S sjoelund skrev:
För smarta hem vill du ha så låg latens som möjligt. Mesh drar upp det ganska mycket (vissa system så mycket som 1 sekund), jämfört med runt 20 ms för WiFi utan mesh (alltså en accesspunkt kopplad till ethernet). Vill du vänta 1 sekund på att ljuset ska slås på?
Har du 1 sekunds latens så är nånting trasigt eller felkonfigurerat.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S sjoelund skrev:
För smarta hem vill du ha så låg latens som möjligt. Mesh drar upp det ganska mycket (vissa system så mycket som 1 sekund), jämfört med runt 20 ms för WiFi utan mesh (alltså en accesspunkt kopplad till ethernet). Vill du vänta 1 sekund på att ljuset ska slås på?
Vilka system skulle ha 1s latens? Det måste vara något kina skräp eller ett felaktigt system.

Mesh baserat på blåtand upplevs som ögonblicklig respons, så det handlar definitivt om mS.

S sjoelund skrev:
Mesh drar upp det ganska mycket (vissa system så mycket som 1 sekund),
Lampan skulle jag kunna vänta på men ett sådant system vore helt odugligt till mycket annat och något måste vara fel.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
När jag började renovera mitt hus för några år sen valde jag mellan Plejd eller Home Assistant.
Med Home Assistant kan jag ju hitta på i princip vad som helst. Har kört det i tidigare hus och det fungerade bra till både utebelysning med rörelsedeckare och intelligent styrning av cupé-värmarna till bilarna. Vinnare till detta hus blev dock Plejd. Dyrare och inte lika flexibelt, men ingen central enhet som kan krångla, och framförallt ett system som min sparsamt teknikintresserade fru kan hantera och intressera sig för.
Och som nämnts så kan man hitta på lite mer än belysning med Plejds relämoduler.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilka system skulle ha 1s latens? Det måste vara något kina skräp eller ett felaktigt system.

Mesh baserat på blåtand upplevs som ögonblicklig respons, så det handlar definitivt om mS.
Det är vad de som testat (WiFi) mesh-system får när de har det angivna maxantalet kopplat till den. Har man bara 2 enheter i mesh går det bättre.

R
Nissens Nissens skrev:
Vilket struntprat.
Plejd kan ha över 80 enheter i sitt mesh-nät och det blir inga sådana fördröjningar över huvudtaget.

Kan du uppge en källa som styrker det du påstår?
Men herregud människa, andas, och läs sedan vad folk faktiskt skriver. WIFI står det i det du citerar. Plejd är inte under attack. Stand down soldier! :)

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Nissens
S sjoelund skrev:
Det är vad de som testat (WiFi) mesh-system får när de har det angivna maxantalet kopplat till den. Har man bara 2 enheter i mesh går det bättre.
Ok, missade att det var mesh baserat på wifi. Det har jag ingen erfarenhet av, men protokollet i sig borde ju inte ha det problemet. Kanske är det problemet kopplat till wifi på något sätt?

Nissens Nissens skrev:

Ja kinaskräp funkar bäst.

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Stämmer ju inte att Shelly bara fingersr i eget ecosystem! Shelly är ju enda som är helt öppet
Wiser är väl lika öppet med Zigbee 3.0?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, missade att det var mesh baserat på wifi. Det har jag ingen erfarenhet av, men protokollet i sig borde ju inte ha det problemet. Kanske är det problemet kopplat till wifi på något sätt?
Ja, WiFi tenderar att skicka större paket. Gäller det Zigbee är det korta meddelanden som inte tar upp så stor tid om man måste vänta på en annan enhet. Om man skulle försöka skicka 100 Mbit/s i Zigbee skulle man också ha problem.

Edit: en annan skillnad är att man i WiFi oftast behöver prata med internet och passera alla noder i sitt mesh. I ZigBee konfigurerar du din fjärrkontroll att prata med en lampa och är de i samma rum pratar de direkt med varandra. Det är stor skillnad i latens om det ska via Home Assistant eller om man pratar direkt med lampan...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Köpte en Plejd dimmer som sattes bakom en strömbrytare för att det skulle vara så flexibelt och bra. Det visades sig dock att de bara kör bluetooth så man måste vara inom 10 meter för att kunna styra!

Zigbee styrda enheter kan väl vara bra men även om de har ett meshnät som går att bygga ut så är räckvidden allt annat självklar.

Shelly känns genomarbetat och säkert men jag äger än sålänge bara 2 vägguttag som används främst till schemalagd på\av samt förbrukning. Jag kan dock absolut tänka mig köpa fler av dessa produkter med tanke på hur bra de fungerar.

Annars kör jag Homey som kan kommunicera med det mesta så då väljer jag vad som passar bäst, ex så behövde jag några temperaturmätare för ett tag sen, då blev det Aqara som förvisso kör Zigbee men de fungerar helt okay, ibland kan man tappa data om man placerar dem för långt ut.
Jag har problem med wifitäckning i källaren men inga som helst problem med Zigbee. Varför skulle det vara det ?

T toffeh skrev:
Nuförtiden säljer de puckar som är "UL" certifierade, kanske har det blivit bättre.

Men mitt problem med puckarna är att de fungerar sporadiskt i mitt mesh nätverk (Netgear Orbi). Väldigt störigt. Läser man på forumen verkar det konstateras att man ska undvika mesh + Shelly.
Ja då går ju Shelly bort direkt eftersom de flesta vill köra mesh för vanliga nätverket idag.

O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Den här tråden ska bli skoj att följa!
Precis. Tills det "ballarur" 😅

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja då går ju Shelly bort direkt eftersom de flesta vill köra mesh för vanliga nätverket idag.
Som jag förklarade går det i de flesta mesh-nätverk (speciellt deco som är vanligast) stänga av meshfunktionen för specifika kienter (dvs shelly) så de håller sig till en viss nod (bra att göra för andra enheter som inte flyttas också).

Sedan låser man klienten till 2.4ghz, färdigt
Problemen som bortblåsta.

• Gilla
AnnKH
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Problemet är snarare att du har 5ghz och 2.4ghz på samma nätverk. Då måste du tvinga shelly till 2.4ghz i meshnätverkets app, annars kommer meshen försöka "locka över" shellyn till 5ghz genom att disconnecta den då och då.

Kan du låsa shelly'n till en viss meshnod "så den inte roamar" utöver detta är det ännu bättre.
Det är ju trots allt inte alla som har den kompetensen och dessutom kanske svårt i en del routrar att göra.
Jag har 2 wifienheter som har liknande problem. En robotklippare och en ESPenhet för avläsning av elmätare. Alltid meckigt att göra några förändringar med dem och vore det samma med alla puckar och pluggar mm för hemautomationen så skulle jag tröttna.
Talar för Zigbee som inte har några såna problem.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.