D09 D09 skrev:
borra ett nytt hål brevid för att få materialet att släppa vid borret?
Jag tror borren är fastkilat mellan två stora stenar, så det blir nästan omöjligt lägga ett nytt hål rätt.

tttomten TomasJor skrev:
Sätt maskinen i spänn från väggen och slå igång slagen, den kommer krypa ut långsamt tills den släpper helt.
Slår det nått om man drar maskinen bakåt de maskiner jag kört slår enbart om man trycker dom mot väggen. Ta en rörtång och ta ett rejält grepp runt borren slå från väggen och utåt med nånting tungt typ handslägga då släpper den.

S smurfen72 skrev:
Ta en rörtång och ta ett rejält grepp runt borren slå från väggen och utåt med nånting tungt typ handslägga då släpper den.
Bra förslag, men det har jag testat, det rör sig inte en millimeter. Det är som svärdet i stenen.

• Gilla
Brännis
  • Laddar…
Har du bankat in borret 10cm utan att borra så lär du ju inte kunna rotera det. En glidhammare, om det går att hitta något sätt att fästa den. Annars är det nog vinkelslipen som gäller.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om du inte har bråttom, vänta tills det är -20 ute. Då krymper borret och det borde gå lite lättare.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Sätt en planka för att skydda väggen. Nyp åt med rörtång runt borren och placera tången dikt an plankan. Det ger ett kraftigt dragmoment. Slå samtidigt med hammer på borren eller be någon annan göra det medan du sliter med båda händerna.
Kan du få tag på en kraftigare maskin så är även det ett alternativ.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Har han bankat in den 10cm tror jag inte att det är någon ide att försöka vrida på borret

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
De 10cm utan rotation var ju klantigt, men det gick som i smör och jag han knappt tänka "jag är igenom" innan det blev tvärstopp.

M mugatu skrev:
Sätt en planka för att skydda väggen. Nyp åt med rörtång runt borren och placera tången dikt an plankan.
Det ska testas i morgon, bästa förslaget jag inte redan har testat!

C
Slå om till back på maskinen och kör med slag, pulserande lätt tryck på borren. Håll emot och låt den slira på kopplingen (ja, det sitter en slirkoppling i maskinen) men akta dig så att du inte vrider armen ur led, det blir ändå ett rejält vridmoment.
Det är det som fungerat för mig när man kör fast iallafall.

L
Vad var anledningen till att borra överhuvudtaget? Ska du dra in fiber? Det låter lite märkligt att grundmuren skulle vara över 70 cm tjock. Hur har hålets position fastställts (så att det är rätt läge för syftet med hålet)?

L
A AskeHolst skrev:
Första hålet, det var förborrat med 10mm och jag kylde flera gånger (fast det var inte jättevärmt) så det var inte slitet.
Ang. slitet det var bara generell information som jag noterat under mina borrsessioner. Det lät intressant med kylning hur gör du då? Jag vet att kallvatten förstör härdningen så borret blir blått när man börjar borra igen. Luftkylning, att borret får vila en stund fungerar bäst.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Ta en kraftig axel, typ stål diameter 70-80 och 15cm lång. Borra ett hål ett par mm större än borret i centrum genom axeln, trä denna på borret och sätt en rörtång eller liknande som stopp längst ut på borret. Slå sedan utav hel**te med tyngden utåt....

Du får en helt annan kraft på detta sättet än rörtång och slägga då hela kraften kommer från centrum på borret och rakt utåt!

Glidhammare heter det.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Går det inte att knacka/borra borrstålet IN istället, så det kommer igenom väggen? Hur mycket kan det vara kvar, då du redan borrat 70 cm?

Redigerat:
Om borret inte redan är skevt av företagna försök så lär det bli det av de flesta förslagen. Var försiktig att du inte gör shucken sned. Jag säger glöm det borret, kapa, köp ett nytt och håll tummarna.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hur tjock är källarväggen? 70cm in är ju en bit, och du hade lyckats komma de sista 10 med bara slag, är det inte mycket kvar kanske du kan slå/bila dig igenom väggen sista biten? Risk att du får ett litet urslag/fult hål på insidan kanske, beror ju lite på vad det är för material längst in.

Är det riktigt betong eller gråsten etc är det nog rökt, men lite mjukare så kanske det kunde gå? Alltså ta bort maskinen och försöka slå in borret med handslägga/rejäl hammare. Men det beror ju helt på hur kritiskt hålet/väggen är på insidan... och hur tjock väggen är.

Edit, för långsam, b8q kom med samma förslag :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.