86 241 läst · 336 svar
86k läst
336 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 651 inlägg
Nej, jag menar att ingen kör mot rött ljus, aldrig någonsin! Det finns vissa regler som man aldrig bryter mot. Går man över denna gräns så är man inne på en ond spiral som bara leder nedåt i mörker.Intet skrev:
Har vit i del sommarstugor på öar och där träffat på G-G som tändtråd i många fall. det var 3-ledare och elektriler hade nog ingen 4 ledare eller en 3X U i fickan, så det blev en tändtråd iaf och det gick att tända lampan😀Inte rätt men fungerade.Müssli skrev:Jag kan tycka det är ett märkligt och ganska allvarligt fel men ännu märkligare är det väl att hen inte har använt blå? Visst, det är inte heller rätt (när det gälller FK/FQ) men inte lika illa.
Att börja ropa om fängelsestraff och liknande är bara löjligt. Det har hänt många gånger att jag stött på tejpade gulgröna kablar, jorden (!) stannar inte för det. Jag hade nog reagerat mer om det inte var märkt alls.
Oj då. Då missuppfattade jag dig.Bo.Siltberg skrev:
Trodde du menade att det i nödfall kunde tollereras om det knep om den verkliga risken för olycka var närmast obefintlig. Som i TS strömbrytare där det var tydligt uppmärkt.
Istället menar du att en elektriker som fått slut på rätt kabelkulör och agerar pragmatiskt är dömd till ett liv med evigt felkopplande. Som att en lättöl ofrånkomligt gör oss till sprutnarkomaner?😀
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 651 inlägg
Snälla, säg att du är från fjollträsk...
Man ska ju minnas att en anmälan till ESV inte är en dödsdom varken för företaget som har anställt en oduglig elektriker, eller elektrikern. De kommer på sin höjd få ett besök och få försklara sig och hur de arbetar med egenkontrollerna i företaget. Om de kan tillfredställa ESV så kan de fortsätta sin installationsbana, om de INTE kan det så kan vi andra tacka anmälaren för att vi potentiella kunder slipper denna klåpare i våra el-dosor.
Det finns många fel man kan göra som elektriker, detta är bland det slarvigaste och allvarligaste i vanliga bostäder. En framtida elektriker som petar i TS dosor har en viss chans att mäta först innan han lägger fingrarna på den gul-gröna men den privatperson som sen skriver i forum här (eller annorstädes) och ber om hjälp och direkt får svar av någon annan (som inte vet att man ska mäta först) och helt sonika tvärsäkert säger att gulgrön är jord, den kopplar du till jord, brun till brun och blå till blå... Den personen löper en stor risk att dö av sitt misstag.
Nä, såna här grova övertramp ska anmälas och det omgående! Sen får berörda myndigheter och företag reda ut vad för kompetens som saknas.
Hade det åtminstone bara varit en felkopplad tråd, men här är personen fullt medveten om vad han gör när han tar sig tid och tejpar på och skriver något som med stor sannolikhet gnids bort av nästa svettiga hand som drar i tejpen...
Det finns många fel man kan göra som elektriker, detta är bland det slarvigaste och allvarligaste i vanliga bostäder. En framtida elektriker som petar i TS dosor har en viss chans att mäta först innan han lägger fingrarna på den gul-gröna men den privatperson som sen skriver i forum här (eller annorstädes) och ber om hjälp och direkt får svar av någon annan (som inte vet att man ska mäta först) och helt sonika tvärsäkert säger att gulgrön är jord, den kopplar du till jord, brun till brun och blå till blå... Den personen löper en stor risk att dö av sitt misstag.
Nä, såna här grova övertramp ska anmälas och det omgående! Sen får berörda myndigheter och företag reda ut vad för kompetens som saknas.
Hade det åtminstone bara varit en felkopplad tråd, men här är personen fullt medveten om vad han gör när han tar sig tid och tejpar på och skriver något som med stor sannolikhet gnids bort av nästa svettiga hand som drar i tejpen...
Försöker någon sig på det där hemma hos mig monterar jag fakturan i vederbörandes kontorsdörr medelst yxa.
Därefter anmäler jag till Elsäkerhetsverket.
Då anser jag ändå ha besinnat mig.
"Lampa"
Vadå lampa!!?
Är det fas, nolla eller jord till lampan? Färgen antyder att det är en jord ledare, att det är en tändtråd innebär att man vid enklare amatörmässig mätning inte kommer ha spänning på ledaren vid byte av strömbrytare om man kopplar loss ledaren från brytaren, något gemene man får göra.
Nej, fy fan.
(Ja, jag ser den taffliga symbolen klanten har ritat, jag tycker inte den gör ordvalet eller färgvalet lämpligare)
Därefter anmäler jag till Elsäkerhetsverket.
Då anser jag ändå ha besinnat mig.
"Lampa"
Vadå lampa!!?
Är det fas, nolla eller jord till lampan? Färgen antyder att det är en jord ledare, att det är en tändtråd innebär att man vid enklare amatörmässig mätning inte kommer ha spänning på ledaren vid byte av strömbrytare om man kopplar loss ledaren från brytaren, något gemene man får göra.
Nej, fy fan.
(Ja, jag ser den taffliga symbolen klanten har ritat, jag tycker inte den gör ordvalet eller färgvalet lämpligare)
Då passar jag på att fråga. Handen på hjärtat, alla som jobbar med el. Hur ofta tar du för givet att en gulgrön kabel lindad med vit eltejp, samt står skrivet "lampa", likförbaskat är jord?anders07 skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det där med att märka en G-G är säkert bra ur en synvinkel. Men när man träffar på i en dosa att dom skalat G-G och trätt på en svart/brun, ända in till huvudisoleringen, då syns inget och kan lätt gås förbi i synfälltet, i synerligt om det är gjort i alla dosor. Men fel ändå.A AG A skrev:
Som jag varit inne på. Tror du verkligen att det gör någon skillnad för de som inte förstår att något inte är som vanligt, när man lindat en tråd med vit eltejp, samt skriver "lampa" på. Jag tror att en person med så bristande förstånd är en sådan fara för sig själv när det gäller el, att det inte spelar någon som helst roll om trådarna har rätt färg eller inte.E elmont skrev:
Missförstå mig rätt nu. Jag menar absolut inte att elektrikern gjort ett okej arbete. Men man kan väl ändå ta saker, för vad de är. Men som alltid när det gäller el, så måste det "bli världskrig", "skrivas 18 romaner om ämnet" etc. etc. Istället för att bara lugnt råda TS att ringa elektrikern och be honom göra om det.