Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?
Så får man absolut inte göra jag hade anmält elektrikern

O
P PHPersson skrev:
så tillbaka till ämnet, vad krävs av en person som lagligt skall dra kablar i någons privata bostad?
Lagen säger att den som har en personlig auktorisation utfärdad av Elsäkerhetsverket får utföra elarbeten i sin egen och andras anläggningar under föreutsättning att det inte sker yrkesmässigt. Det finns en i praktiken oanvändbar auktorisation som kallas "Begränsad auktorisation", en som gäller allt annat utom högspänning och en för högspänning. Ingen vidare granularitet där alltså. I praktiken ligger 90% av landets oauktoriserade elektriker på en nivå som är högre än B-auktorisation men lägre än AL-auktorisation.

För att få utföra elinstallationer yrkesmässigt måste man omfattas av egenkontrollprogrammet i ett registrerat elinstallationsföretag. Det krävs inte att de som arbetar, driver eller arbetar i ett sådant företag har elutbildning. Det är helt upp till företaget att avgöra vem som får göra vad. Enda kopplingen till Elsäkerhetsverket sker genom att företaget måste "knyta en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad till sig". Det är kan vara en konsult som sitter på ett kontor och dricker kaffe 98% av året och sen lägger 2% åt att granska egenkontrollprogram och andra rutiner, samt är behjälplig vid regelfrågor.

Systemet är alltså helt värdelöst och det är en skämt att vi inte har krav på personlig auktorisation för alla som skall arbeta med el. Systemet funktion är mer en reglering av arbetsmarknaden och en garant för ett fortsatt skråväsendet där makten delats upp mellan fackföreningen och arbetsgivarorganisationen.

• Gilla
Panor82 och 9 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Så får man absolut inte göra jag hade anmält elektrikern
I den del av installationen vi ser på bilderna är det närmast övertydligt att den gulgröna ledaren inte är vad den övertejpade färgerna antyder. Så även om tapen med tiden vittrar sönder krävs det nog en elektriker/amatör som både är blind och påtänd för att förväxla den med jord.
Som jag tidigare skrev ligger den eventuella faran i hur det ser ut upp/nedströms😀. Men om det vet vi intet. TS är väldigt förtegen.

Min tanke är att det under vissa, extrema händelser, platser, tidpunkter etc.kan vara motiverat att undantagsvis frångå gängse regelverk, något som görs i de flesta proffessioner när det kniper utan att för den del äventyra säkerheten.

Det skriks om anmälan, från höger och vänster. Gott så. Men vad blir påföljden av en dylik anmälan. Är det som i sjukvården, där det närmast är en merit, eller får det några konsekvenser alls. Svenska myndigheter har ju en feblesse för att vara lama.
Här är ett exempel på vad som sker när myndigheten tar i med hårdhandskarna. Lyssna och begrunda över vad bla. våra skattepengar går till.

https://sverigesradio.se/avsnitt/dodligt-damm

Jag anar att TS med oss sjämta aprillo🙃

Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A asundelius skrev:
Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Rent livsfarligt tänk om man i framtiden vill byta brytare mot ett jordat uttag… behöver jag säga mer?

gulgrön för absolut inte användas till något annat än skyddsjord (samt skyddsutjämning).
Och som skyddsjord får inget annat användas än gulgrön.

Så denna färg är lätt, bruket är tvingande och begränsat från alla håll.

B Bengt65 skrev:
Enligt vilken tvingande lag eller förordning är det förbjudet?

Kan inte tråden få somna in? Minst smärtsamt för alla.🙄

• Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
Nej. Nu ska vi reda ut vilken utbildning som krävs för att utföra elinstallationer och vilken juridisk bäring SS 436 40 00 har en gång för alla. Sen kommer diskussionen aldrig mer att komma upp.

• Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A asundelius skrev:
Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Elektrikern har iallafall märkt upp tråden så att det framgår att det är just en tändtråd. Har han gjort likadant i andra änden och den inte passerar någon annan dosa omärkt är ju risken för framtida elfel minimal. Du upptäckte ju att det var en tändtråd och inte jord, och du är väl inte ens elektriker? Så då gör ju nästa elektriker som är i dosan och gräver det med.

Det kan ju finnas en bra förklaring med. Ibland går det inte att dra om trådarna. Och då är alternativet en utanpåliggande kabel, trådlös sändare eller att ev. märka om en oanvänd gulgrön. Jag vet vad jag hade valt.

Jag menar bara att det kan finnas en rimlig förklaring med. Hör med elektrikern. Eller så var det bara slarv, vad vet jag? Bara elektrikern vet

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J JeveG skrev:
Elektrikern har iallafall märkt upp tråden så att det framgår att det är just en tändtråd. Har han gjort likadant i andra änden och den inte passerar någon annan dosa omärkt är ju risken för framtida elfel minimal. Du upptäckte ju att det var en tändtråd och inte jord, och du är väl inte ens elektriker? Så då gör ju nästa elektriker som är i dosan och gräver det med.

