En kontaktor är ju också ett relä. Billigare att köpa en ny Shelly om den pajar än en bra kobtaktor.

T toffeh skrev:
Läser man på forumen verkar det konstateras att man ska undvika mesh + Shelly.
Problemet är snarare att du har 5ghz och 2.4ghz på samma nätverk. Då måste du tvinga shelly till 2.4ghz i meshnätverkets app, annars kommer meshen försöka "locka över" shellyn till 5ghz genom att disconnecta den då och då.

Kan du låsa shelly'n till en viss meshnod "så den inte roamar" utöver detta är det ännu bättre.

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Intressant testkriterie ”Stöd för Apple Watch”. Till och med jag som äger en drös Apple grejer ryckte till på denna - vem f#n bryr sig om det?

• Gilla
avdpos och 7 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Alla Shellys utan dimning är väl med relä?
Men även relä ogillar induktiva laster.
Kanske bättre att låta Shellyn styra en kontaktor? 🤔
Ja, kanske det är. Var hittar man en lämplig kontaktor? Jag har en på jobbet som campat i ett skåp nu i 8år men den är god för 350A….

jpsjogren jpsjogren skrev:
Imponerande att man lyckats missa en sådan viktig sak!
Pinsamt skulle jag säga...

F fsn skrev:
Ja, kanske det är. Var hittar man en lämplig kontaktor? Jag har en på jobbet som campat i ett skåp nu i 8år men den är god för 350A….
Ja den är nog för kraftig. Spolspänningen behöver säkert en egen liten kontaktor för att drivas med shelly. För att inte tala om den absurda Back-EMF som kommer komma från den spolen.

MrJay MrJay skrev:
Intressant testkriterie ”Stöd för Apple Watch”. Till och med jag som äger en drös Apple grejer ryckte till på denna - vem f#n bryr sig om det?
Och dom lyckades ha fel på det i plejd frågan 😏

• Smartklocka på handled visar färgglada appikoner mot mörk bakgrund; modern teknologi, bärbar elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Läser man på forumen verkar det konstateras att man ska undvika mesh + Shelly.
Jag tycker att man ska undvika mesh! Bättre att sätta upp accesspunkter som är kabelanslutna, kostar inte mer än ett genomsnittligt mesh-system, men är så mycket bättre när det kommer till prestanda.

• Gilla
  • Haha
lutorm och 3 till
  • Laddar…
oosr oosr skrev:
Jag tycker att man ska undvika mesh! Bättre att sätta upp accesspunkter som är kabelanslutna, kostar inte mer än ett genomsnittligt mesh-system, men är så mycket bättre när det kommer till prestanda.
Man kan väl bygga ett meshät med trådat erhernetbackhaul?

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan väl bygga ett meshät med trådat erhernetbackhaul?
Fast då är det väl bara accesspunkter med sömlös överlämning? Det är inte längre mesh

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
J
S sjoelund skrev:
Fast då är det väl bara accesspunkter med sömlös överlämning? Det är inte längre mesh
Men ska man då alltså undvika det eller inte? Är det namnet mesh som är problemet? De flesta meshsystemen i övre prisklassen klarar ju numera detta.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Men ska man då alltså undvika det eller inte? Är det namnet mesh som är problemet? De flesta meshsystemen i övre prisklassen klarar ju numera detta.
För smarta hem vill du ha så låg latens som möjligt. Mesh drar upp det ganska mycket (vissa system så mycket som 1 sekund), jämfört med runt 20 ms för WiFi utan mesh (alltså en accesspunkt kopplad till ethernet). Vill du vänta 1 sekund på att ljuset ska slås på?

J
Nu kör jag iofs HA/ZigBee på 40talet enheter, förutom wifi på 2 dimrar (Tuya)men min latency ligger på 100 Mbit/s, med 12 ms vid routern och 16 ms totalt från den 5 och bortersta Nest Wifi-pucken så då har jag en otrolig tur. Då kör jag utan ethernet backhaul. För att få väldigt mycket negativ kritik så funkar det iallafall bra här hemma med Nest Mesh. Troligen beror detta på att moderna meshsystem har en dedikerad "wireless backhaul" på 6 GHz. I de tester jag läst är det enstaka ms per hopp och i ett vanligt hushåll pratar vi ett till två hopp. Instämmer dock i att äldre mesh utan backhaul av något slag är segt.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vad skiljer egentligen dessa smarta hem-system åt och vilka är deras respektive styrkor och svagheter? Det reder vi ut här.
Modigt! 😉😃

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns en hel del Plejdanvändare som styr annat än belysning med Plejd och verkar nöjda med det, men detta är tydligen inte ok. ☺️
Vad som inte är okej är snarare att du återigen sitter i offerkoftan och tjatar på om det här som ingen någonsin har ifrågasatt.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.