44 122 läst · 140 svar
44k läst
140 svar
Jag har kört fast, hammarborren vill inte komma ut
Jag skulle gissa att borrspetsen tagit sig förbi en armering men att armeringen sedan fastnat i borrens "gängor". Att rotera och slå bakåt tror jag är rätt melodi. Handlar nog mer om att lirka ut den än om brutal kraft.
70cm.....stämmer verkligen det? Är borren då 1m lång? Om det inte är ett slott vi borrar i är det en ovanlig vägg....
70cm.....stämmer verkligen det? Är borren då 1m lång? Om det inte är ett slott vi borrar i är det en ovanlig vägg....
Man kan spara ganska mycket tid och ork genom förborrning med tunn borr. Motivationen blir också högre då man vet att man är igenom, jämförelsevis med att borra med en 22:a och stöta på armering långt in i väggen flera gånger på raken. Det tar på psyketnimhed skrev:
Man ska låta borret svalna långt innan borret blir så varmt innan man riskerar härdningen. Vid hammarborrning är det viktigt att låta slaget göra jobbet och inte trycka på maskinen.L Lenza skrev:
Om borret varit så varmt att det blir blått om du kyler med vatten var borret förstört långt innan dess.
Man kyler borret med vatten under tiden man borrar, och borrar i lugn takt utan att trycka för hårt. Med slag, och lågt varvtal.L Lenza skrev:
Det nimhed skriver om att det kan bli problem när man förborrar är något jag också upplevt. Min erfarenhet är att det funkar bättre att förborra om man har fyrskäriga borr. Och förborrar man ska det vara rejäl skillnad i storlek mellan för och färdig. Problemet är överlägset störst vid vanliga tvåskäriga borr och liten skillnad i diameter mellan förborr och färdigborr.
Med en förlängning på rörtången kan jag nu vrida runt borren . Men jag kan fortfarande inte slå ut det, men det kanske bara gäller att hitta rätt vinkel på borren.
Tipsen kring att inte förborra tar jag med till nästa hål. Anledning att jag förborrade var mest för att det är så blandat material i väggen (blandade stenar, lera och bruk) att jag inte var säker på om jag kom igenom. Så att testa med 10mm var snabbare än att gå på direkt med 18mm. Det kanske var em dum ide.
Tipsen kring att inte förborra tar jag med till nästa hål. Anledning att jag förborrade var mest för att det är så blandat material i väggen (blandade stenar, lera och bruk) att jag inte var säker på om jag kom igenom. Så att testa med 10mm var snabbare än att gå på direkt med 18mm. Det kanske var em dum ide.