S sebastiannielsen skrev:
Som jag förklarade går det i de flesta mesh-nätverk (speciellt deco som är vanligast) stänga av meshfunktionen för specifika kienter (dvs shelly) så de håller sig till en viss nod (bra att göra för andra enheter som inte flyttas också).

Sedan låser man klienten till 2.4ghz, färdigt
Problemen som bortblåsta.
Det är meckigt och borde inte behövas.
 
S sjoelund skrev:
För smarta hem vill du ha så låg latens som möjligt. Mesh drar upp det ganska mycket (vissa system så mycket som 1 sekund), jämfört med runt 20 ms för WiFi utan mesh (alltså en accesspunkt kopplad till ethernet). Vill du vänta 1 sekund på att ljuset ska slås på?
Zigbee meshar ju och där har jag trots långsammare protokoll aldrig sett längre latens än någon tiondels sekund.
 
K karlmb skrev:
Alltid meckigt att göra några förändringar med dem
K karlmb skrev:
Det är meckigt och borde inte behövas.
Håller inte med. Det du gör när du gjort inställningarna i mesh-appen, är att antingen vänta tills leasetime går ut, oftast 48 timmar, eller så går man in i webinterfacet och väljer "Restart device", så hittar den tillbaka automatiskt och med rätt inställningar för 2.4ghz och vilken nod man ska använda.

Såhär ser det ut i min app när jag stänger av mesh för en klient samt låser den till en viss nod:

Skärmdump av en enhetsinformationssida i en app, visar nätverksanslutningsstatus, IP-adress och signalstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsmeny för Wi-Fi-nätverk, visar alternativ för anslutning till olika enheter och frekvensband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Seriöst... Om man inte kan flytta på 1 spak i en app, och sedan trycka i 2 radiobuttons... så kanske man ska hålla sig inom 2 mils radie från närmaste dator.

Visst, har man 50 shelly-enheter kan det bli lite jobbigt, men gör man inställningen en enhet i sänder när man sätter upp shellysarna, man kanske börjar med 10 shellys och bygger ut, så slipper man det bökiga.

Sedan sätter man namn på enheten EFTER man gjort inställningen, så vet man att de icke namngivna är de som inte är inställda än.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Håller inte med. Det du gör när du gjort inställningarna i mesh-appen, är att antingen vänta tills leasetime går ut, oftast 48 timmar, eller så går man in i webinterfacet och väljer "Restart device", så hittar den tillbaka automatiskt och med rätt inställningar för 2.4ghz och vilken nod man ska använda.

Såhär ser det ut i min app när jag stänger av mesh för en klient samt låser den till en viss nod:

[bild] [bild]

Seriöst... Om man inte kan flytta på 1 spak i en app, och sedan trycka i 2 radiobuttons... så kanske man ska hålla sig inom 2 mils radie från närmaste dator.

Visst, har man 50 shelly-enheter kan det bli lite jobbigt, men gör man inställningen en enhet i sänder när man sätter upp shellysarna, man kanske börjar med 10 shellys och bygger ut, så slipper man det bökiga.

Sedan sätter man namn på enheten EFTER man gjort inställningen, så vet man att de icke namngivna är de som inte är inställda än.
Uttryck som "om man inte kan..."
Jag har betydligt mer tålamod än genomsnittet och brukar ta mig igenom det mesta så jag undanber mig rekommendationer om vad jag ska göra med datorer. Men även om det du visar ser enkelt ut så adderar det till irritation när det glöms eller helt enkelt inte begrips av nån som valt Shelly för att slippa "strulet" med en gateway.
Bättre då att satsa på den där gatewayen. En Ha green och Zigbeesticka tex där allt är färdigt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B
S sebastiannielsen skrev:
Visst, har man 50 shelly-enheter kan det bli lite jobbigt, men gör man inställningen en enhet i sänder när man sätter upp shellysarna, man kanske börjar med 10 shellys och bygger ut, så slipper man det bökiga.
Har man extremt många enheter som ligger på fel frekvens och man vill ändra i efterhand kan man ju sätta 2.4GHz på det ssid som samtliga shelly enheterna ansluter mot, och så skapar man ett nytt ssid namn för de enheter som man vill ska ansluta till den lite snabbare 5GHz/2.4GHz delen, och går in och justerar i bara de enheterna i stället.

Tar max två min i deco att fixa, kanske krångligare på andra system.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bättre då att satsa på den där gatewayen. En Ha green och Zigbeesticka tex där allt är färdigt.
Det är inte gatewayen jag stör mig på. Utan att protokollet är svårintegrerat med annat som "inte är till för hemautomatisering".

Tänk: NVR-inspelare, routrar, kameror, andra mojänger som pratar HTTP.
En annan fördel är att du kan koppla prylar direkt till olika APIs på nätet, och t.om. koppla prylar över nätet.

T.ex. koppla lampknappen i ditt permanenthus till lampan i sommarstugan - över internet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tycker ni fortfarande det är roligt och spännande med hem-automation?
Har ni inte tröttnat på era scenarion?

Handen på hjärtat och inga fingrar i kors bakom ryggen. Blir ert liv så mycket bättre av dom? Eller skönmålar ni bara alla timmarna av konfiguration och testande, eller svordomarna när HA uppdateringen ställde till det?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Tycker ni fortfarande det är roligt och spännande med hem-automation?
Har ni inte tröttnat på era scenarion?
Det har ju med vilka scenarion man gör också.

