 80-tal men fick höra en eleltriker vid ombyggnation på en bank använda många fula ord efter att ha fått en "stöt" av en g/g till en utomhusbelysning.😉
Och det var garanterat gjort av en elektriker.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om vi svänger på det... Handen på hjärtat, alla som jobbar med el; hur ofta bryr du dig om att mäta spänning på skyddsjord?
Eller vara försiktig med en naken gulgrön tråd?

• Gilla
kwasibengt och 16 till
  • Laddar…
Är det en yrkesman tar han i alla fall en kalkylerad risk och vet vad följden kan bli. Lekmannen kanske inte har en aning att det skulle kunna bli ett problem. Så som alltid är det inte den som vet som det blir farligt för utan alla andra som TROR att dom förstår men i själva verket är helt uppe på läktaren.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Den här tråden sparar jag till nästa gång nån börjar snacka om behörighet och tycker Byggahus ska sluta hjälpa TS med nån elfråga och ringa elektriker istället.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Malime och 48 till
  • Laddar…
Är det lika heligt i en äldre, ojordad installation? Bakgrunden till frågan är att jag stötte på en fyrledad ekk i mitt hus till en trappinstallation. Den hade färgerna blå, svart, brun och svart med ett vitt streck. Hur görs det om man ska komplettera en sådan anläggning? Drar femledare och klipper den gulgröna?

krillek krillek skrev:
Är det lika heligt i en äldre, ojordad installation? Bakgrunden till frågan är att jag stötte på en fyrledad ekk i mitt hus till en trappinstallation. Den hade färgerna blå, svart, brun och svart med ett vitt streck. Hur görs det om man ska komplettera en sådan anläggning? Drar femledare och klipper den gulgröna?
Man låter väl bara gulgrön vara löst och isolerad i dosa

• Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det går bra, eller bättre med 4 ledare utan jord, men skulle inte klippa jorden, bara sätta något på den och vara fri i en dosa. Den äter inte bröd där den ligger.

Jag kan tycka det är ett märkligt och ganska allvarligt fel men ännu märkligare är det väl att hen inte har använt blå? Visst, det är inte heller rätt (när det gälller FK/FQ) men inte lika illa.
Att börja ropa om fängelsestraff och liknande är bara löjligt. Det har hänt många gånger att jag stött på tejpade gulgröna kablar, jorden (!) stannar inte för det. Jag hade nog reagerat mer om det inte var märkt alls.

• Gilla
Eriksson1122 och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag kan tycka det är ett märkligt och ganska allvarligt fel men ännu märkligare är det väl att hen inte har använt blå? Visst, det är inte heller rätt (när det gälller FK/FQ) men inte lika illa.
Att börja ropa om dödsstraff och liknande är bara löjligt. Det har hänt många gånger att jag stött på tejpade gulgröna kablar, jorden (!) stannar inte för det. Jag hade nog reagerat mer om det inte var märkt alls.
Om det skulle varit en kabel skulle det vara acceptabelt använda blå, men inte fk, då är det bättre dra i fk av nån färg som inte är blå eller gul/grön

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.