86 090 läst · 336 svar
86k läst
336 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Nu har det stötts och blötts i tråden och TS har inte varit med på ett bra tag. Så det med färger eller annat är nog avhandlat nu och inget nytt har farmkommit. Men som vanligt så ska det ältas som en långbänk i eldelen på forumet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 646 inlägg
I #118 hänvisade jag av misstag till en numera upphävda föreskrift. I den finns det enligt min tolkning ett uttryckliga förbud mot att använda gulgrön till '"fel" saker. Som jag uppfattar diskussionen här finns numera inget liknande tydligt förbud i nu gällande föreskrifter.Bo.Siltberg skrev:
Jag är nyfiken på varför detta tydliga förbud inte finns längre. Om det nu stämmer att det inte finns.
Du har rätt, bland annat så står att g-g ska vara färgat i sin hela längt och är för jordanslutning och inget annat. Den blå är en nolla och ska även den ha färg hela vägen. Men i en ren kabel kan den anta och användas till fas. Det har framkommit av diverse inlägg från flera på formutet att så ska det vara. Så det med att ändra eller på annat sätt märka om en g-g är inte tillåtet.Alfredo skrev:I #118 hänvisade jag av misstag till en numera upphävda föreskrift. I den finns det enligt min tolkning ett uttryckliga förbud mot att använda gulgrön till '"fel" saker. Som jag uppfattar diskussionen här finns numera inget liknande tydligt förbud i nu gällande föreskrifter.
.
Jag är nyfiken på varför detta tydliga förbud inte finns längre. Om det nu stämmer att det inte finns.
Källa `?? IOF säg ingen direkt källa, brukligt står det att G-G inte får ändra färg på något sätt. Ska ha samma kulör i sin helalängd.useless skrev:
TEX det jag sett , ändra färger att trä på en annan isolering på ledare ( byta skalet till annan kulör) men det är nog att gå över gränsen lite för mycket. Men du har du som vana att göra det och hävda att inget förbud finns, så forsätt med det. Men som vanligt ska det dras i absurdum i eltrådarna, tror nog att en del trådar kan kortas betydligt om inta alla ska göra inlägg om sina synpunkter på en fråga. Så tänk till lite och läs innehållet, det kanske har framkommit, si eller så på et riktigt sätt, var för då fortsätta med kommentarer. Det är nog inte fel att tänka före sitt inlägg. Nu ett fritt forum att skriva i och alla får skriva.
Påstår man att något är förbjudet så tycker i alla fall jag att man ska visa upp en källa till påståendet. Annars kan man ju hävda att vad som helst är förbjudet.J jonaserik skrev:Källa `?? IOF säg ingen direkt källa, brukligt står det att G-G inte får ändra färg på något sätt. Ska ha samma kulör i sin helalängd.
TEX det jag sett , ändra färger att trä på en annan isolering på ledare ( byta skalet till annan kulör) men det är nog att gå över gränsen lite för mycket. Men du har du som vana att göra det och hävda att inget förbud finns, så forsätt med det. Men som vanligt ska det dras i absurdum i eltrådarna, tror nog att en del trådar kan kortas betydligt om inta alla ska göra inlägg om sina synpunkter på en fråga. Så tänk till lite och läs innehållet, det kanske har framkommit, si eller så på et riktigt sätt, var för då fortsätta med kommentarer. Det är nog inte fel att tänka före sitt inlägg. Nu ett fritt forum att skriva i och alla får skriva.
b) Gul/Grön ledare får inte användas till annat än skyddsledare eller PEN-ledare med tilläggsmärkning med blå färg. Blå ledare, enkelledare eller i flerledarkabel, får alltså INTE användas som PEN-ledare. I undantagsfall kan blå ledare användas för andra ändamål som exvis tändtråd men aldrig som skyddsjord, PEN.3 dec. 2007useless skrev:
Ja, du har skrivit det flera gånger nu. Kan du inte länka till den lag eller förordning som förbjuder det???J jonaserik skrev:b) Gul/Grön ledare får inte användas till annat än skyddsledare eller PEN-ledare med tilläggsmärkning med blå färg. Blå ledare, enkelledare eller i flerledarkabel, får alltså INTE användas som PEN-ledare. I undantagsfall kan blå ledare användas för andra ändamål som exvis tändtråd men aldrig som skyddsjord, PEN.3 dec. 2007
Svensk standard är igen lag.
Vad tror du själv?Dan1891 skrev:
(Det här är ett forum med anonyma signaturer där det är i princip omöjligt att kontrollera fakta.)
Men det är rätt ointressant tycker jag. Det intressanta är att det finns de som säger sig vara yrkesmän som anser att den där lösningen kan vara försvarbar.
Fodringen på gröngul för skyddsledare finns som nämnts i svensk standard. En standard kan inte ställa några krav som en föreskrift, bara fodringar eftersom en standard bara är en gemensam lösning på ett återkommande problem. Det kan finnas andra sätt att lösa problemet.
I detta fall, elsäk fs 2022:1, ska det göras en dokumenterad riskbedömning om man avviker från den föreslagna lösningen och motsvarande säkerhet ska uppnås med den alternativa metoden.
Så det går ju rent tekniskt att avvika som useless är inne på dock vet jag inte hur en sådan riskbedömning skulle se ut. Gröngul är ju så etablerad och branschpraxis i Sverige.
Sedan är det ju alltid klokast att faktiskt följa en standard. De har ju utarbetats av instanser runtom i världen/Europa. Vi har ju väldigt få egna standarder här i Sverige utan de mesta är ju antagna standarder som används i en massa andra länder även elinstallationsreglerna som är baserad på en IEC-standard.
Edit: Och vi ska väl inte rekommendera folk att börja använda gröngul till annat än skyddsledare ?🤔🙂
I detta fall, elsäk fs 2022:1, ska det göras en dokumenterad riskbedömning om man avviker från den föreslagna lösningen och motsvarande säkerhet ska uppnås med den alternativa metoden.
Så det går ju rent tekniskt att avvika som useless är inne på dock vet jag inte hur en sådan riskbedömning skulle se ut. Gröngul är ju så etablerad och branschpraxis i Sverige.
Sedan är det ju alltid klokast att faktiskt följa en standard. De har ju utarbetats av instanser runtom i världen/Europa. Vi har ju väldigt få egna standarder här i Sverige utan de mesta är ju antagna standarder som används i en massa andra länder även elinstallationsreglerna som är baserad på en IEC-standard.
Edit: Och vi ska väl inte rekommendera folk att börja använda gröngul till annat än skyddsledare ?🤔🙂
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 646 inlägg
Det har inte tagits bort, det har flyttat till SS 436 40 00 som dagens föreskrifter implicit hänvisar till. Det gäller fortfarande lika starkt. Du har inte lagt märke till att det också gäller ca 1000 andra paragrafer i gamla 1999:5?Alfredo skrev:I #118 hänvisade jag av misstag till en numera upphävda föreskrift. I den finns det enligt min tolkning ett uttryckliga förbud mot att använda gulgrön till '"fel" saker. Som jag uppfattar diskussionen här finns numera inget liknande tydligt förbud i nu gällande föreskrifter.
Redigerat: