113 565 läst · 474 svar
114k läst
474 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Det står ju också:Bo.Siltberg skrev:
En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås. Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Så jag hävdar fortfarande att svensk standard inte är gällande lag även om den är ett synnerligen bra sätt att uppnå de lagstadgade kraven.
Om det nu var elektrikern som dragit i felaktig kabel ska han byta ut den kostnadsfritt. Var elen redan framdragen när elektrikern som kopplade strömbrytaren kom och det inte var samma firma borde elektrikern upplyst kunden felaktigheten och sagt att den måste bytas utDemmpa skrev:
Eftersom väggen är nybyggd så lär dragningen av flexslangen vara gjord av elektrikern.
Var det fördragen slang?
Varför valdes det inte en slang med fyra ledare eller med fem ledare till en dosa där det ska vara en strömbrytare?
För elektrikern var väll med i planeringen?
Har elektrikern dragit i fel färg på tråd/trådar jämfört med den funktion som är bestämd så bör elektrikern byta ut tråden/trådarna utan kostnad för kunden.
..och där står det:Bo.Siltberg skrev:

https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Skyddsledare_SEK_Handbok_4444.pdf
Det intressanta är väll att elektriker gör eljobb, polise gör polisjobb, kontorsråttor vänder papper, kockar lagar mat och JBR samlar frimärkenjbr skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
Återkom när du skrivit ett sådant dokument,useless skrev:
Det står ju också:
En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås. Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Så jag hävdar fortfarande att svensk standard inte är gällande lag även om den är ett synnerligen bra sätt att uppnå de lagstadgade kraven.
när det tagits upp i rätten pga en olycka,
och där fått godkänt.
Till dess tycker jag att du är tyst.
Inte om du heltejpar båda ändar eller lägger på krympslang, detta finns i många anläggningar..Alfredo skrev:
Jag säger inte att det ska göras lättvindigt men ibland går det inte att tråda om och då löser elektrikern det genom att tejpa eller lägga på krympslang i båda ändarna, problemet löst..
Det finns något som heter yrkesheder, praxis, social kontroll och social kompetens i tillägg till förordningar och regler. Det är räcker inte med att vandra på ett binärt endimensionellt möbiusband som enbart bejakar det skrivna ordet och dra en fullödig slutsats från det. Världen är mer komplicerad än så.