T toffeh skrev:
Shelly enheterna borde vara smarta nog att koppla upp sig mot 2.4 GHz nätverket
Problemet är att meshen "kastar ut" Shellyarna för att försöka locka det att ansluta till 5GHz.

Det du bör kunna ordna i så fall är om du har en funktion som heter "band steering" i orbi, stäng av denna.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har många diskussioner i forumet om Plejd, Wiser och Shelly – tre olika system för ett smart hem. Vad skiljer egentligen dessa smarta hem-system åt och vilka är deras respektive styrkor och svagheter? Det reder vi ut här.

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
Jo det är väl ingen större mening med att beskriva "ärläget" just nu utan att nämna Matter och Thread.
Alla "jättar" har då enats om en ny standard och lanseringen har gått lite trögt men det lossnar nog under vintern.

Prisjakt har en bra beskrivning.
https://www.prisjakt.nu/guide-till-ett-smartare-hem-med-matter--ecY7vYExIAACMAiVKB

De som inte är komptibla med Matter kommer sannolikt snabbt att slås ut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Normalt borde man segmentera ett IoT-nät som är 2,4Ghz only och ha en brandvägg (inte bara en ACL) mellan detta och sitt hemnät som kan vara dualband.
 
X xLnT skrev:
Normalt borde man segmentera ett IoT-nät som är 2,4Ghz only och ha en brandvägg (inte bara en ACL) mellan detta och sitt hemnät som kan vara dualband.
Njau det beror ju på vad man väljer, Zigbee och ett eget meshnät för anslutna komponenter gör ju att man inte behöver lägga ner någon möda på detta. Sen ansluter man kameror med högre behov av bandbredd så är ju WiFi det som man valet men att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer så är ju Zigbee det bästa valet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau det beror ju på vad man väljer, Zigbee och ett eget meshnät för anslutna komponenter gör ju att man inte behöver lägga ner någon möda på detta. Sen ansluter man kameror med högre behov av bandbredd så är ju WiFi det som man valet men att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer så är ju Zigbee det bästa valet.
Att hävda att det finns ett bästa val är som att hävda att det finns en bästa bil.
Det kanske finns ett bästa val för dig, det är inte nödvändigtvis det bästa för mig.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau det beror ju på vad man väljer, Zigbee och ett eget meshnät för anslutna komponenter gör ju att man inte behöver lägga ner någon möda på detta. Sen ansluter man kameror med högre behov av bandbredd så är ju WiFi det som man valet men att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer så är ju Zigbee det bästa valet.
Zigbee använder ju inte din befintliga WiFi infrastruktur så vet inte vad du vill ha sagt?
Mitt svar gällde de som nyttjar IP.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Att hävda att det finns ett bästa val är som att hävda att det finns en bästa bil.
Det kanske finns ett bästa val för dig, det är inte nödvändigtvis det bästa för mig.
Rent generellt ja, absolut. Men Det du citerar gällde "att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer". När är wifi någonsin det bästa valet då?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Zigbee använder ju inte din befintliga WiFi infrastruktur så vet inte vad du vill ha sagt?
Mitt svar gällde de som nyttjar IP.
Och med matter kommer det bli viktigt att göra det rätt, för det kommer ju köra både WiFi och Thread (där Thread typ är som Zigbee).

Zigbee är mycket enklare att få en säker installation på, men så klart att det då utesluter enheter som kameror (som kommer att fungera med matter).
 
tveksamt tveksamt skrev:
Att hävda att det finns ett bästa val är som att hävda att det finns en bästa bil.
Det kanske finns ett bästa val för dig, det är inte nödvändigtvis det bästa för mig.
Jo men själv försöker jag nu vara helt kompatibel med Zigbee eftersom det är helt överens med Matterstandarden. Inget jag hävdar utan följer "huvudströmmen" av alla jordklotets användare. (mainstream)
Sen alla "avarter" kommer obönhörligen att slås ut. Just nu ser man då att olika bolag försöker sälja gammal teknologi, tom med proprietär/inlåst teknologi.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Shelly har väl också börjat med blåtand i sina prylar.

Men jag antar att det är svårt att få in allt i en artikel.
Ja Shelly Plus-serien har Bluetooth förutom WiFi. Shelly Pro har WiFi, Bluetooth och Ethernet. Shelly Qubino Wave kör Z-Wave.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hade gärna sett att Ikeas Trådfri var med i jämförelsen
Ikea och Schneider kör båda på zigbee och är alltså samma system i grund. De är alltså kompatibla om någon kunnig sätter upp systemet. En av många saker som får en att hicka till lite när man läser jämförelsen.

Sedan kan de vara olika mängd användarvänliga att få ihop - men det är möjligt.
 
  • Gilla
gustavstrandberg och 1 till
  • Laddar…
R
J Jocke Best skrev:
Rent generellt ja, absolut. Men Det du citerar gällde "att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer". När är wifi någonsin det bästa valet då?
När man behöver längre räckvidd?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hade gärna sett att Ikeas Trådfri var med i jämförelsen
Sant, men det är ju en tydlig skillnad med Trådfri jämfört med dessa jämförda system. Det här är system för mer fast installation.

Dessutom har inte m.nu något intresse av att hjälpa folk att välja IKEA. 🙂
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
När man behöver längre räckvidd?
Ja, med Zigbee har man då typiskt 2 olika mesh-system som man länkar ihop i MQTT eller något annat. Enheterna kan då inte prata direkt med varandra utan går genom controllern.
 
J
R RoAd skrev:
När man behöver längre räckvidd?
Finns säkert specialfall där enstaka enheter behöver wifi då,det är självklart, men när behöver man ansluta "massa enheter" och då givare med låg bandbredd över wifi långt bort för konsumentbehov? Generellt sett är ZigBee det självklara valet, ännu oftare vid batteridrift av givare etc eftersom det går åt för mycket energi via wifi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.