D Dr Benz skrev:
Jag håller med att folk ganska ofta låter känslorna ta över förnuftet.

Men i detta fallet skulle jag vilja påstå att det är en av dom farligast sakerna som man kan göra fel. Ett läckande rör eller tätskikt kan ge enorma kostnader men det är sällan det kan leda till allvarliga skador eller död.

Om man inte kan lita på G-G kabel så kan man skita i allt och alltid mäta upp ALLT när man jobbar med det. Om det är så man vill lira.

I detta fallet bör man skrika varg.
Jag mäter hellre en gång för mycket och gör det varje gång. Om jag är osäker mäter jag igen.
Den extra sekunden kan rädda mitt liv. Litar inte på att någon annan följt standard

• Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Jag mäter hellre en gång för mycket och gör det varje gång.
Hur exakt mäter du att gulgrön verkligen är skyddsjord?

• Gilla
Offroad och 4 till
  • Laddar…
Jag anser att avsked eller fängelse inte är i proportion till vad man faktiskt gjort fel.
Vad är en lämplig reprimand tycker du?

"Ja det var ju tråkigt men lova att du inte gör om det så är det förlåtet"?

Kunden betalar fullpris för ett korrekt utfört jobb enligt alla regler, men skit i det?

Det var ju dessutom ren "otur" att kunden upptäckte fadäsen i någotsånär tid.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Jag anser att avsked eller fängelse inte är i proportion till vad man faktiskt gjort fel.
Vilka andra grundläggande säkerhetsåtgärder anser du vara rimliga att åsidosätta på arbetsplatser utan kännbara konsekvenser?

Är det okej för en plåtslagare att koppla loss kollegans fallskydd när han tittar bort för att den var vägen? (Han ska ju kolla att den sitter fast innan han fortsätter arbetet)
Är det okej för en bilmekaniker att ta bort bromsklossarna från en kunds bil och återmontera allt annat och ställa den på parkeringen? (Kunden ska ju provbromsa innan han börjar köra, det fick man ju lära sig på körskolan)
Något annat?

• Gilla
  • Haha
Jontha och 7 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför driva något till sin spets, bättre då att säga, kom och gör om i stället. Är den elektrikern anställd eller är det innehavaren själv. Då kan det nog bli en pekpinne så dom gör rätt nästa gång.
Man ska absolut anmäla dom av den enkla orsaken att det kan innebära livsfara. Den som gör något sånt här har inte den kännedom om el som krävs.
Den som gör en sådan här koppling har tyvärr inte ens den "nödiga" kännedom som krävs för att du eller jag ska få byta en stickkontakt hemma.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Som jag uppfattar standarden så

Nej, det är inte tillåtet att sätta svart krympslang eller någon annan märkning över en gul/grön ledare för att använda den till något annat ändamål än skyddsjord.
Gul/grön färg är reserverad för skyddsjord enligt svensk och internationell standard SS 436 40 00 och IEC 60446.

Även om du täcker över färgen med krympslang betraktas ledaren fortfarande som en gul/grön ledare, och användning för andra ändamål bryter mot reglerna.

Det är tillåtet att märka om en tex svart ledare med gul/grön krympslang/tejp för att använda den som skyddsjord, men endast under vissa förutsättningar, tex inte tillåtet om det är en fast installation.

Däremot är jag tämligen övertygad om att minst 90% av de certifierade elektrikerna i Sverige har vid något tillfälle märkt om gul/grön ledare eller annan färg till gul/grön i fasta installationer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar med att sumra eller kontinuitetsmäta för att se om den ens är ansluten till jord.
Det gör jag också alltid.
Jag mäter spänning mellan fas och nolla, sedan mellan fas och jord.
Visar mätningen mot jord att det kan tänkas vara en jord, resistansmäter jag mellan noll och jord.

Då har vi olika syn. För jag anser inte att det alltid är svart och vitt.
Men let's agree to disagree.
Man dagtingar aldrig med gulgrön ledare.
Gulgrön är för en elektriker och alla andra naturligtvis ENBART skyddsjord.
Det borde du som elektriker??? veta, vilket tyvärr av vissa av dina kommentarer är tveksamt om du är

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är en lämplig reprimand tycker du?

