I
Köpte en Plejd dimmer som sattes bakom en strömbrytare för att det skulle vara så flexibelt och bra. Det visades sig dock att de bara kör bluetooth så man måste vara inom 10 meter för att kunna styra!

Zigbee styrda enheter kan väl vara bra men även om de har ett meshnät som går att bygga ut så är räckvidden allt annat självklar.

Shelly känns genomarbetat och säkert men jag äger än sålänge bara 2 vägguttag som används främst till schemalagd på\av samt förbrukning. Jag kan dock absolut tänka mig köpa fler av dessa produkter med tanke på hur bra de fungerar.

Annars kör jag Homey som kan kommunicera med det mesta så då väljer jag vad som passar bäst, ex så behövde jag några temperaturmätare för ett tag sen, då blev det Aqara som förvisso kör Zigbee men de fungerar helt okay, ibland kan man tappa data om man placerar dem för långt ut.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra artikel i övrigt. ☺️
Förutom att den ger väldigt fel information då...

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Köpte en Plejd dimmer som sattes bakom en strömbrytare för att det skulle vara så flexibelt och bra. Det visades sig dock att de bara kör bluetooth så man måste vara inom 10 meter för att kunna styra!
Eller ha en extender? Samma sak gäller Zigbee, men det finns så många fler Zigbee-prylar att det är lättare att bygga upp mesh-nätet med dessa...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
I
S sjoelund skrev:
Eller ha en extender? Samma sak gäller Zigbee, men det finns så många fler Zigbee-prylar att det är lättare att bygga upp mesh-nätet med dessa...
Vad jag förstår så bygger alla Zigbee prylar som kopplas i strömuttag ut mesh-nätet. Att förlänga bluetooth har jag aldrig ens funderat på, fungerar det som med Zigbee? Eller måste man ha dedikerade repeaters?

I Ironside skrev:
Vad jag förstår så bygger alla Zigbee prylar som kopplas i strömuttag ut mesh-nätet. Att förlänga bluetooth har jag aldrig ens funderat på, fungerar det som med Zigbee? Eller måste man ha dedikerade repeaters?
Plejd ska vara typ samma. De enheter som har ström i Plejd jag tittat på säger de har mesh-funktionen. https://www.plejd.com/products/EXT-01 har även batteri-backup så klockan sparas...

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
EddieHansson
Hade gärna sett att Ikeas Trådfri var med i jämförelsen

• Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
I
S sjoelund skrev:
Plejd ska vara typ samma. De enheter som har ström i Plejd jag tittat på säger de har mesh-funktionen. [länk] har även batteri-backup så klockan sparas...
Där ser man, det är dock fortfarande ganska stor skillnad på protokollen och öppenheten.

Använder protokollet index för att tända och släcka mina lampor. Med ett fåtal uppdateringar i stort sett oförändrat i 40 miljoner år...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
m@s och 4 till
  • Laddar…
F
S sebastiannielsen skrev:
Ni har missat den allra största fördelen med Shelly.

Det är att det baserar sig på HTTP-API, dvs man kan kommunicera direkt med enheterna utan att vara beroende av någon molntjänst eller liknande.
HTTP-APIt fungerar lite som webbinterfacet på en router.

Det gör att man inte blir "inlåst" och Shelly kan integreras med i stort sett allt som kan skicka/ta emot HTTP-förfrågningar, inkl inbrottslarm, dörrlås, övervakningskameror etc.

Sedan vill jag också poängtera att Shelly är den som har det största produktutbudet som FÅR installeras av vem som helst.

För att ta några exempel:
1: Shelly1 samt Shelly1 Plus kan köras på 12v, och därmed installeras i ett SELV-belysningssystem (efter trafon - se dock till att trafon "tål" att köras på 0W, dvs där man bryter sekundärsidan, vissa trafos för halogenbelysning tål INTE att köras utan belastning).
2: Shelly i4 DC, kan köras 5-24v DC, och därmed installeras bakom brytare och sedan drar man fram PELV/SELV-matning genom en kulodosa med ett barrel-jack + väggvårta. Tänk då på att det INTE får finnas någon 230v bakom dosan, samt i rören som du drar SELV-kretsen i, eftersom PELV/SELV och starkström INTE får blandas/samförläggas.
3: Shelly Uni, kan installeras inuti produkter som har någon form av klenspänningskrets. Detta inkluderar men är inte begränsat till de flesta hushållsapparater. Tänk då på att du tar över CE-ansvaret för produkten. (Detta innebär INTE att du behöver CE-märka och testa produkten, men du ska givetvis bygga produkten på ett sådant säkert sätt som om den hade varit testad och godkänd, dvs se till att isolera saker och ting väl, jorda ordentligt, och se till att klenspänningsdelar inte kan komma i kontakt med starkström).
4: Shelly RGBW2, också en klenspänningspryl som är utmärkt för att styra antingen 4 st 12v LED-lampor eller en RGB-strip.
(det går att ställa in RGBW2 till att vara en 4-kanals styrmojäng för vita lampor).

