98 229 läst · 368 svar
98k läst
368 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.E elmont skrev:
På nittiotalet jobbade jag på SJ.
Likväl förstod jag utan problem vad de ofrälste syftade på när de sade: -Stins, blijettklipparen, tågets strömkabel, Räls, tågbana, strömstolpar, plattform, tågschauffören etc etc istället för de korrekta termerna.
Är elektriker från en annan planet? För det är väl ändå de här två trådarna, sladdarna, ledarna, tötarna, kablarna, vajrarna vi diskuterar. Två stycken som tydligt syns på bild och svårligen kan förväxlas med något annat oberoende av epitet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag läste for första gången rubriken "fel färg på kabel" så tänkte jag : Vadå för fel färg, den vanligaste är väl vit och sen finns det svart och faluröd...gul-grön kabel har jag aldrig sett...enligt hur ordet kabel definieras inom elbranchen....Intet skrev:Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.
Likväl förstod jag utan problem vad de ofrälste syftade på när de sade: -Stins, blijettklipparen, tågets strömkabel, Räls, tågbana, strömstolpar, plattform, tågschauffören etc etc istället för de korrekta termerna.
Är elektriker från en annan planet? För det är väl ändå de här två trådarna, sladdarna, ledarna, tötarna, kablarna, vajrarna vi diskuterar. Två stycken som tydligt syns på bild och svårligen kan förväxlas med något annat oberoende av epitet?
[bild]
Att sätta "hittepånamn" på saker gör det väl knappast tydligare vad man menar än om man använder dom vedertagna benämningarna, och då är det väl både enklare och bättre att "folk" lär sig vad det heter än att man hittar på namn som ingen vet vad det betyder/menas. Ska man lära sig en ny sak är det väl bäst att lära sig det som är riktigt på en gång.Intet skrev:Alla har vi "specialområden", men inte blir vi idioter för det. Lite miljöskadade kanske. Men inte idioter.
[bild]
Produkter som diskuteras i tråden