113 565 läst · 474 svar
114k läst
474 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 329 inlägg
Att han brytt sig om att märka upp kabeln visar ju bara på dumhet och lathet.
Lite som att inte använda bilbältet men skriva en skylt på taket som säger: Krocka inte med mig, jag har inget bälte på.
Lite som att inte använda bilbältet men skriva en skylt på taket som säger: Krocka inte med mig, jag har inget bälte på.
Det är redan noggrant utrett. Det bryter inte mot någon lag eller förordning om man gör rätt vid rätt förutsättningar. Men det bryter mot Svensk standard som de flesta elektriker verkar tro är gällande lag av någon anledning.B Bengt65 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
Regeringen bemyndigar enligt elsäkerhetslagen SFS 2016:732 och tillhörande elsäkerhetsförordning SFS 2017:218 elsäkerhetsverket att ge ut föreskrifter med krav på utförandet av starkströmsanläggningar, vilket finns i ELSÄK-FS 2022:1, som presumerar Svensk Standard (SS 436 40 00 även om det inte uttryckligen anges) att utgöra den goda elsäkerhetstekniska praxis som föreskrifterna kräver, och denna standard förbjuder alla annan användning av grön/gul ledare än som skyddsledare.B Bengt65 skrev:
Så det är solklart i mina ögon.
Bry dig inte om lustigkurrar, troll och andra väsen som hänvisar till att föreskrifterna under vissa villkor medger undantag från den Svenska Standard som avses.
Att följa stansarden är ett sätt att uppnå kraven i lag och förordning. Kan man uppfylla kravet på något annat sätt är det också tillåtet.Bo.Siltberg skrev:
Regeringen bemyndigar enligt elsäkerhetslagen SFS 2016:732 och tillhörande elsäkerhetsförordning SFS 2017:218 elsäkerhetsverket att ge ut föreskrifter med krav på utförandet av starkströmsanläggningar, vilket finns i ELSÄK-FS 2022:1, som presumerar Svensk Standard (SS 436 40 00 även om det inte uttryckligen anges) att utgöra den goda elsäkerhetstekniska praxis som föreskrifterna kräver, och denna standard förbjuder alla annan användning av grön/gul ledare än som skyddsledare.
Så det är solklart i mina ögon.
Bry dig inte om lustigkurrar, troll och andra väsen som hänvisar till att föreskrifterna under vissa villkor medger undantag från den Svenska Standard som avses.
snaggletooth skrev:
Hade du viljat betala för att han dragit en ny tändtråd?A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Eftersom väggen är nybyggd så lär dragningen av flexslangen vara gjord av elektrikern.P Putte 9497 skrev:
Var det fördragen slang?
Varför valdes det inte en slang med fyra ledare eller med fem ledare till en dosa där det ska vara en strömbrytare?
För elektrikern var väll med i planeringen?
Har elektrikern dragit i fel färg på tråd/trådar jämfört med den funktion som är bestämd så bör elektrikern byta ut tråden/trådarna utan kostnad för kunden.