D Dilato skrev:
Glöm inte sladd och ledning 😉
Otroligt hur alla eltrådar drar iväg åt olika håll. Men varför du nu börjar prata om rally förstår jag inte?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att ta mitt "specialområde" så vill jag bara tala om för dig att i det här forumet råder det en stor förvirring när det gäller orden tråd och kabel, jag skulle nog vara så fräck att jag skulle påstå att det gäller merparten av medlemmarna.
Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.
På nittiotalet jobbade jag på SJ.
Likväl förstod jag utan problem vad de ofrälste syftade på när de sade: -Stins, blijettklipparen, tågets strömkabel, Räls, tågbana, strömstolpar, plattform, tågschauffören etc etc istället för de korrekta termerna.

Är elektriker från en annan planet? För det är väl ändå de här två trådarna, sladdarna, ledarna, tötarna, kablarna, vajrarna vi diskuterar. Två stycken som tydligt syns på bild och svårligen kan förväxlas med något annat oberoende av epitet?

Hand som håller elektrisk kabel med märkning, visas framför en vägguttag med flera ledningar, inklusive en jordad gröngul kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.
Likväl förstod jag utan problem vad de ofrälste syftade på när de sade: -Stins, blijettklipparen, tågets strömkabel, Räls, tågbana, strömstolpar, plattform, tågschauffören etc etc istället för de korrekta termerna.

Är elektriker från en annan planet? För det är väl ändå de här två trådarna, sladdarna, ledarna, tötarna, kablarna, vajrarna vi diskuterar. Två stycken som tydligt syns på bild och svårligen kan förväxlas med något annat oberoende av epitet?

[bild]
När jag läste for första gången rubriken "fel färg på kabel" så tänkte jag : Vadå för fel färg, den vanligaste är väl vit och sen finns det svart och faluröd...gul-grön kabel har jag aldrig sett...enligt hur ordet kabel definieras inom elbranchen....

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

[bild]
Att sätta "hittepånamn" på saker gör det väl knappast tydligare vad man menar än om man använder dom vedertagna benämningarna, och då är det väl både enklare och bättre att "folk" lär sig vad det heter än att man hittar på namn som ingen vet vad det betyder/menas. Ska man lära sig en ny sak är det väl bäst att lära sig det som är riktigt på en gång.

• Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
Precis, man lägger en kabel inte en ledare….

mexitegel mexitegel skrev:
Precis, man lägger en kabel inte en ledare….
Man kan även avskeda en ledare som dragit en kabel.

Vill man inte förstå, så vill man inte.

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Man kan inte avskeda en ledare om hen inte dragit kabeln avsikligt livsfarligt...Här ännu ett exempel om bristfällig kunskap om termer/språk...avskeda är inte samma som säga upp...

Intet Intet skrev:

Ja, men att dra en kabel är något helt annat än att lägga en kabel.

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
H have skrev:
Man kan inte avskeda en ledare om hen inte dragit kabeln avsikligt livsfarligt...Här ännu ett exempel om bristfällig kunskap om termer/språk...avskeda är inte samma som säga upp...
Ändå vet alla vad som avses. Så var är problemet?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.