86 090 läst · 336 svar
86k läst
336 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Du kanske har missat att grossisters kunskap inte är samma sak som svensk lag?D Dodger skrev:Ja, du har fel där också. Gå in på vilken grossist som helst och säg att du vill ha ”en förstärkt kopplingsdosa med monteringsmöjligheter att montera ett lamputtag i med krok”
Är tämligen säker på att alla kommer att fråga om du menar en takdosa och du kan ju även sedan läsa vad det står på fakturan att du har köpt…
Jag antar det modernas bort av @hempularen då det heller inte hör till trådens ämne på samma sätt som att elinstallationsreglerna inte hörde till ämnet.
Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men jag kanske överskattar nyttan. Tänkte att det är ju ändå inga färskvaror.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sortimentlåda"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
H hjelmen 1 skrev:Ja vi kan hålla på att tjöta om vad man kallar en viss sorts dosa i evigheter. Men det var inte det det hela började med, utan att det var en apparat dosa med bara ett rör i och jag sa att andra änden måste sluta i en kopplingsdosa. sen att det finns många olika typer av kopplingsdosor det vet jag också med mina 40+ år i yrket.
Men du är väl en sån där jävla besserwisser som alltid ska ha sista ordet och alltid hävda att du har rätt
Svensk lag? Vad du än röker - rök inte mer av det där…P PHPersson skrev:
Självklart inte... då missar de chansen att åka och köpa material på kundens bekostnad.M mattie_river skrev:Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men vad vet jag...
Det kan man tycka, men personen kände väl sig smart att bara märka om en ledare, eller så var det fredag em och bråttom hemM mattie_river skrev:Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men vad vet jag...
Att inte ha sakliga argument utan att istället komma med nedsättande påhopp tycker jag mera tyder på dåligt självförtroende.P PHPersson skrev:
Sedan att jag med en ingenjörsutbildning i botten och som sedan jobbat som elinstallatör i närmare 40 år skulle vara inkompetent har jag svårt att hålla med om…
T.o.m två olika nyanser av grå samt röd och violett finns i min bil…M mattie_river skrev:Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men jag kanske överskattar nyttan. Tänkte att det är ju ändå inga färskvaror.
Om du har en ingenjörsutbildning så borde du om någon veta att den utbildningen är värdelös... ja jag är också ingenjör... så tillbaka till ämnet, vad krävs av en person som lagligt skall dra kablar i någons privata bostad?D Dodger skrev:
Edit: Med värdelös så menar jag rent kunskapsmässigt och praktiskt. Den har ett stor värde på andra mer okonkreta sätt.
Redigerat: