86 151 läst · 336 svar
86k läst
336 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 646 inlägg
Det spelar ingen roll hur mycket du argumenterar för att det är ofarligt. Du har visserligen rätt i att det ska mycket till för att orsaka en olycka. Man kan köra mot röd gubbe många gånger innan det sker en olycka. Det handlar inte om det. Det handlar om grundläggande regler som man aldrig bryter mot. Kalla dem budord. Vissa gränser går man inte över.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Ok så om man tejpar med lämplig färg så är det ok? Tolkar jag dig rätt?S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 646 inlägg
Det är ingen rekommendation, det är ett krav.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Kan du visa upp ett sådant dokument? Det vore intressant att se. Det vore också intressant att se vem som rätten lägger ansvaret på vid en olycka. Det går liksom inte att skriva "vi har gjort en felaktig installation men det är nog ingen fara". Det friskriver nog inte den som gjort den felaktiga installationen.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Jag är inte övertygad om att detta är på riktigt. Kan det inte vara ett sent påkommet aprilskämt? Jag är av den uppfattningen att gröngul ÄR jord, SKA ALLTID VARA jord. Det finns inget annat. Det ska varje elektriker fått lära sig på samma sätt som barnsoldater blir hjärntvättade. Även om den så är uppmärkt och helt uppenbarligen inte kan vara nyttjad som jord i installationen så ska man hantera den som om den vore jord. Det finns inga andra sätt att arbeta på än med den övertygelsen.Farstatjej90 skrev:
Om du utgår från Elinstallationsreglerna som säger använd inte gul-grön till något annat än skyddsjord. Så är det förhandsgodkänt.R Rejäl skrev:
Men om du väljer en annan lösning behöver du dokumentera din analys av riskerna och åtgärderna för att säkerställa att anläggningen är säker.
Nej.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Den används inte till något annat än skyddsjord, så varför skulle man anta något annat? Det är just den här tankevurpan folk gör som du beskrev. Fel kan aldrig vara rätt. Förstår du logiken?
Varför uttala sig om sådant du inte begriper?S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Färgkombinationen gul/grön får inte användas till något annat än jord.
”Betryggande säkerhet mot personskada”S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Att använda kabel enbart avsett för skyddsjord lär knappast uppfylla detta krav, inte ens i närheten.
Dessutom i:
Elsäkerhetslag (2016:732)
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Redigerat:
Ok, hur kan en sådan dokumentation se ut om man har tejpat i båda ändar och framförallt vart ska denna analys och dokumentation finnas?S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Det vore intressant och undersöka om Elsäkerhetsverket delar din bedömning.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Jag tolkar dem absolut inte så.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-1999-5.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja här är ”dokumentationen” 😱S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Du har tydligen liten eller ingen koppling till ämnet om du inte känner till fallet med handdukstorken. I det fallet finns direkta paralleller till vad som enkelt kan hända även I TS fall. Vi vet inte vilken väg ledaren tar från det som visas på bilden och lampan så det kan i princip bli identiskt om den passerar en dosa på vägen.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:Jag vill inte förminska ett allvarligt arbetsfel.
Jag vill släppa ut luften ur en uppblåst och överdriven hets.
Felet i sig är inte direkt livsfarligt och är tillåtet efter en dokumenterad riskbedömning och åtgärder som minimerar risker.
Med tanke på att ledaren är övertejpad är risken för att ta fel på skyddsjord åtgärdad.
Om en elektriker inte hajar till så är det inte en uppmärksam elektriker.
Men om en lekman börjar rota i det ska denne ha nödig kännedom vilket i praktiken innebär att sätta ledare likadant som de satt innan de började. Vet de inte hur, ska de kontakta elektriker.
Man ska aldrig utgå ifrån att färgerna stämmer.
Upplys gärna om omständigheterna i dessa fall. Vad jag förstått var det fråga om apparater som varit felaktiga.
Det är inte riktigt samma sak som i TS fall.
De fall du nämner misstänker jag var fas kopplat till höljet där skyddsjord skulle varit kopplat.
Felet kunde kanske ha upptäckts vid en kontroll, men det är inte riktigt jämförbart med att koppla fas/ tändtråd på gul grön som är vit-tejpad.
Men vad vet jag. Jag har ju hela källaren där tidigare ägare dragit med enbart gul/grönt. Fas som nolla.
Men inte har någon skadats av det.
Anläggningen är ju inte mindre säker att använda och kommer inte att börja brinna för det.
Sen kan du direkt lägga ner tjafset om att dokumentera och riskanalysera sig ur detta det är inte denna typen avvikelser från praxis man använder såna sätt och metoder. Får man fråga om du är kusin med da Vinci här på forumet? Likheterna på vissa sätt är slående.