L
F fb35523 skrev:
De flesta verkar inte ha förstått hur en pneumatisk borrhammare fungerar. Trycker man så hårt att det inte fjädrar längre så kan inte pneumatiken jobba.
Nog har jag fattat hur maskin fungerar... Men med en dålig kombo, billigare borr och full slaglängd med en kraftig borrhammare mot stumt underlag är ej bra oavsett vad som står i manualen. Det står så i min manual med att man inte ska pressa för hårt. Men maskin är så kraftigt så det är svårt att pressa för hårt.
 
L Lenza skrev:
Jo visst är det så. Men köper man en borrhammare för 300:- tycker man det är dyrt om borret kostar mer än maskinen. Många är övertygade om att Hilti är det enda som gäller. Men för en sällan-borrare duger det med meec. Det är en enklare maskin som bara går åt ett håll, med bara ett varvtal, eller bilfunktion.
Jag förstår hur du tänker, men du behöver inte lägga enorma summor för att få vettiga borr som håller länge och behåller skärpan. Går borren av så blir det ju dyrt i alla fall och du kunde köpt ett bättre borr från början.

Min bittra erfarenhet är att man biter sig i svansen varenda gång man köper billiga verktyg, särskilt när det gäller skärande sådana. För egen del lägger jag hellre lite mer pengar och får verktyg som håller bättre. Största vinsten är att man slipper bli irriterad på skitverktyg och med en gång blir det så mycket roligare att jobba. Många gånger är det också värt varenda öre att hyra en proffsmaskinen för enstaka jobb. Det går fortare och är oftast bättre ergonomi.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Martin_B
Z Zkee skrev:
Om så, skulle det gå att byta baskin (hyra hilti?) å köra lite så den kommer loss å backa ur?
C C.Lundin skrev:
Sätt i borret i en riktig maskin, typ en Hilti, och backa. Det kommer att lossa.
Men det var då ett jävla tjat om Hilti :crysmile::rofl:

TS har en Makita! Vad är det för fel på det märket? Felet är väl snarare att det är en för klen modell. Då skall man inte automatiskt rekommendera en överprisad Hilti, utan snarare en starkare modell helt enkelt. :D
 
  • Gilla
Buzbuz och 1 till
  • Laddar…
Det är ju som redan nämnts en lite för liten maskin för dylika jobb och storlek på borr. Mycket tjat om Hilti är det men det finns faktiskt inte många som slår deras maskiner på just sånt här. Vet inte ens vilken typ av maskin makitan är? Enklare maskiner har ju inte ens en riktig slagfunktion. Bara nåt som låter illa.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Makitan i TS första bild är en bra maskin, som verkar vara någonstans i häraden 2-3 Joule.
Det kan ju vara lite klent för den borrdimensionen och borrdjupet i natursten, kan jag hålla med om. Även med en 2,5J Hilti hade det blivit samma resultat.

Hilti, som typ uppfann den pneumatiska borrhammaren, har ju alltid haft bra sådana maskiner, och deras varumärke har blivit lite av ett varumärkesord. Många säger helt enkelt att "Här får använda hiltin" och menar helt enkelt ändå vilken borrhammare som helst.
Men idag är det många som har lika bra maskiner, en sån där Makita skäms absolut inte för sig. TS skulle kanske haft en 6J makita (eller 6J Hilti ... :p).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
70 cm in i väggen till källaren fastnade borren. Chucken kuggade över (finns det en momentkoppling?) och den går inte att rubba.

[bild]

Vad gör jag?
Jag har testat vrida med en rörtång men den sitter stenhårt. Försökte slå ut genom at slår på tången, men fortfarande fast.
Fortsätt kör med maskinen,Makitan kommer så småningom fixa loss borret, men det kan ta 15-20 minuter.
 
A AskeHolst skrev:
Bra förslag, men det har jag testat, det rör sig inte en millimeter. Det är som svärdet i stenen.
Kung Arthur skulle kunna fixa det då?
 
Det ska ju poängteras att ts har fått lös borren......:)
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Närbild av ett betongborr med hårdmetallskär och synligt hårdlod.

Eftersom det råder en rätt stor okunskap i ämnet så tar jag på messerbitchhatten och :
Betongborr/stenborr/hammarborr/etc ser oftast ut som i bilden , med diverse varianter.
den består av tre delar, ett skaft i stål/snabbstål, ett skär i hårdmetall, och hårdlod/slaglod/silverlod.
Skäret är gjort i hårdmetall, en legering (oftast) volframkarbid och kobolt. Hårdmetall är inte svetsbart, extremt slitstarkt men tämligen skört. Används där extrem hårdhet/slitstyrka behövs, tex i betongborr, skär i metallsvarvar /fräsar, dubb i bildäck , pansarbrytande ammunition etc etc.
Skaftets stålkvalitet är mindre relevant då uppgiften främst är att överföra slagenergi , eventuell härdning är därför ganska ointressant. Eftersom hårdmetallen inte är svetsbar är skäret hårdlött till skaftet.

