Martin_B
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Nu när du skrivit ytterligare fyra inlägg om Hilti (och inte ett ord om hur man får ut ett borr som fastnat) är jag beredd att hålla med dig om just den citerade meningen.
Ifall du har missat så har TS fått loss borret... :)

Nej det har jag inte missat. Men tråden handlar om hur man får loss borr. Någon som om ett halvår söker på det, och hamnar här, kommer kanske att missa bra information bland all skräpinfo om hur dåligt Hilti är. Omvänt, den som vill veta vilken borrhammare som är värd pengarna kommer knappast att leta i trådar om hur man får loss fastnade borr.

Nej det har jag inte missat. Men tråden handlar om hur man får loss borr. Någon som om ett halvår söker på det, och hamnar här, kommer kanske att missa bra information bland all skräpinfo om hur dåligt Hilti är. Omvänt, den som vill veta vilken borrhammare som är värd pengarna kommer knappast att leta i trådar om hur man får loss fastnade borr.
Fast det finns inget forum som är perfekt i det avseendet. Alltid spårar det ut i nån sidodiskussion och det får man nog ta för vad det är. Vad jag vet så bygger ju sökfunktionen på att den faktiskt söker på de ord man söker på tex "borr sitter fast" Då får man upp de trådar som är relevanta även om de spårat ur.........

Martin_B
Javisst kan jag ge råd till hur man får loss borret. Jag personligen hade provat med att låna, hyra eller i värsta fall köpa en kraftigare maskin som man klickar fast i det fastkilade borret. Och sedan kört på för att se om den starkare maskinen lyckas få snurr på det.

Ett annat bra tips är rörtång och att en håller och vrider i bakåtrotationshållet samtidigt som en annan slår i änden på borret, möjligen kan det få borret till att vibrera loss. Har för mig det var något sådant som hjälpte TS också?

För övrigt var det ju ett par rekommendationer om att skaffa en Hilti, därav mina svar på detta. Så man kan ju också se mina inlägg som bra info för personer som inte känner till Hilti och möjligen blint skulle lita på de personer som rekommenderar att byta upp sig till Hilti för att få loss borret. I min mening är inte märket avgörande, utan snarare slagenergin i detta fall.

Och till sist har jag inte skrivit på ett enda ställe att Hilti skulle vara dåligt som du skriver. Jag skriver att den är överprisad och helt enkelt inte värt sitt pris, något som i sig inte har något med kvaliteten, på maskinen i fråga, att göra.

Om borret:
Jag vet att borret redan är ute, men jag hade övervägt att konstruera ett verktyg med en SDS-chuck monterad på en glidhammare att ha som bra-att-ha-redskap.

Om Hilti:
En mig närstånede person jobbade för ett antal år sedan som administratör på ett mindre företag som i huvudsak sysslade med rivningsarbeten. Den firman hade 40% rabatt på Hiltis standardprislista. Med de siffrorna, kombinerat med Hiltis servicenivå och snabba leveranser av högklassiga infästningsprodukter får man en lite annan bild av Hilti som leverantör.

• Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
En kommentar angående Hilti vs allt annat. Diskuterade detta med en av två delägare till en firma vi brukar använda hemma (2 delägare + 19 anställda) då jag såg att han hade en skruvdragare från Hilti. Enligt honom så betalade han 3 gånger så mycket för sin jämfört med vad hans kollega betalade för sin Makita. Skillnaden var att han haft sin i 10 år, tappat den otaliga gånger från flera meters höjd, tappat den i lera, vatten mm men den bara går och går. Kollegan köper 1-2 nya makita om året då de går sönder. Är man proffs så är matten rätt enkel :)

Hilti har väldigt bra slagborrmaskiner bättre än de allra flesta andra men övriga verktyg tycker jag håller normal hantverkar klass men dom har ju inga lågpris varianter som tex makita har av tex vinkelslipar riktigt billigt skräp.

Martin_B
D Diablito skrev:
En kommentar angående Hilti vs allt annat. Diskuterade detta med en av två delägare till en firma vi brukar använda hemma (2 delägare + 19 anställda) då jag såg att han hade en skruvdragare från Hilti. Enligt honom så betalade han 3 gånger så mycket för sin jämfört med vad hans kollega betalade för sin Makita. Skillnaden var att han haft sin i 10 år, tappat den otaliga gånger från flera meters höjd, tappat den i lera, vatten mm men den bara går och går. Kollegan köper 1-2 nya makita om året då de går sönder. Är man proffs så är matten rätt enkel :)
Det där är bara dumheter. En Hilti håller inte mer än 10-20 gånger så länge (1-2 per år mot 1 st Hilti på 10 år, "and counting") som en Makita eller Blå Bosch eller annat märke för yrkesprofessionella. Det där säger ju sig självt egentligen, när samtliga dessa tillverkare, inklusive Hilti, använder sig av samma sorters plaster, gummi, metaller osv.
Alla delar håller hög klass, annars hade exempelvis Bosch inte kunnat skriva att deras skruvdragare tål ett fall på 2 meter rätt ner i betong, så som min hade i sin beskrivning när jag köpte den. Och alldeles riktigt håller den för ett sådant fall. Jag har t.o.m tappat den från 2,5 meters höjd när jag byggde garaget. Stod uppe på takstolarna, la den ifrån mig och råkade sparka till den. Det var första gången. Andra gången åkte den ner från byggställningen, också från drygt 2 meters höjd. Den går än idag och jag märker inga som helst fel på den.

