86 189 läst · 336 svar
86k läst
336 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Direkt livsfarligt, fixar han inte det gratis så anmäl till Arbetsmiljöverket, det vet jag att han inte gillar. Frågan är vilka represalier han skulle få vid anmälanA asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Det märks att du inte vet vad du talar om.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Som redan nämnts så har alltså oskyldiga människor förolyckats i minst två på temat väl dokumenterade fall.
???J J-banan skrev:
Blå är spänningssatt när kretsen är sluten, då går det en ström i neutral/returledaren.
Gulgrön ska däremot aldrig vara det i en felfri anläggning
Du - Intet - har inte kompetens att kommentera ett alvarligt elfel. Om några år när en elektriker ska koppla om i dosan kan det vara det sista han gör. Finns företaget med i Elsäkerhetsverkets företagsförteckning?Intet skrev:
Som jag minns från regelboken får G/G aldrig användas till annat än just skyddsjord. Den kan komplettras med blå och då bli en PEN-ledare. Det är väl bra att den gulgröna i detta fallet märkts om. Om man tänker sig scenariot att man öppnar slangen mitt på (tex på vinden om den går där) och kompletterar med en extra dosa och vidare till ett jordat uttag... Är slangen förlagd rätt ska det inte vara några problem att byta tråden till en lämpligare färg och något den anlitade firman får stå för anser jag. Vart tar den blå ledaren vägen? Är den bara ner och vänder? Ser ut att vara i samma rör eller är det en trappkoppling så att brun och blå används som mellantrådar? Kanske svaret på det redan finns...orkade inte bläddra igenom hela tråden.A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Ta kontakt med elsäkerhetsverket med och gör en anmälan till domA asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Jag vill inte förminska ett allvarligt arbetsfel.GK100 skrev:Du kan sätta dig in i det välkända fallet med handukstorken eller elementet som var felkopplat från fabrik. Båda på samma tema som här och med dödlig utgång.
Varför vill du förminska ett allvarligt arbetsfel? Varför ska så många i trådar av denna typen börja försöka värdera olika fels allvarlighetsgrad? Om jag skulle anlita någon är ju grund 1A att det blir rätt gjort på sån elementär nivå som att grön-gul endast är PE. Egentligen enormt kass att det försvaras av vissa i tråden jag uppfattar som elektriker.
Att inte ha grundläggande material för komplettering under arbetets gång utöver vad som borde planlagts enkelt innan jobbet är direkt underbetyg. Kanske läge för nedsättning av ersättningen?
Jag vill släppa ut luften ur en uppblåst och överdriven hets.
Felet i sig är inte direkt livsfarligt och är tillåtet efter en dokumenterad riskbedömning och åtgärder som minimerar risker.
Med tanke på att ledaren är övertejpad är risken för att ta fel på skyddsjord åtgärdad.
Om en elektriker inte hajar till så är det inte en uppmärksam elektriker.
Men om en lekman börjar rota i det ska denne ha nödig kännedom vilket i praktiken innebär att sätta ledare likadant som de satt innan de började. Vet de inte hur, ska de kontakta elektriker.
Man ska aldrig utgå ifrån att färgerna stämmer.
Upplys gärna om omständigheterna i dessa fall. Vad jag förstått var det fråga om apparater som varit felaktiga.snaggletooth skrev:
Det är inte riktigt samma sak som i TS fall.
De fall du nämner misstänker jag var fas kopplat till höljet där skyddsjord skulle varit kopplat.
Felet kunde kanske ha upptäckts vid en kontroll, men det är inte riktigt jämförbart med att koppla fas/ tändtråd på gul grön som är vit-tejpad.
Men vad vet jag. Jag har ju hela källaren där tidigare ägare dragit med enbart gul/grönt. Fas som nolla.
Men inte har någon skadats av det.
Anläggningen är ju inte mindre säker att använda och kommer inte att börja brinna för det.
Troligen så är det elfirmans ekonomiansvarig eller kanske fikaansvarig som gjort denna installation.A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Den kabeln är randig så även färgblinda skall klara av detta.
Kanske be firmans VD klippa jordkabeln i en dosa en bit bort, kanske vinner han något.
Katastrof, hur kan det bli så här dåligt.
En elbil utan kabel, tar människan på sig kläder på morgonen.
Trött på sånt här, andra yrkeskategorier blir av med jobbet/licensen/certifikatet direkt.
Häng ut så det blir konsekvenser.
snaggletooth skrev:
Man kan ju läsa säkerhetsföreskrifterna och är man seriös elektriker vet man vilka krav som ställs. // KennaA asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]