Det kan ju finnas en bra förklaring med. Ibland går det inte att dra om trådarna. Och då är alternativet en utanpåliggande kabel, trådlös sändare eller att ev. märka om en oanvänd gulgrön. Jag vet vad jag hade valt.

Jag menar bara att det kan finnas en rimlig förklaring med. Hör med elektrikern. Eller så var det bara slarv, vad vet jag? Bara elektrikern vet
Kom inte och försök vara förnuftig nu. Det retar upp många tangentbordsryttare utan verklighetsförankring på Byggahus. 😉

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
FKn var slut i bilen och de hade vare sig gratisfrukost eller lunch på Ahlsell. Då blir det så här.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Lägg in bilden i gruppen Elfel på face book så får du ännu fler åsikter. I den gruppen är det mest elektriker och så fort det är något fel så skriker de ”hemmapulare”. Det blir alltid intressanta diskussioner när man lägger in något som en elektriker har gjort. Man får ofta kommentarer som att ”det är helt omöjligt att en elektriker har gjort detta”. 😅😂🤣

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Man spänningsätter inte blå ledare med 230v i en infälld installation, det folk inte verkar fatta
Ofullständig kunskap kan vara farlig.

Blå FK som fasledare var tillåten innan blå nolla standardiserades.

Så den som generellt antar att blå FK är nolla utan att kontrollera kan nog anses sakna nödvändig kunskap.

Gulgrön däremot har aldrig någonsin varit tillåten som annat än jord.

Det som gör det extra graverande i TS fall är att det är en elektriker som gjort det (vet inte vilket som är värst, om han vet eller inte vet hur man får koppla gulgrön), den personen borde inte arbeta som elektriker. Om han inte inser det själv så är det i förlängningen helt rätt att någon myndighet stoppar honom, för om han systematiskt gör detta finns en inte försumbar risk för allvarliga olyckor.

Sedan ser jag inte hur någon kan argumentera för att märkning "lampa" skulle vara förmildrande, sladden går ju till lampan, på vilket sätt skulle det vara självklart för en lekman med marginella kunskaper att märkningen betyder att det inte är jord? Märkningen beskriver ju inte trådens funktion, och jag skulle kunna tolka märkningen som att det är en markering att sladden går till lamparmaturens jorduttag om jag såg brunnen efter att någon plockat bort strömbrytaren.

D dan_norstedt skrev:
Ofullständig kunskap kan vara farlig.

Blå FK som fasledare var tillåten innan blå nolla standardiserades.

Så den som generellt antar att blå FK är nolla utan att kontrollera kan nog anses sakna nödvändig kunskap.
Om man ska följa den standarden vi har idag så kopplar man inte fas eller tändtråd på blå fk.
D dan_norstedt skrev:
Gulgrön däremot har aldrig någonsin varit tillåten som annat än jord.

Det som gör det extra graverande i TS fall är att det är en elektriker som gjort det (vet inte vilket som är värst, om han vet eller inte vet hur man får koppla gulgrön), den personen borde inte arbeta som elektriker. Om han inte inser det själv så är det i förlängningen helt rätt att någon myndighet stoppar honom, för om han systematiskt gör detta finns en inte försumbar risk för allvarliga olyckor.

Sedan ser jag inte hur någon kan argumentera för att märkning "lampa" skulle vara förmildrande, sladden går ju till lampan, på vilket sätt skulle det vara självklart för en lekman med marginella kunskaper att märkningen betyder att det inte är jord? Märkningen beskriver ju inte trådens funktion, och jag skulle kunna tolka märkningen som att det är en markering att sladden går till lamparmaturens jorduttag om jag såg brunnen efter att någon plockat bort strömbrytaren.
Det är ren lathet som han har anslutit g/g som tändtråd. Jag tror han har sparat blå till ev. dimmer. Han ångrar nog att han inte drog i en annan färg fk, att avskeda är lite ta i

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Rent livsfarligt tänk om man i framtiden vill byta brytare mot ett jordat uttag… behöver jag säga mer?

gulgrön för absolut inte användas till något annat än skyddsjord (samt skyddsutjämning).

Blinda, påtända, totalidioter, med tummen mitt i handen, som saknar all typ av förnuft och kunskap om el, ska inte koppla el. Dessa människor kommer skada sig så fort de får skruvmejseln i handen. Om de sen, mot all förmodan lyckas lyfta på strömbrytaren, så kommer de att skada sig, oavsett hur bra det än är kopplat.
Som jag sagt tidigare. Om man är så dum så att detta utgör en fara för den som kopplar, så beror det på annat. En sådan person vet ändå inte vad gulgrön ska vara.

B Bengt65 skrev:

Skulle du ha kopplat den till skyddsjord när den är märkt på det sättet som den är på bild? Det vore värre om han inte hade markerat den alls, vilket jag har stött på. Bästa vore att han bytte fk

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.