MultiMan
Makita tål ju en del också:

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hilta är väldigt bra om man köper maskinen för att borra med men kanske sämre hållbarhet om man ska tappa den från hög höjd och en hållbarhet mot sån behandling kommer ju kosta vikt onödig vikt enligt mig i alla fall.

Martin_B Martin_B skrev:
Det där är bara dumheter. En Hilti håller inte mer än 10-20 gånger så länge (1-2 per år mot 1 st Hilti på 10 år, "and counting") som en Makita eller Blå Bosch eller annat märke för yrkesprofessionella. Det där säger ju sig självt egentligen, när samtliga dessa tillverkare, inklusive Hilti, använder sig av samma sorters plaster, gummi, metaller osv.
Alla delar håller hög klass, annars hade exempelvis Bosch inte kunnat skriva att deras skruvdragare tål ett fall på 2 meter rätt ner i betong, så som min hade i sin beskrivning när jag köpte den. Och alldeles riktigt håller den för ett sådant fall. Jag har t.o.m tappat den från 2,5 meters höjd när jag byggde garaget. Stod uppe på takstolarna, la den ifrån mig och råkade sparka till den. Det var första gången. Andra gången åkte den ner från byggställningen, också från drygt 2 meters höjd. Den går än idag och jag märker inga som helst fel på den.
Kan du då förklara varför man sällan ser överlevande ex av andra märken? En hilti kan ju se ut som den överlevt andra världskriget som sagt och fortfarande vara i drift efter 20-30 år. Det handlar ju liksom inte om att en bosch eller annan "proffs" maskin inte klarar ett fall från 2meter eller att de är bra rent konkret. Förr eller senare går de sönder på ett eller annat sätt som gör de obrukbara och då de är relativt billiga så är det ingen som lagar utan de byter bara. En hilti lagar man, man byter en strömbrytare eller ett lager så går de igen och många gör verkligen det också.
Skulle tro att det är så det ser ut hos många firmor som använder verktyg. De enklare "proffsmaskinerna" är oftast nya och bra på all vis men de tyngre artilleriet är oftast maskiner som har många år på nacken och är av någon anledning oftast Hilti.

Martin_B
S Stefan1972 skrev:
En hilti lagar man, man byter en strömbrytare eller ett lager så går de igen och många gör verkligen det också.

Där tror jag du har svaret på din egen fråga här nedanför som jag citerar:
S Stefan1972 skrev:
Kan du då förklara varför man sällan ser överlevande ex av andra märken? En hilti kan ju se ut som den överlevt andra världskriget som sagt och fortfarande vara i drift efter 20-30 år.
P.g.a Hilti's serviceavtal så lämnar man snarare in maskinen för reparation även när garantin har gått ut, vilket man förmodligen inte gör med andra märken då ju.
Så man kanske har en Hilti som har 30 år på nacken men som har blivit servad vid 15 tillfällen där man har bytt olika slitdelar. Till vilken kostnad vet jag inte, utan det kan bara de som kör den metoden svara på.
Med andra märken tror jag ju inte man lämnar in maskinerna på det sättet, utan det kanske blir då att man kastar och köper en ny.

Detta innebär dock inte på något sätt att Hilti's maskiner håller högre kvalitet, utan snarare att de servas och repareras istället för att kastas och ersättas med nya.

Jag gillar att reparera naturligtvis för att spara naturen, men frågan är vad sådan service kostar för kunderna.
Sedan är det också frågan hur bra vibrationsvärden, exempelvis, en 30 år gammal maskin har jämfört med dagens. Samt tekniska skillnader som kan underlätta för användarna. Sådant får man kanske också räkna in.

Jo men behöver man laga dem så ofta då och serviceavtal tror jag knappast alla har ? Jag har en begagnad slagborr från Hilti och den har jag borrat mycket med, även haft utlånad ibland. Snart 20 år sen jag tog över den och den var välanvänd redan då. Ännu inget som gått sönder...........

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått? Har du fått ut borren? :thinking:

Redigerat:
  • Haha
nimhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.