Jag skulle gissa att borrspetsen tagit sig förbi en armering men att armeringen sedan fastnat i borrens "gängor". Att rotera och slå bakåt tror jag är rätt melodi. Handlar nog mer om att lirka ut den än om brutal kraft.

70cm.....stämmer verkligen det? Är borren då 1m lång? Om det inte är ett slott vi borrar i är det en ovanlig vägg....

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Ett tips till nästa gång är att inte förborra med en mindre dimension. Grejen är att det grövre borret då lätt skapar ett litet ovalt hål. Detta är min uppfattning i alla fall.

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Ett tips till nästa gång är att inte förborra med en mindre dimension. Grejen är att det grövre borret då lätt skapar ett litet ovalt hål. Detta är min uppfattning i alla fall.
Man kan spara ganska mycket tid och ork genom förborrning med tunn borr. Motivationen blir också högre då man vet att man är igenom, jämförelsevis med att borra med en 22:a och stöta på armering långt in i väggen flera gånger på raken. Det tar på psyket

Vad gör då inte ett fastkilat borr man inte får ur! :crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ang. slitet det var bara generell information som jag noterat under mina borrsessioner. Det lät intressant med kylning hur gör du då? Jag vet att kallvatten förstör härdningen så borret blir blått när man börjar borra igen. Luftkylning, att borret får vila en stund fungerar bäst.
Man ska låta borret svalna långt innan borret blir så varmt innan man riskerar härdningen. Vid hammarborrning är det viktigt att låta slaget göra jobbet och inte trycka på maskinen.

Om borret varit så varmt att det blir blått om du kyler med vatten var borret förstört långt innan dess.

• Gilla
ppettersson och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ang. slitet det var bara generell information som jag noterat under mina borrsessioner. Det lät intressant med kylning hur gör du då? Jag vet att kallvatten förstör härdningen så borret blir blått när man börjar borra igen. Luftkylning, att borret får vila en stund fungerar bäst.
Man kyler borret med vatten under tiden man borrar, och borrar i lugn takt utan att trycka för hårt. Med slag, och lågt varvtal.

Det nimhed skriver om att det kan bli problem när man förborrar är något jag också upplevt. Min erfarenhet är att det funkar bättre att förborra om man har fyrskäriga borr. Och förborrar man ska det vara rejäl skillnad i storlek mellan för och färdig. Problemet är överlägset störst vid vanliga tvåskäriga borr och liten skillnad i diameter mellan förborr och färdigborr.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Med en förlängning på rörtången kan jag nu vrida runt borren :D. Men jag kan fortfarande inte slå ut det, men det kanske bara gäller att hitta rätt vinkel på borren.

Tipsen kring att inte förborra tar jag med till nästa hål. Anledning att jag förborrade var mest för att det är så blandat material i väggen (blandade stenar, lera och bruk) att jag inte var säker på om jag kom igenom. Så att testa med 10mm var snabbare än att gå på direkt med 18mm. Det kanske var em dum ide.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Du borde ju vara igenom strax, eller? Kanske borra på och sedan försöka slå igenom hela borret.

Lång borrspiralspets hålls upp mot himlen med grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mission accomplished!

Det var en vrida+slå teknik som gjorde susen.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
solbulle och 71 till
  • Laddar…
Då återstår frågan om varför du borrade och i vilken typ av vägg? Kassavalv kanske?:)

MathiasS MathiasS skrev:
70cm.....stämmer verkligen det? Är borren då 1m lång? Om det inte är ett slott vi borrar i är det en ovanlig vägg....
Ja, 95cm borr, 80cm gråstensvägg. Äldre stenhus från sent 1800-tal, till grannens hus från 1700-talet hade 1m borr inte räckt, så jag är glad vi har ett nyare hus.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
solbulle och 19 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Då återstår frågan om varför du borrade och i vilken typ av vägg?
Jag skulle bara förbereda för ett utomhus eluttag... Hoppas nästa hål går snabbare.

A AskeHolst skrev:
så jag är glad vi har ett nyare hus.
:crysmile:

Men jag vet vad du menar, varit på en del saker i föräldrarnas hus som också är sent 1800/tidigt 1900 någonting och grunden/källarväggarna av sten/gråsten är inte att leka med när man ska igenom med nånting.

Ofta är de ju ett mellanrum fyllt med småsten mellan två stenmurar i grunden de va väll därför de gled in 10 cm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.