S SueCia skrev:
Har jag sagt något om skyddsjord eller?
Självklart använder man inte skyddsjord (gröngul) som tändtråd, det är väl ändå alla överens om?
Tydligen inte, alla.

S
J J-banan skrev:
Samma gäller blå fk i min värld när möjligheten att dra i en till fk finns.

Då köper man mer och ursäktar sig inte om att min fk är slut. Lätt förklarat till kund att det behövs kompletteras med tändtråd
Gött, då låter man bara kunden pröjsa för den extra resan, så blir alla nöjda :)

• Gilla
Rolf B
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Gött, då låter man bara kunden pröjsa för den extra resan, så blir alla nöjda :)
"Alla" nöjda🤔

S SueCia skrev:
Tro't eller ej, men material kan ta slut :)
Jo, men att bilen skulle vara helt tom på FK i någon annan färg, nja sannolikhet=noll, så det tror jag ej på.😂

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Elektrikern borde vara förberedd på vad han skall göra och vad för material som kan tänkas komma till användning

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, att man skulle ha precis så långa stumpar av alla färger man har med sig är högst otroligt.
Vilken färg som helst är ju bättre än G/G.

• Gilla
Panor82 och 10 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Likväl ett mycket allvarligt övertramp, folk har dött pga sådana här tilltag.
Har svårt att tro att folk skulle ha dött pga att man kopplat gul grön som tändtråden eller fas.
Tror att de som dött inte kontrollerat vad som är vad oavsett färg.
Man kan inte som elektriker drar i trådar, få ström i sig och sedan skylla på fel färg.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja jag säger så här !

Skulle jag ha gjort något sådant här så skulle jag få sparken innan bläcket hunnit torka.

Sedan så vore det inte mer än rätt att få ett mångårigt fängelsestraff.

Man gör aldrig någonsin så här.

Den som inte begriper det har ingen rätt att arbeta med el!!!
Fängelsestraff?
Vilket brott har begåtts?

S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Vilket brott har begåtts?
Kanske framkallande av fara för annan, även om det nog är väldigt långsökt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

44 § Tillsynsmyndigheten får återkalla eller inskränka en auktorisation som har getts enligt 20 §, om elinstallatören visar oskicklighet eller försummelse vid elinstallationsarbete eller på annat sätt visar sig uppenbart olämplig för auktorisationen.

🤓

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Har svårt att tro att folk skulle ha dött pga att man kopplat gul grön som tändtråden eller fas.
Tror att de som dött inte kontrollerat vad som är vad oavsett färg.
Man kan inte som elektriker drar i trådar, få ström i sig och sedan skylla på fel färg.
Du kan sätta dig in i det välkända fallet med handukstorken eller elementet som var felkopplat från fabrik. Båda på samma tema som här och med dödlig utgång.

Varför vill du förminska ett allvarligt arbetsfel? Varför ska så många i trådar av denna typen börja försöka värdera olika fels allvarlighetsgrad? Om jag skulle anlita någon är ju grund 1A att det blir rätt gjort på sån elementär nivå som att grön-gul endast är PE. Egentligen enormt kass att det försvaras av vissa i tråden jag uppfattar som elektriker.

Att inte ha grundläggande material för komplettering under arbetets gång utöver vad som borde planlagts enkelt innan jobbet är direkt underbetyg. Kanske läge för nedsättning av ersättningen?

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 27 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men tänk så enkelt det skulle vara att använda två svarta i stället för G/G och då skulle problemet vara löst.
Och när det gäller antal romaner så är det väl snarare 36 st där hälften förfasar sig över regelbrott och hälften tycker att det inte är så farligt med lite regelbrott då och då.
Själv har jag lite svårt för om som förespråkar (ofta) onödiga regelbrott.
Absolut. Svart är väl tillochmed godkänt som tändtråd, om jag inte minns fel.
Men av någon outgrundlig anledning använde han nu gulgrön. Ett tänkbart senario är att han tänkte fel när han drog kablarna. Kanske krävde det mycket våld innan han fått igenom dem. Kanske kunde, eller orkade han inte göra om det. Utan tänkte helt enkelt att denna märkning fick duga. Som sagt så är vi ju ett antal som ändå anser att det är tämligen ofarligt, om än fel. Frågan är ju trots allt hur nödigt/onödigt felet är. Sitter kablarna fast, och man riskerar att ha sönder något, så kanske det inte är helt onödigt, om du förstår hur jag menar. Även "Bosse" var inne på det. Alltså att det beror på....

Jag tror att han var totalt färgblind.

Jag tror att det var en fördragen slang han använde (det var ju nydragning i nybyggd innervägg)
Elektrisk kabel inuti en korrugerad slang, används för nyinstallationer i innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och "orka" typ😮😠
A asundelius skrev:
Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg.
Sedan är det slarvigt...blottade kardeler.
Blottade kardeler i en grön och vit elanslutning med dålig kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.