Sedan har vi hela utbudet av produkter som inte installeras.
T.ex.
Shelly DUO RGBW2 - glödlampa med E27 gänga som bara skruvas in.
Shelly Plug S / Plus - Vägguttagsadapter

Sedan vill jag också poängtera att även om en produkt är avsedd att installeras fast, så kan du ändå bygga en ny produkt av detta, t.ex. en förlängningssladd med en inbyggd 4PM t.ex. och 4 uttag.
Eller en spisadapter med en Shelly 3EM inbyggt, alternativt så installerar du Shelly 3EM direkt i spisen. (detta förutsätter att du har perilex till spisen, är spisen fast inkopplad får du inte pilla alls).

Att bygga en ny elprodukt kräver inte auktorisation, och som sagt, ska du inte sätta den på marknaden (läs: sälja/ge bort), så behöver du inte CE-märka och testa den, men produkten ska ändå vara elsäker, dvs du ska anstränga dig till det bästa att jorda, se till att isolationsavstånd bibehålls och se till att produkten har de egenskaper som gör den säker.
Du verkar insatt i Shelly. Jag förutsätter att PLEJD inte når ut till elskåpet vid poolen men att jag har WiFi där så det får bli Shelly. Jag vill styra poolbelysningen som ligger på trafo men jag vill styra den på primärsidan (230V) och jag vill styra cirkulationspumpen 850W 1-fas. Vilka puckar behöver jag för det? HAr ett par sådana där vanliga blå liggande, tror dom heter Plus 1, funkar det med dom?

Shelly är billiga och "öppna" men fungerar dåligt med flertalet fabrikat av wifi routrar, speciellt om man har någon form av mesh nätverk.

En insatt kollega som tittat in i en Shelly-pick dömde dessutom ut elektronikkonstruktionen som totalt undermålig.

Jag har flertalet Shelly puckar men tänker nog gå över till Wiser istället.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T toffeh skrev:
En insatt kollega som tittat in i en Shelly-pick dömde dessutom ut elektronikkonstruktionen som totalt undermålig.
Anmäldes det till elsäkerhetsverket? Det låter allvarligt att det sitter 100 000 totalt undermåliga puckar i svenska husväggar.

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
B
F fsn skrev:
Du verkar insatt i Shelly. Jag förutsätter att PLEJD inte når ut till elskåpet vid poolen men att jag har WiFi där så det får bli Shelly. Jag vill styra poolbelysningen som ligger på trafo men jag vill styra den på primärsidan (230V) och jag vill styra cirkulationspumpen 850W 1-fas. Vilka puckar behöver jag för det? HAr ett par sådana där vanliga blå liggande, tror dom heter Plus 1, funkar det mend dom?
Shelly 1 plus är ju designad för 16a, så det ska ju gå. Däremot så säger de att induktiv läst som motorer ger spikar som kan skada shellyn, och att man ska sätta dit en rc-snubber för att skydda shellyn.

Jag har inte satt dit en sådan, och mina shelly håller än så länge, men jag styr lite mindre motorer med shelly. Billig försäkring kanske...

https://www.styrahem.se/p/712/skyddar-mot-spikar-vid-induktiv-last-shelly-rc-snubber

useless useless skrev:
Anmäldes det till elsäkerhetsverket? Det låter allvarligt att det sitter 100 000 totalt undermåliga puckar i svenska husväggar.
Nuförtiden säljer de puckar som är "UL" certifierade, kanske har det blivit bättre.

Men mitt problem med puckarna är att de fungerar sporadiskt i mitt mesh nätverk (Netgear Orbi). Väldigt störigt. Läser man på forumen verkar det konstateras att man ska undvika mesh + Shelly.

F
B BSOD skrev:
Shelly 1 plus är ju designad för 16a, så det ska ju gå. Däremot så säger de att induktiv läst som motorer ger spikar som kan skada shellyn, och att man ska sätta dit en rc-snubber för att skydda shellyn.

Jag har inte satt dit en sådan, och mina shelly håller än så länge, men jag styr lite mindre motorer med shelly. Billig försäkring kanske...

[länk]
Finns det ingen Shelly med ett relä som drar istället?

• Gilla
dreasdea
  • Laddar…
F fsn skrev:
Finns det ingen Shelly med ett relä som drar istället?
Alla Shellys utan dimning är väl med relä?
Men även relä ogillar induktiva laster.
Kanske bättre att låta Shellyn styra en kontaktor? 🤔

• Gilla
Kurono och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.