Om borren går varm så är hårdlodet det som först ger upp eftersom det har lägsta smälttemperaturen, då lossnar skäret och skaftet slås trubbigt mot skäret som nu ligger löst i hålet. -Ligger det lösa skäret kvar i hålet kommer nästa borr inte förbi.
Hårdmetall kan inte härdas och inte heller förlora härdningen. Däremot kan det splittras vid snabba temperatursvängningar.
Det gulaktiga i bilden är alltså hårdlod. Hårdlod finns massor av olika kvaliteter beroende på användningsområde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hårdmetall
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lödning
 
  • Gilla
Chaly och 4 till
  • Laddar…
Sitter den fortfarande fast..??
 
Martin_B
S Stefan1972 skrev:
Mycket tjat om Hilti är det men det finns faktiskt inte många som slår deras maskiner på just sånt här.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hilti, som typ uppfann den pneumatiska borrhammaren, har ju alltid haft bra sådana maskiner, och deras varumärke har blivit lite av ett varumärkesord. Många säger helt enkelt att "Här får använda hiltin" och menar helt enkelt ändå vilken borrhammare som helst.
Men idag är det många som har lika bra maskiner, en sån där Makita skäms absolut inte för sig. TS skulle kanske haft en 6J makita (eller 6J Hilti ... :p).
Hilti är säkert jättebra och allting, men när man tar med priset i beräkningen så är den ju inte riktigt lika bra längre. Då är ju exempelvis en Makita bra mycket mer prisvärd.

Jag har själv en Makita HR5212c borrhammare, för 9000 kr. Jag tror ärligt talat inte det finns en enda Hiltimodell i samma prisklass som kommer ens i närheten av Makitan. Vibrationsdämpningen är helt fantastiskt på denna. Styrkan, på 21 joule, likaså.

Källa: http://www.makita.ae/tools/rotary_hammers/52mm_rotary_hammer/HR5212C.html
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Bara som en rolig jämförelse:

Hilti TE 80-ATC/AVR
Endast 11,5 joule (Makitan för 9000 kr är nästan dubbelt så stark med 21 joule)
Vibrationsvärde (3D) för slagborrning i betong (ah, HD) - 7.5 m/s² 1
(jämfört med Makita: Vibration Level Chiseling: 8 m/s² / Hammer Drilling Into Concrete: 9 m/s²)

Pris: "Från 22 030,00 SEK" - kostar mer än dubbelt så mycket!

Med andra ord, Makitan kostar under halva priset, har nästan dubbla slagenergin och med obetydligt större vibrationsvärden.
Därmed tycker jag att Hilti är väl överprisad... helt oskäligt enligt min mening.


https://www.hilti.se/c/CLS_POWER_TO...LS_CORDED_ROTARY_HAMMERS_SDSMAX_7124/r1021505
 
  • Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
Rickard.
Skillnaden är väl att hilti har bevisat att den kommer hålla efter tusentals hål i händerna på en outbildad som inte behöver betala för skiten, det har dom billigare märkerna aldrig lyckats med.

Sen ska man inte lita så mycket på numren som står på kartongerna. Tror mig ha sett en vinkelslip som skyltade med typ 1hk men gjorde man matten på förbrukningen förstår man fort att dom ljuger så mycket att det borde va olagligt.
 
MultiMan
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skillnaden är väl att hilti har bevisat att den kommer hålla efter tusentals hål i händerna på en outbildad som inte behöver betala för skiten, det har dom billigare märkerna aldrig lyckats med.

Sen ska man inte lita så mycket på numren som står på kartongerna. Tror mig ha sett en vinkelslip som skyltade med typ 1hk men gjorde man matten på förbrukningen förstår man fort att dom ljuger så mycket att det borde va olagligt.
Jag fick för mig att @Martin_B skrev utifrån egen erfarenhet, men jag kan ju ha missuppfattat det. Annars ser jag ingen anledning att misstro honom eller Makitas siffror. De brukar stämma rätt bra och t o m överträffas vid praktiska tester.

1 hästkraft är 745W. Det är väl en hel del vinkelslipar som klarar det även med förluster inräknade?
 
  • Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.