44 122 läst · 140 svar
44k läst
140 svar
Jag har kört fast, hammarborren vill inte komma ut
Och trots att problemet för TS är löst vill jag skriva in ett tips för nästa som ev gör samma miss.
Har man borrat ett pilot hål som TS gjort i detta fall borde det gå att borra med annan borr från andra hållet gärna med större borr än det som sitter fast. Självklart då med mindre tryck och se till att allt borrdamm kommer ut när man borrar.
Har man borrat ett pilot hål som TS gjort i detta fall borde det gå att borra med annan borr från andra hållet gärna med större borr än det som sitter fast. Självklart då med mindre tryck och se till att allt borrdamm kommer ut när man borrar.
Snajdigt!
Är fö imponerad av borret.
Är fö imponerad av borret.
Orkar inte backa?A AskeHolst skrev:
Tänkte detsamma. Jag tycker jag har tjocka källarväggar som är 25 cmMathiasS skrev:Jag skulle gissa att borrspetsen tagit sig förbi en armering men att armeringen sedan fastnat i borrens "gängor". Att rotera och slå bakåt tror jag är rätt melodi. Handlar nog mer om att lirka ut den än om brutal kraft.
70cm.....stämmer verkligen det? Är borren då 1m lång? Om det inte är ett slott vi borrar i är det en ovanlig vägg....
Det är ju en gammal vägg byggt innan stålarmering var vanligt i bostadshus, så stora naturstenar, lera och kalkputs på utsidorna var receptet.
Jag tror att det var denna ohomogena struktur som gav problem. Jag undrade faktiskt hur jag kunde mått så fel på höjden på insidan efter jag hade förborrat. Svaret är såklart att 10mm borren hade följt enklaste vägen mellan två stora stenar från helvete. 10mm borr på en meter kan flexa en del.
När jag väl gick på med 18mm kilade det fast sig mellan stenarne och maskinen klarede inte dra runt det. Jag försökte backa - det gick inte, men jag mindes att sista biten hade gått lätt med 10mm, så jag bytte till slag utan rotation i hopp om att kunne ta mig igenom och kom ytterligare 10cm på få sekunder där tog det stopp på riktigt når det inte gick att böja mer.
Försök till en liten illustration nedan.
Lärdom: Oavsett hur länge du har hållit på och hur svettigt det är, om det inte känns bra så dra ut istället för att köra på.
Jag tror att det var denna ohomogena struktur som gav problem. Jag undrade faktiskt hur jag kunde mått så fel på höjden på insidan efter jag hade förborrat. Svaret är såklart att 10mm borren hade följt enklaste vägen mellan två stora stenar från helvete. 10mm borr på en meter kan flexa en del.
När jag väl gick på med 18mm kilade det fast sig mellan stenarne och maskinen klarede inte dra runt det. Jag försökte backa - det gick inte, men jag mindes att sista biten hade gått lätt med 10mm, så jag bytte till slag utan rotation i hopp om att kunne ta mig igenom och kom ytterligare 10cm på få sekunder där tog det stopp på riktigt når det inte gick att böja mer.
Försök till en liten illustration nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lärdom: Oavsett hur länge du har hållit på och hur svettigt det är, om det inte känns bra så dra ut istället för att köra på.
Tänker på detta med förborrning och hammarkronor. Det funkar ju inte riktigt som med skärande borr där förborrning är nödvändig eftersom skärande borr inte har någon avverkning i centrum. Eftersom kronan oftast inte har någon vinkel att tala om heller får man inte heller direkt någon styrning från det förborrade hålet. Är det ett djupt hål är det inte alls säkert att ett grövre borr tar samma väg som pilothålet. Så bortsett från att man, som TS, snabbt kan stämma av att man kommer ut på rätt ställe kan jag inte komma på någon vettig anledning till varför man skulle förborra.
Som tidigare nämnts, låt borren arbeta utanför att du trycker för mycket, kyl borret regelbundet (innan den blir överhettad), när du drar ut den så får du samtidigt ut Borrkax ut hålet som annars ligger kvar i hålet och ökar friktionen mellan borrskaftet och hålväggen.
Absolut bästa metoden.stilofunk skrev:
Regel nummer 1. Förborra aldrig! Risken att borren fastnar ökar då dramatiskt.
Det finns dessutom en stor skaderisk på handlederna när borren plötsligt biter sig fast. Speciellt om man använder en starkare maskin.
Regel nummer 2. Kyl aldrig borren med vatten. Att stål spricker vid denna denna behandling får väl anses som trivialt.
Det finns dessutom en stor skaderisk på handlederna när borren plötsligt biter sig fast. Speciellt om man använder en starkare maskin.
Regel nummer 2. Kyl aldrig borren med vatten. Att stål spricker vid denna denna behandling får väl anses som trivialt.