"Ja det var ju tråkigt men lova att du inte gör om det så är det förlåtet"?

Kunden betalar fullpris för ett korrekt utfört jobb enligt alla regler, men skit i det?

Det var ju dessutom ren "otur" att kunden upptäckte fadäsen i någotsånär tid.
Åk tillbaka och åtgärda.
Vi har redan brist på elektriker. Ska vi sparka de vi har för att denne kopplade gul-grön som tändtråd. Och dessutom märkte den med tejp.

• Haha
ARJU
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?
Får inte förekomma elektrikern får komma ut och byta sågs inte detta vid slutbesiktning?

S
Åk tillbaka och åtgärda.
Vi har redan brist på elektriker. Ska vi sparka de vi har för att denne kopplade gul-grön som tändtråd. Och dessutom märkte den med tejp.
Det är väl hela grejen att man spänningssatt tråden som är avsedd som skydd för person och egendom. Det gör man bara inte.

Spänningssätter man gröngul med flit så bör man nog inte jobba som elektriker.

• Gilla
dan_norstedt och 9 till
  • Laddar…
L Leif So skrev:
Man dagtingar aldrig med gulgrön ledare.
Gulgrön är för en elektriker och alla andra naturligtvis ENBART skyddsjord.
Det borde du som elektriker??? veta, vilket tyvärr av vissa av dina kommentarer är tveksamt om du är
Jag använder inte gul-grön till något annat än skyddsjord.
Men att man "enbart" skulle använda den skyddsjord för att annars är man kättare. Det köper jag inte.

Men framförallt köper jag inte att man ska få sparken eller fängelse för att ha använt gul-grön som tändtråd.

Men att det är direkt olämpligt.
Det skriver jag under på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
S SueCia skrev:
Men lägg av. Det är inte ens i närheten av lika allvarligt. Har man 40 minuter resa till kund så är det jävligt svårt att motivera kostnaden för kund att åka o hämta FK när regelövertrampet är minimalt och dessutom skulle varit tillåtet om det vore en kabel.
Roligt att folk har så starka åsikter om det jag skriver i det här inlägget. Vad anser folk att risken är med att använda blå tråd som tändtråd, ha då i åtanke att det är fullt tillåtet att använda blå tändtråd i en kabel. Så alla risker som har med risk för förväxling att göra bör man kunna åsidosätta helt eftersom man tycker den risken är okej i en kabel.

Jag strävar alltid efter att använda korrekt färg på tändtråd, är osäker på om jag någonsin använt blå FK som tändtråd, kanske inte. MEN jag ser ingen som helst risk med att göra det som jag inte ser som exakt samma risk i en kabel.

S SueCia skrev:
Det är väl hela grejen att man spänningssatt tråden som är avsedd som skydd för person och egendom. Det gör man bara inte.

Spänningssätter man gröngul med flit så bör man nog inte jobba som elektriker.
Jag håller med om att det är direkt olämpligt.
Men att konsekvensen skulle vara avsked och/eller fängelse är inte rimligt.

I TS fall har elektrikern ändå gjort ett försök till tydlighet.
Hade jag sett det där hade jag anat att något var lurt. Dessutom så är det skrivet att den går till lampan.så det hade jag också med lite möda räknat ut att det är en tändtråd.
(Och då kan jag var lite trög)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ju inte alls creepy på något sätt att du letar upp folk och sedan lägger ut det på forumet. *ironi*
Dina påståenden om att man kan göra nästan vad man vill bara man dokumenterar det (som går stick i stäv mot konsensus här) gjorde mig nyfiken på vem är du.

Att du använder ditt helt unika riktiga namn som forumnamn förutsätter jag därför inte är ett problem att jag kollade upp (creepy?).

Självklart är det av intresse att veta om någon kommer med inlägg baserade på branchtillhörighet/auktorisation eller bara allmänt tyckande ( som jag som bara är generellt halvkunnig) när inläggen är aningen kontroversiella.

Jag har inte hängt ut dig, du kunde låtit bli att svara...men du ska ha Kudos för att du är ärlig och jag respekterar det mycket👍❤️😎

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.