Råkade ut för samma sak i en över metern tjock stenmur. Riktig maskin o borr, jag kom igenom. Men när jag stannade maskinen gick borren inte att rubba igen. Jag borrade rakt, hade ett anhåll som borren låg mot i början, men borren kom ut ca 20 cm längre ner på andra sidan, den hade nog träffat kanten på en sten i muren o svängt. Försökte slå ut borren från båda hållen, men det slutade med att jag fick kapa av den.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Det är ju en gammal vägg byggt innan stålarmering var vanligt i bostadshus, så stora naturstenar, lera och kalkputs på utsidorna var receptet.
Jag tror att det var denna ohomogena struktur som gav problem. Jag undrade faktiskt hur jag kunde mått så fel på höjden på insidan efter jag hade förborrat. Svaret är såklart att 10mm borren hade följt enklaste vägen mellan två stora stenar från helvete. 10mm borr på en meter kan flexa en del.
När jag väl gick på med 18mm kilade det fast sig mellan stenarne och maskinen klarede inte dra runt det. Jag försökte backa - det gick inte, men jag mindes att sista biten hade gått lätt med 10mm, så jag bytte till slag utan rotation i hopp om att kunne ta mig igenom och kom ytterligare 10cm på få sekunder där tog det stopp på riktigt når det inte gick att böja mer.

Försök till en liten illustration nedan.

[bild]

Lärdom: Oavsett hur länge du har hållit på och hur svettigt det är, om det inte känns bra så dra ut istället för att köra på.
Vilken underbar förklaring till den troliga mekanismen!

A Andy78 skrev:
Vad skulle det hjälpa just för att det är en hilti?
Det är ett uttryck. Hilti är nåt som man hyr. Ett varumärke knutet till en företeelse, som Masonite.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man ska låta borret svalna långt innan borret blir så varmt innan man riskerar härdningen. Vid hammarborrning är det viktigt att låta slaget göra jobbet och inte trycka på maskinen.

Om borret varit så varmt att det blir blått om du kyler med vatten var borret förstört långt innan dess.
Borr överlag är inte härdade, dom är tillverkade av snabbstål som tåler värme betydligt bättre än härdat stål. Dessutom har betongborr en krona av coromant slaglödad i spetsen, hade spiralen varit härdad så hade den härdningen pyst ut genom dörren när man lödade på spetsen och löder man på spetsen först så trillar den av när man försöker härda spiralen, bara mina 25 öre //MVHChrister

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Ett tips till nästa gång är att inte förborra med en mindre dimension. Grejen är att det grövre borret då lätt skapar ett litet ovalt hål. Detta är min uppfattning i alla fall.
Helt rätt! Så körde IP-Only fast i min vägg. Där lutade hålet dessutom nedåt så allt kax ligger i botten. Borren sitter kvar än idag..

A Andy78 skrev:
Går det att vinkla så borren pekar snett nedåt?
Prova att spruta in olja och låt det verka ett tag.
WD40 brukar fixa det mesta. Rinner in bra gör den också.
Absolut värt ett test.

R

F folkeorg skrev:
Helt rätt! Så körde IP-Only fast i min vägg.
När vi hade fiberinstallatör ute kom han med en 18v Hitachi slagborr som så ut som en skruvdragare - jag var lite tveksam måste jag säga, men han kom igenom i första försök.

Hej ! Jag tror att du tar en alt, 2 svets tänger som du nyper fats hårt ca 7 cm från väggen på borren ,sedan lägger du en plank ovan borren som skydd för väggen (en lång som duinte behöver hålla i)sedan tar du en riktig kofot typ Hultafors och sätter den krokiga delen själva ko foten mellan plank o svets tängerna . Du får ta i allt vad du har ,ev får du prova om din maskin kan bila på utvägen med .Jag tror att vattnet du kylde med har tjocknat en del nu . Mvh Byggare bob

• Gilla
johnotto
  • Laddar…
B Byggare Bob 1966 skrev:
Hej ! Jag tror att du tar en alt, 2 svets tänger som du nyper fats hårt ca 7 cm från väggen på borren ,sedan lägger du en plank ovan borren som skydd för väggen (en lång som duinte behöver hålla i)sedan tar du en riktig kofot typ Hultafors och sätter den krokiga delen själva ko foten mellan plank o svets tängerna . Du får ta i allt vad du har ,ev får du prova om din maskin kan bila på utvägen med .Jag tror att vattnet du kylde med har tjocknat en del nu . Mvh Byggare bob
Den är redan ute sedan flera inlägg tillbaks.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
SÅ är det förvisso.

Dock är det inte på något vis bortkastat att det kommer in fler tips på hur man kan få loss en borr, ty denna tråd kan ju hittas av någon annan i framtiden.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Z
Lite OT; man borde kunna som i andra hjälp-forum markera bra svar som gett lösningar som i sin tur ändrar rubriken på tråden till LÖST: <ursprunglig rubrik> :p

Att folk skrivit ta en Hilti har inget med att det är en hammarborr utan man menar att man ska pröva med en större maskin.

Så att bara skriva Hilti är fel då dom också har mindre maskiner, Hilti är heller inte ensamma om att ha större maskiner.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Sätt i borret i en riktig maskin, typ en Hilti, och backa. Det kommer att lossa.
Och varför skulle det funka bättre med en hilti, båda maskinerna bygger på samma princip så länge det är sds plus 2 kg maskiner, det man kan prova är attta en större maskin med sds plus oavsett fabrikat.

Det kanske skulle gått bättre med en Sandvik?

• Haha
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
L
mexitegel mexitegel skrev:
Man ska låta borret svalna långt innan borret blir så varmt innan man riskerar härdningen. Vid hammarborrning är det viktigt att låta slaget göra jobbet och inte trycka på maskinen.
Det kan jag definitivt säga att maskinen ska hållas hårt. Heller att pressa lite för hårt än inte. Jag har fått problem åtminstone 3 gånger när man vart lite trött och slarvig. Det som händer då om man håller för löst är att borret går av. En gång gick borret av i chucken så hela Jula-maskinen gick åt pipan. (Jag borrade i sten, granit, i marken som skulle delas med snigeldynamit, borr var 16-20mm) Bäst är att ha flera borr under sådana aktiviteter så man slipper överhettning.

L
C crazytok skrev:
Man kyler borret med vatten under tiden man borrar, och borrar i lugn takt uta
Jag är inte övertygad om att du har rätt i den frågan. Har du borrat överhuvudtaget med hammarborr i sten, fler hål än 10? Om vatten skall användas under borrning för kylning måste maskin och borr ha funktion för detta. Då duger det inte med en borrhammare med sds-fäste, borrkaxet kommer ut som damm normalt sett. Blöter man blir det lera, då geggar det igen fullständigt och borr blir blått. Det beror på att leran kyler inte borret utan den bidrar till högre temperatur eftersom borrkaxet inte flödar upp som det ska.

Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.