C Claes Owe skrev:
Du - Intet - har inte kompetens att kommentera ett alvarligt elfel.
Bara nyfiken. Så, hur vet du det?
C Claes Owe skrev:
Om några år när en elektriker ska koppla om i dosan kan det vara det sista han gör.
Nu säger ju de med "kompetens" att någon med "kompetens" alltid kontollmäter först.

Jag är mycket insatt i farorisken. Det är dessutom vem som helst med endast grundläggande kunskaper av de olika ledarnas funktion. Ämnet är långt ifrån raketvetenskap🚀
Det jag opponerar mig emot är den rent religiöst fanatiska hållningen. -Anmäl, avskeda, fängelse, yxa i dörr etc.
Som bevis framförs bara 2 fall, någonsin (?).
I mitt jobb dog 6 på bara ett år. I många andra yrken är det många fler.
Ingen ursäkt för slarv med kabeldragningen, men sätter man det i det perspektivet blir det mindre dramatiskt.

Som jag skrev redan i mitt första inlägg, finns den eventuella skaderisken i andra änden, men hur det ser ut där, eller på vägen, vet vi inte.

Intet Intet skrev:
Nu säger ju de med "kompetens" att någon med "kompetens" alltid kontollmäter först.
Hur många kontinuitetsmäter jordledare?
Notera att det verkar vara en tändtråd. Dvs den kan mycket väl vara bortkopplad nästa gång någon gör ett arbete i en dosa och mäter att den inte är strömförande innan den kopplas in som jord i någon ytterligare del av anläggningen.

Det finns *ingen* ursäkt att göra så här.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Varför ska någon överhuvud taget anlita en elektriker när de inte klarar av sin uppgift?
Det här är ren slöhet som dessutom kan få allvarliga följder.
Det här visar bara att många, inte alla, gör ett bättre jobb själva.
De elektriker som försvarar detta tilltag kan dra åt ......

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Det är faktiskt tillåtet att använda gul/grön till annat än skyddsjord, förutsatt att den är tillfredsställande ommärkt (i båda ändar), och där skyddsjord är överflödigt. Bäst är att trä på en rejäl bit krympslang, så att gul/grönt helt maskeras.

• Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Det är faktiskt tillåtet att använda gul/grön till annat än skyddsjord, förutsatt att den är tillfredsställande ommärkt (i båda ändar), och där skyddsjord är överflödigt. Bäst är att trä på en rejäl bit krympslang, så att gul/grönt helt maskeras.
Om det var en kabel, ja.
Detta är inte en kabel.

@Sven Bjurenholt Wolf
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.

Utan att utesluta andra standarder eller bedömningsgrunder, innebär paragrafen att svensk standard har ett företräde.

Den som kompletterar verkets föreskrifter med svensk standard, presumeras ha tillämpat god elsäkerhetsteknisk praxis.

För den som tillämpar någon annan
standard ställs
högre krav på dokumentation.

.....

Är lite maskeringstejp med en klottrad text att anses som sådan dokumentation enligt dig?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du har tydligen liten eller ingen koppling till ämnet om du inte känner till fallet med handdukstorken. I det fallet finns direkta paralleller till vad som enkelt kan hända även I TS fall. Vi vet inte vilken väg ledaren tar från det som visas på bilden och lampan så det kan i princip bli identiskt om den passerar en dosa på vägen.

Sen kan du direkt lägga ner tjafset om att dokumentera och riskanalysera sig ur detta det är inte denna typen avvikelser från praxis man använder såna sätt och metoder. Får man fråga om du är kusin med da Vinci här på forumet? Likheterna på vissa sätt är slående.
Vilken handdukstorken, länk?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du hoppar helt över "under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås" i den texten antar jag?
För annars kan du inte få ihop ditt resonemang.
Nejdå.jag hoppar inte över det.
Riskanalys ska ske och dokumenteras.
Och man ska säkerställa säkerheten.

I TS fall finns möjligheten att installatören kan ha gjort en bedömning och dokumenterat sina åtgärder.

K Karldanaxel skrev:
Akta dig. Du kan bli bränd på bål för det där. 😜

• Haha
  • Ledsen
Karldanaxel och 2 till
  • Laddar…
S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Tycker du att dokumentation och riskanalyser är tjafs?
Jag tycker det är tjafs att argumentera för att använda gulgrön till annat än skyddsjord. Även om det går att hitta argument för att det inte tveklöst alltid är totalförbjudet så är det så korkat att ingen med minsta stolthet ens överväger det.

• Gilla
Offroad och 7 till
  • Laddar…
Nej. Det är det inte.
Är det den enda dokumentation som gjorts?
Ja, enligt TS inlägg 1.

Det

Tycker du att dokumentation och riskanalyser är tjafs?
I fallet TS kan åtgärden markera med tejp vara godkänd beroende på omständigheter.

Vi vet ju egentligen inte mer än att gul/grön möjligtvis använts som tändtråd.

Vet ej vem da vinci är så jag kan inte svara på släktskapet.
Nej det jag menar är ditt tjafs kring att i TS fall försöka använda de metoderna. Jag är helt övertygad om att du aldrig varit i närheten av att behöva söka alternativa sätt gentemot praxis, standard genom dokumentation och riskanalyser. Det är vi inte så många som behöver syssla med och framförallt inte i fallet TS visar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Missad det. Men tyder något på att de ändrat inställning i just frågan om gulgröns användning till annat än skyddsjord?
Tror jag inte så jag håller med dig i sak men alltid lurigt att hänvisa till gamla dokument.

I TS fall finns möjligheten att installatören kan ha gjort en bedömning och dokumenterat sina åtgärder.
Jag uppfattar det som att tråden handlar om en privatbostad. Hur skapar man en dokumentation över en sådan elanläggning som i praktiken "lever" lika länge som anläggningen? Ofta får man vara nöd om det ens existerar en halvkomplett gruppförteckning.

En god elinstallation i en privatbostad bör så långt som möjligt följa praxis och vara "självdokumenterande". Det innebär bland annat att gulgrön enbart används till skyddsjord.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.