Att hålla på med hej o hå och massa lull-lull blir ju rätt överdrivet och tråkigt och det tröttnar man på.

Men att skapa enkla scenarion som tänder lampor baserat på rörelsedeckare, dimmar upp lampor vid väckningsdags, och liknande, blir ju inte tröttsamt egentligen.
 
  • Gilla
  • Haha
xLnT och 1 till
  • Laddar…
Nissens
I Ironside skrev:
Köpte en Plejd dimmer som sattes bakom en strömbrytare för att det skulle vara så flexibelt och bra. Det visades sig dock att de bara kör bluetooth så man måste vara inom 10 meter för att kunna styra!

Zigbee styrda enheter kan väl vara bra men även om de har ett meshnät som går att bygga ut så är räckvidden allt annat självklar.

Shelly känns genomarbetat och säkert men jag äger än sålänge bara 2 vägguttag som används främst till schemalagd på\av samt förbrukning. Jag kan dock absolut tänka mig köpa fler av dessa produkter med tanke på hur bra de fungerar.

Annars kör jag Homey som kan kommunicera med det mesta så då väljer jag vad som passar bäst, ex så behövde jag några temperaturmätare för ett tag sen, då blev det Aqara som förvisso kör Zigbee men de fungerar helt okay, ibland kan man tappa data om man placerar dem för långt ut.
Eftersom Plejd kör mesh så kan du ju skaffa en smartplug och sätta i något vägguttag som ”accesspunkt” för att utöka täckningen om du har en väldigt stor bostad.
När jag hade endast en Plejdpuck installerad nådde jag den från mobilen (via blåtand) i hela huset på 170kvm. Normalt har man någonting fast installerat att styra dimmern med, som en ratt eller strömbrytare (trådlöst eller inte).
 
K karlmb skrev:
Zigbee meshar ju och där har jag trots långsammare protokoll aldrig sett längre latens än någon tiondels sekund.
Har du provat med en fjärrkontroll kopplad direkt till en enhet så du inte behöver ta dig genom hela ditt mesh? Svårt att mäta latensen då, men den är klart kortare. Men ja, det är mycket högre för allt som går via controllern (80-130 ms)
 
Shelly fungerar utmärkt med Homey.
Shelly har börjat med Z-wave i nyare produkter som komplement till wi-fi.
 
Hej,

Kul att denna artikel skapade sådant engagemang!

Ni har helt rätt i att Shelly är ett öppet system med HTTPS/Rest och att Wiser bygger på ZigBee så det kan användas i andra system. Men artikeln utgår från systemen som fristående och om du vänder på det gäller det som står i artikeln. Dvs:

- I Shellyappen kan du inte få in något annat än Shellyprodukter
- I Wiser kan du inte få in något annat än Wiserprodukter (sanning med modifikation. HUE går in via brygga och generisk ZigBee är i beta)
- I Plejdappen går bara plejd in.

Kollar vi på enheterna i sig och i ett större sammanhang är Shelly helt outstanding när det gäller öppenhet. Men då förutsätter det att du använder dem i ett annat system än deras egna app.

//Erik (intervjuad i artikeln)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Problemet är snarare att du har 5ghz och 2.4ghz på samma nätverk. Då måste du tvinga shelly till 2.4ghz i meshnätverkets app, annars kommer meshen försöka "locka över" shellyn till 5ghz genom att disconnecta den då och då.

Kan du låsa shelly'n till en viss meshnod "så den inte roamar" utöver detta är det ännu bättre.
Man vill ju ha samma SSID för 2.4 och 5 GHz. Men oavsett så med Netgear Orbi går det inte att ha olika SSID, inte heller går det att tvinga en device till 2.4 GHz eller ens till en vis nod. Så enda alternativet är att byta till något annat, vilket är synd då meshnätverket fungerar bra i sig (~500 Mbps i hela huset som är > 200 kvm och två våningar) och kostar en hel del i inköp.

Dessutom kan man tycka att Shelly enheterna borde vara smarta nog att koppla upp sig mot 2.4 GHz nätverket och komma ihåg det. Blir de nedkopplade borde de väl koppla upp automatiskt. Men det är 50/50 huruvida jag hittar dem connected eller offline ...
 
Hur ser forumet på matter? Skulle inte wiser vara på g att börja stödja?

Själv köpte jag ett gäng wiz-lampor som tydligen ska stödja matter, men som behöver en uppdatering för att göra så -oklart när det kommer. Wiz är ju annars enkelt och billigt för belysningen, men begränsat till smarta lampor och ngn strömbrytare.
 
O
H hapazard skrev:
Hur ser forumet på matter? Skulle inte wiser vara på g att börja stödja?

Själv köpte jag ett gäng wiz-lampor som tydligen ska stödja matter, men som behöver en uppdatering för att göra så -oklart när det kommer. Wiz är ju annars enkelt och billigt för belysningen, men begränsat till smarta lampor och ngn strömbrytare.
Jag har Matter på både mina Aqara-grejer och Hue. Jag har fortfarande inte förstått skillnaden MEN det kan ju ha att göra med att både Hue och Aqara båda stödjer Google home och Apple homekit sedan tidigare.

Så matter blir nog bra när det blir utrullat på stor front.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.