D Dodger skrev:
Ja, du har fel där också. Gå in på vilken grossist som helst och säg att du vill ha ”en förstärkt kopplingsdosa med monteringsmöjligheter att montera ett lamputtag i med krok”
Är tämligen säker på att alla kommer att fråga om du menar en takdosa och du kan ju även sedan läsa vad det står på fakturan att du har köpt…
Du kanske har missat att grossisters kunskap inte är samma sak som svensk lag?

P PHPersson skrev:
inte är samma sak som svensk lag?
Det är inte lagstiftningen som diskuteras. Det är hårklyverier om vad en viss ihålig plastbit bör kallas. 🙄

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag antar det modernas bort av @hempularen då det heller inte hör till trådens ämne på samma sätt som att elinstallationsreglerna inte hörde till ämnet.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
M
Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men jag kanske överskattar nyttan. Tänkte att det är ju ändå inga färskvaror.

Redigerat:
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte lagstiftningen som diskuteras. Det är hårklyverier om vad en viss ihålig plastbit bör kallas. 🙄
Du har en poäng och jag lägger mig platt, skall ringa min lokala Ahlsell säljare och fråga, antar att det är facit?

H hjelmen 1 skrev:
Ja vi kan hålla på att tjöta om vad man kallar en viss sorts dosa i evigheter. Men det var inte det det hela började med, utan att det var en apparat dosa med bara ett rör i och jag sa att andra änden måste sluta i en kopplingsdosa. sen att det finns många olika typer av kopplingsdosor det vet jag också med mina 40+ år i yrket.
Men du är väl en sån där jävla besserwisser som alltid ska ha sista ordet och alltid hävda att du har rätt
P PHPersson skrev:
Du kanske har missat att grossisters kunskap inte är samma sak som svensk lag?
Svensk lag? Vad du än röker - rök inte mer av det där…

M mattie_river skrev:
Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men vad vet jag...
Självklart inte... då missar de chansen att åka och köpa material på kundens bekostnad.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men vad vet jag...
Det kan man tycka, men personen kände väl sig smart att bara märka om en ledare, eller så var det fredag em och bråttom hem

D Dodger skrev:
Svensk lag? Vad du än röker - rök inte mer av det där…
Kan inte då du, som är nykter, berätta på vilket sätt Hjelmen har fel?

P PHPersson skrev:
Det är bara en inkompetent elektriker med dåligt självförtroende som kan skriva en sådan idiotisk kommentar. Det är inte så att det är världen mest komplicerade arbete du har... Dessutom är det extremt låga krav på en person att koppla el i en villa, så ja jag gör det hellre själv också.
Att inte ha sakliga argument utan att istället komma med nedsättande påhopp tycker jag mera tyder på dåligt självförtroende.
Sedan att jag med en ingenjörsutbildning i botten och som sedan jobbat som elinstallatör i närmare 40 år skulle vara inkompetent har jag svårt att hålla med om…

M mattie_river skrev:
Fråga till de som är elektriker "på riktigt"... Har man inte en låda FK installationskabel av respektive 1,5/2,5 mm2 blå, brun, g/g, svart, grå, vit och kanske t.o.m. orange? Samt en sortimentlåda Wago 221/"tryck in"-wago? Känns som att det skulle lösa en hel del "uppkomna situationer"... men jag kanske överskattar nyttan. Tänkte att det är ju ändå inga färskvaror.
T.o.m två olika nyanser av grå samt röd och violett finns i min bil…

• Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Att inte ha sakliga argument utan att istället komma med nedsättande påhopp tycker jag mera tyder på dåligt självförtroende.
Sedan att jag med en ingenjörsutbildning i botten och som sedan jobbat som elinstallatör i närmare 40 år skulle vara inkompetent har jag svårt att hålla med om…
Om du har en ingenjörsutbildning så borde du om någon veta att den utbildningen är värdelös... ja jag är också ingenjör... så tillbaka till ämnet, vad krävs av en person som lagligt skall dra kablar i någons privata bostad?

Edit: Med värdelös så menar jag rent kunskapsmässigt och praktiskt. Den har ett stor värde på andra mer okonkreta sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
vad krävs av en person som lagligt skall dra kablar i någons privata bostad?
Rent juridiskt krävs att personen är anställd på ett elinstallationsföretag. Några utbildningskrav finns över huvud taget inte.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent juridiskt krävs att personen är anställd på ett elinstallationsföretag. Några utbildningskrav finns inte.
Exakt, det är det jag vill komma till...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent juridiskt krävs att personen är anställd på ett elinstallationsföretag. .
...och omfattas av företagets egenkontrollprogram.
Det räcker inte med att vara anställd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.