S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Jag anser att avsked eller fängelse inte är i proportion till vad man faktiskt gjort fel.
Fick en tillsägelse av ansvarig installatör under min praktik i Hagalund:
---
Jag är ansvarig installatör här, gör du en dumhet vid koppling i vår kunds anläggning är det JAG som får förklara mig. Därför har platschefen accepterat att den anställde som gjorde dumheten blir arbetsbefriad fram till att avskedet är klart (annars får chefen skaffa sig en ny ansvarig installatör - och kunden får veta att dess entreprenör fram tills detta sker inte får koppla i anläggningen, vilket är detsamma som att entreprenören blir utkastad och en ersättare direktupphandlas.)
----

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
H hjelmen 1 skrev:
Jo men då sitter själva lamputtaget i en Kopplingsdosa på vägg eller i tak. Men det är likt förb en kopplingsdosa.
Ja men det går fortfarande bara ett rör till strömbrytaren. Du skrev i ditt tidigare inlägg att det är omöjligt.

• Gilla
Dodger och 2 till
  • Laddar…
H hjelmen 1 skrev:
Jo men då sitter själva lamputtaget i en Kopplingsdosa på vägg eller i tak. Men det är likt förb en kopplingsdosa.
Det är alltså lik förb en takdosa…

• Takdosa för infällda lamputtag och kopplingar monterad i tak för att förgrena installationer, med alternativ för infästning med plåtskena.
B Börje Samuelsson1 skrev:
Jag är inte elektriker men drar gärna det mesta själv för få vet jag att det blir rätt.
Hur vet du att det du gör blir rätt då? Går du också kurser allteftersom elinstallationsreglerna ändras/uppdateras som vi elektriker gör eller hur håller du dig uppdaterad?

useless useless skrev:
Ja men det går fortfarande bara ett rör till strömbrytaren. Du skrev i ditt tidigare inlägg att det är omöjligt.
Läs vad jag skrev... Och röret slutar i en kopplingsdosa oavsett om lamputtaget är monterat i samma kopplingsdosa eller någon annan stans. Har du också fått din elubildning med flingpaketet?

D Dodger skrev:
Takdosa är en förstärkt kopplingsdosa med monteringsmöjligheter att montera ett lamputtag i med krok som kan belastas med ( ca 15 möjligen 25kg kommer inte ihåg märkningen) Kärt barn har många namn men det är likt förb. en kopplingsdosa.
Ska man sen vara petig så är nog rätta benämningen Armaturdosa. Men jag kan ha fel där.

Redigerat:
D Dodger skrev:
Bild av en text som förklarar användningen av takdosor, inklusive montering av lamputtag och förstärkning med plåtskena för extra fastsättning. Du försöker vara rolig eller? Vill jag märka ord här så Kallar du i princip alla dosor som monteras i tak för takdosor. Eller hur ska man tolka din text där det står ( Behöver du extra kraftig fastsåttning, välg då dosa med plåtskena.

H hjelmen 1 skrev:
[bild]Du försöker vara rolig eller? Vill jag märka ord här så Kallar du i princip alla dosor som monteras i tak för takdosor. Eller hur ska man tolka din text där det står ( Behöver du extra kraftig fastsåttning, välg då dosa med plåtskena.
H hjelmen 1 skrev:
Takdosa är en förstärkt kopplingsdosa med monteringsmöjligheter att montera ett lamputtag i med krok som kan belastas med ( ca 15 möjligen 25kg kommer inte ihåg märkningen) Kärt barn har många namn men det är likt förb. en kopplingsdosa.
Ska man sen vara petig så är nog rätta benämningen Armaturdosa. Men jag kan ha fel där.
Ja, du har fel där också. Gå in på vilken grossist som helst och säg att du vill ha ”en förstärkt kopplingsdosa med monteringsmöjligheter att montera ett lamputtag i med krok”
Är tämligen säker på att alla kommer att fråga om du menar en takdosa och du kan ju även sedan läsa vad det står på fakturan att du har köpt…

• Gilla
AG A
  • Laddar…
H hjelmen 1 skrev:
[bild]Du försöker vara rolig eller? Vill jag märka ord här så Kallar du i princip alla dosor som monteras i tak för takdosor. Eller hur ska man tolka din text där det står ( Behöver du extra kraftig fastsåttning, välg då dosa med plåtskena.
Sök på takdosa och kopplingsdosa på grossisternas hemsida och inse skillnaden….

Värt att notera, som jag inte ser nämnt än så länge i denna långa tråd:

Vi pratar en hel del om att en kompetent elektriker alltid mäter och dubbelkollar allt fram och tillbaka.
Låt säga att så är fallet och att det inte förekommer någon risk där.

