44 283 läst · 424 svar
44k läst
424 svar
Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Problemet är snarare att du har 5ghz och 2.4ghz på samma nätverk. Då måste du tvinga shelly till 2.4ghz i meshnätverkets app, annars kommer meshen försöka "locka över" shellyn till 5ghz genom att disconnecta den då och då.T toffeh skrev:
Kan du låsa shelly'n till en viss meshnod "så den inte roamar" utöver detta är det ännu bättre.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Ja den är nog för kraftig. Spolspänningen behöver säkert en egen liten kontaktor för att drivas med shelly. För att inte tala om den absurda Back-EMF som kommer komma från den spolen.F fsn skrev:
För smarta hem vill du ha så låg latens som möjligt. Mesh drar upp det ganska mycket (vissa system så mycket som 1 sekund), jämfört med runt 20 ms för WiFi utan mesh (alltså en accesspunkt kopplad till ethernet). Vill du vänta 1 sekund på att ljuset ska slås på?J Jocke Best skrev:
Nu kör jag iofs HA/ZigBee på 40talet enheter, förutom wifi på 2 dimrar (Tuya)men min latency ligger på 100 Mbit/s, med 12 ms vid routern och 16 ms totalt från den 5 och bortersta Nest Wifi-pucken så då har jag en otrolig tur. Då kör jag utan ethernet backhaul. För att få väldigt mycket negativ kritik så funkar det iallafall bra här hemma med Nest Mesh. Troligen beror detta på att moderna meshsystem har en dedikerad "wireless backhaul" på 6 GHz. I de tester jag läst är det enstaka ms per hopp och i ett vanligt hushåll pratar vi ett till två hopp. Instämmer dock i att äldre mesh utan backhaul av något slag är segt.
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg