44 137 läst · 140 svar
44k läst
140 svar
Jag har kört fast, hammarborren vill inte komma ut
Jo, vissa väggar är pepprade med armering. Ska man då igenom en tjock vägg så kan det sluta med ett månlandskap av påbörjade borrningar. Om man vet att man kommer igenom med 10:an så är sannolikheten större man kommer igenom hela vägen med 22:an. Det tar tid att prova med 22:an och stöta på armering några dm in i väggen och psyket klarar inte hur många försök som helst. Har man en riktigt bra borrhammare så är dock läget annorlunda. Då kommer man igenom det mesta på kort tid.C cpalm skrev:Tänker på detta med förborrning och hammarkronor. Det funkar ju inte riktigt som med skärande borr där förborrning är nödvändig eftersom skärande borr inte har någon avverkning i centrum. Eftersom kronan oftast inte har någon vinkel att tala om heller får man inte heller direkt någon styrning från det förborrade hålet. Är det ett djupt hål är det inte alls säkert att ett grövre borr tar samma väg som pilothålet. Så bortsett från att man, som TS, snabbt kan stämma av att man kommer ut på rätt ställe kan jag inte komma på någon vettig anledning till varför man skulle förborra.
Borrar man där det verkligen föreligger risk för att gå in i armering förespråkar jag starkt att man använder ett borr som faktiskt kan ta sig igenom armeringen också, för att undvika just en massa hål. Speciellt om man skall fästa något kritiskt som har en viss hålbild med kanske mer än ett hål, kanske 5-6 bultar eller så som måste passa med tämligen snäva toleranser i ett fästelement.
Visst, dom borren kostar ganska mkt mer än "vanliga biltemaborr", men skulle nog säga att dom är värda sitt pris och lite till i sådana lägen.
Visst, dom borren kostar ganska mkt mer än "vanliga biltemaborr", men skulle nog säga att dom är värda sitt pris och lite till i sådana lägen.
Exempel på borr?mrVoodoo skrev:Borrar man där det verkligen föreligger risk för att gå in i armering förespråkar jag starkt att man använder ett borr som faktiskt kan ta sig igenom armeringen också, för att undvika just en massa hål. Speciellt om man skall fästa något kritiskt som har en viss hålbild med kanske mer än ett hål, kanske 5-6 bultar eller så som måste passa med tämligen snäva toleranser i ett fästelement.
Visst, dom borren kostar ganska mkt mer än "vanliga biltemaborr", men skulle nog säga att dom är värda sitt pris och lite till i sådana lägen.
Någon länk alltså ...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
Kanske: https://www.bosch-professional.com/se/sv/sds-plus-7x-borr-2593271-ocs-ac/Mikael_L skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Att borret skulle gå av för att du inte pressar låter helt osannolikt. Det beror på.något annat.L Lenza skrev:Det kan jag definitivt säga att maskinen ska hållas hårt. Heller att pressa lite för hårt än inte. Jag har fått problem åtminstone 3 gånger när man vart lite trött och slarvig. Det som händer då om man håller för löst är att borret går av. En gång gick borret av i chucken så hela Jula-maskinen gick åt pipan. (Jag borrade i sten, granit, i marken som skulle delas med snigeldynamit, borr var 16-20mm) Bäst är att ha flera borr under sådana aktiviteter så man slipper överhettning.
Om det beror på andra saker kan du väl förklara vad det är istället. Maskiner har olika slagkraft, den som TS visat på bild ligger på ca 2,5 joule. Den röda meec Jula kör med ligger på 5 joule. Enligt min uppfattning är 5 joule tillräckligt för att slå av borret, en gång gick borret av på mitten. Då höll jag riktigt löst i maskinen så borret fick full pendlingslängd. Ett kortare borr går lättare av eftersom det kan inte fjädra som ett längre borr kan. Om du inte tror mig rekomenderar jag att provar så slipper vi diskutera vad som är sannolikt och inte.mexitegel skrev:
Omöjligt att veta, men jag gissar på lågkvalitetsborr. Att ett vettigt borr inte skulle tåla att gå i ”tomme” är helt befängt.
Har kört en del Hilti TE-80 som ligger drygt 10 joule vill jag minnas där håller borren bra.
Har kört en del Hilti TE-80 som ligger drygt 10 joule vill jag minnas där håller borren bra.
Normalt sett slår ju inte maskinen om det inte finns något tryck.
Jo det var billiga borr de billigaste som gick att köpa. Men de höll som sagt väsentligt bättre om pendlingslängd hölls kort mot stenen.
Trycket fanns självklart när borret gick av på mitten men det motsvarade maskinens vikt ungefär.
Trycket fanns självklart när borret gick av på mitten men det motsvarade maskinens vikt ungefär.
Redigerat:
Jo visst är det så. Men köper man en borrhammare för 300:- tycker man det är dyrt om borret kostar mer än maskinen. Många är övertygade om att Hilti är det enda som gäller. Men för en sällan-borrare duger det med meec. Det är en enklare maskin som bara går åt ett håll, med bara ett varvtal, eller bilfunktion.mexitegel skrev:
Ok, borret är ute, grattis!
Lite tips när vi ändå håller på: Hiliti skriver i sin instruktionsbok: "Tryck inte för kraftigt mot underlaget. Slagkraften ökar inte vid högre mottryck."
De flesta verkar inte ha förstått hur en pneumatisk borrhammare fungerar. Trycker man så hårt att det inte fjädrar längre så kan inte pneumatiken jobba. Kanske skiljer det sig på billiga borrhammare som jag använt och dyrare, men det är klart och tydligt att min jobbar bättre om jag håller den inom det fjädrande området. Det är annars som att köra en bil med dämparna i botten...
Det har säkert skrivits innan i tråden, men det är mycket viktigt att ta ut borrkaxet (dammet) regelbundet. Börjar det streta emot är det ofta det som är problemet. Dra borret fram och tillbaka ett par gånger för att få bort så mycket som möjligt och fortsätt sedan borra.
/Fredrik
Lite tips när vi ändå håller på: Hiliti skriver i sin instruktionsbok: "Tryck inte för kraftigt mot underlaget. Slagkraften ökar inte vid högre mottryck."
De flesta verkar inte ha förstått hur en pneumatisk borrhammare fungerar. Trycker man så hårt att det inte fjädrar längre så kan inte pneumatiken jobba. Kanske skiljer det sig på billiga borrhammare som jag använt och dyrare, men det är klart och tydligt att min jobbar bättre om jag håller den inom det fjädrande området. Det är annars som att köra en bil med dämparna i botten...
Det har säkert skrivits innan i tråden, men det är mycket viktigt att ta ut borrkaxet (dammet) regelbundet. Börjar det streta emot är det ofta det som är problemet. Dra borret fram och tillbaka ett par gånger för att få bort så mycket som möjligt och fortsätt sedan borra.
/Fredrik