Men, även om det är lagkrav på en elektriker för att dra slangen, göra nyinstallationen och så vidare, så finns det inget krav på det för att om 10 år byta ut lamputtaget mot ett nytt och fräscht. Gissningsvis har bläcket på tejpen gjort sitt och det är fullt rimligt att det är någon som lägger ut en bild på de tre ledarna och frågar hur de ska kopplas? "Brun och blå till fas och jord sedan gul-grön till jord" blir nog svaret i de flesta fall, samtidigt som någon säger något om att det är viktigt att mäta. Men, det är inte alla som har rätt mätinstrument hemma och färre som har kompetensen att göra en kontinuitetsmätning av jorden.

Därefter monterar de upp en lampa med metall-armatur och tar tag i den för att undersöka varför den inte lyser som den ska...

Då får vi hoppas att jordfelsbrytaren är i bra skick och att denna koppling är innanför den. I annat fall har det blivit fler pinnar i statistiken på dödsfall på grund av felaktig användning av grön-gul gkabel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
H hjelmen 1 skrev:
Läs vad jag skrev... Och röret slutar i en kopplingsdosa oavsett om lamputtaget är monterat i samma kopplingsdosa eller någon annan stans. Har du också fått din elubildning med flingpaketet?
Jag förstår fortfarande inte ditt påstående:

"Men som elektriker ser jag att med bara ett rör i apparatdosan så kan inte andra ändan sluta i lampan, för då kommer du aldrig att få någon spänning dit."

Varför kan det inte komma spänning till strömbrytaren från dosan som lampan är ansluten i via samma rör som tändtråden går tillbaks till lampan? Så är majoriteten av mina lampor kopplade, men du menar alltså att det aldrig har fungerat?

• Gilla
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
A
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Värt att notera, som jag inte ser nämnt än så länge i denna långa tråd:

Vi pratar en hel del om att en kompetent elektriker alltid mäter och dubbelkollar allt fram och tillbaka.
Låt säga att så är fallet och att det inte förekommer någon risk där.

Men, även om det är lagkrav på en elektriker för att dra slangen, göra nyinstallationen och så vidare, så finns det inget krav på det för att om 10 år byta ut lamputtaget mot ett nytt och fräscht. Gissningsvis har bläcket på tejpen gjort sitt och det är fullt rimligt att det är någon som lägger ut en bild på de tre ledarna och frågar hur de ska kopplas? "Brun och blå till fas och jord sedan gul-grön till jord" blir nog svaret i de flesta fall, samtidigt som någon säger något om att det är viktigt att mäta. Men, det är inte alla som har rätt mätinstrument hemma och färre som har kompetensen att göra en kontinuitetsmätning av jorden.

Därefter monterar de upp en lampa med metall-armatur och tar tag i den för att undersöka varför den inte lyser som den ska...

Då får vi hoppas att jordfelsbrytaren är i bra skick och att denna koppling är innanför den. I annat fall har det blivit fler pinnar i statistiken på dödsfall på grund av felaktig användning av grön-gul gkabel.
Bra inlägg. Håller med dig. Man måste alltid ha i åtanke att vem som helst med kunskap får byta ett uttag eller strömställare.
Detta bör alltid vara en del av riskbedömningen.

Och gröngul låter man vara skyddsledare 😎

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Ja, du har fel där också. Gå in på vilken grossist som helst och säg att du vill ha ”en förstärkt kopplingsdosa med monteringsmöjligheter att montera ett lamputtag i med krok”
Är tämligen säker på att alla kommer att fråga om du menar en takdosa och du kan ju även sedan läsa vad det står på fa
D Dodger skrev:
Sök på takdosa och kopplingsdosa på grossisternas hemsida och inse skillnaden….
kturan att du har köpt…
Ja vi kan hålla på att tjöta om vad man kallar en viss sorts dosa i evigheter. Men det var inte det det hela började med, utan att det var en apparat dosa med bara ett rör i och jag sa att andra änden måste sluta i en kopplingsdosa. sen att det finns många olika typer av kopplingsdosor det vet jag också med mina 40+ år i yrket.
Men du är väl en sån där jävla besserwisser som alltid ska ha sista ordet och alltid hävda att du har rätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Jag hade - på riktigt - inte kunnat sova innan jag dragit om med rätt färg eller reklamerat...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Hur vet du att det du gör blir rätt då? Går du också kurser allteftersom elinstallationsreglerna ändras/uppdateras som vi elektriker gör eller hur håller du dig uppdaterad?
Det är bara en inkompetent elektriker med dåligt självförtroende som kan skriva en sådan idiotisk kommentar. Det är inte så att det är världen mest komplicerade arbete du har... Dessutom är det extremt låga krav på en person att koppla el i en villa, så ja jag gör det hellre själv också.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.