B
Nissens Nissens skrev:
Så du tror att en ny ägare skall byta SSID på sin medhavda router och då ändra på sina övriga medhavda enheter?

Det är lätt att förstå att strulfaktorn blir större med ta över ett wifi bundet system.

Just detta med att med lätthet för en ny ägare/elektriker/etc att ta över ett Plejdsystem är en av styrkorna med det systemet. Skulle det trots allt strula så har de dessutom en erkänt skicklig och snabbfotad support.

Shelly har säkert sina fördelar, men detta är inte en av dem…
Om man är så pass avancerad avändare att man tar med sig egenköpta routrar istället för den abonnemangspecifika router man ärver när man tar över abonnrmanget, då är WiFi byte i Shellyenheterna inte ett problem. I Shellyappen finns därtill en ändringsmöjlighet att ändra WiFi för alla enheter.

WiFi är inte bra för hemenheter, varken Shelly, tvättmaskinen, videoringklockan eller övervakningskameran. Men SSID/lösenord är inte det stora problemet. Lägg ned att hitta på problem som inte är ett specifikt problem för Shelly vid ett husköp.

B bygges skrev:
Då är det ju du som skapat ett problem genom att installera avancerade egenköpta routrar med specialinställningar.
Jag har inga problem. Inga av den arten i alla fall.

B bygges skrev:
varför oroar du dig över hur ett WiFi byte ska gå till,
Jag oroar mig inte det minsta för något sådant.

B bygges skrev:
varför göra en höna av en fjäder? Du kan ändra WiFi för alla Shelly enheter samtidigt om du önskar det för övrigt. Lägg ned detta sidorspår nu.
Det verkar som om du har svårt att släppa detta.

I #260 redogjorde för min åsikt som är att jag tror att ett plejdsystem i normalfallet är enklare att överlämna än "än något mer avancerat med exempelvis Shelly/Home Assistant/whatever." Och du verkar ha svårt att acceptera att jag tycker så.

B
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inga problem. Inga av den arten i alla fall.

Jag oroar mig inte det minsta för något sådant.

Det verkar som om du har svårt att släppa detta.

I #260 redogjorde för min åsikt som är att jag tror att ett plejdsystem i normalfallet är enklare att överlämna än "än något mer avancerat med exempelvis Shelly/Home Assistant/whatever." Och du verkar ha svårt att acceptera att jag tycker så.
Exakt, du tror att det är enklare att överlämna ett Plejdsystem. Men du har ingen egen erfarenhet av vare sig det eller Shelly. Inget i ett Shellysystem är mer avancerat än Plejd, så länge man lämnar det till att göra samma saker som ett Plejd.

Nissens
B bygges skrev:
Om man är så pass avancerad avändare att man tar med sig egenköpta routrar istället för den abonnemangspecifika router man ärver när man tar över abonnrmanget, då är WiFi byte i Shellyenheterna inte ett problem. I Shellyappen finns därtill en ändringsmöjlighet att ändra WiFi för alla enheter.

WiFi är inte bra för hemenheter, varken Shelly, tvättmaskinen, videoringklockan eller övervakningskameran. Men SSID/lösenord är inte det stora problemet. Lägg ned att hitta på problem som inte är ett specifikt problem för Shelly vid ett husköp.
Det är väl ingen som sagt att detta är specifikt för shelly, det är specifikt för wifi bundna system. Shelly råkar vara ett av dem. Du hittar säkert fler. 😊

B
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som sagt att detta är specifikt för shelly, det är specifikt för wifi bundna system. Shelly råkar vara ett av dem. Du hittar säkert fler. 😊
Tråden handlar om Shelly, Plejd och liknande system. Vad är din farhåga kring WiFi användarnamn/lösenord som är så pass stor att du tror det utgör ett hinder för husköp/husförsäljning?

Nissens
B bygges skrev:
Tråden handlar om Shelly, Plejd och liknande system. Vad är din farhåga kring WiFi användarnamn/lösenord som är så pass stor att du tror det utgör ett hinder för husköp/husförsäljning?
Det är ingen farhåga, det är mer ett konstaterande. Och av dessa tre råkar Shelly vara bundet till wifi, men det hindrar ju inte att fler på marknaden är det.
Vi kan släppa det, jag tror att de som läst inser dilemmat. 😊

B
Nissens Nissens skrev:
Det är ingen farhåga, det är mer ett konstaterande. Och av dessa tre råkar Shelly vara bundet till wifi, men det hindrar ju inte att fler på marknaden är det.
Vi kan släppa det, jag tror att de som läst inser dilemmat. 😊
Tror att det här är ett dilemma i stort sett uteslutande för dig och Alfredo som verkar känna att det här med WiFi inloggning är en svår nöt att knäcka 😉

Alfredo Alfredo skrev:
...och innan man vet ordet av sitter man i en gammal kyrka full av shellyprylar. 😂😉
Ja, vafaan... Jag tänkte faktisk sätta upp ett nytt nät för alla saker förutom Shelly... Det är betydligt enklare än att flytta dom.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
dig och Alfredo som verkar känna att det här med WiFi inloggning är en svår nöt att knäcka 😉
Varför inte prova att läsa vad vi faktiskt skrivet?😉

B
När jag säljer mitt hus för x antal miljoner, så kommer jag i alla fall lämna kvar router och hårdvaran som kör home assistant, samt användarnamn och lösenord om den nya köparen är intresserad av det. Det kostar i princip inget i relation till affären i sin helhet. Det kan nog bli nån spade och kratta som lämnas kvar också.

Man bygger lite relation med köparen, för att minska risken för "dolda fel" strul med mera , om man bjuder till lite.

Men visst, det kommer nog komma en del frågor i efterhand från köparen, i alla fall om man inte fördummar husetninnan man lämnar det.

Det finns en koppling mellan styrka/komplexitet och krav på systemanvändare generellt när det gäller it.

Här vinner ju plejd med sin enkelhet, solklart.

Men det är lite som en jämförelse mellan en 3d-printer och en hammare också. Hammaren är enklare, kan hanteras av nästan hela befolkningen efter en kort utbildning. Det betyder ju inte att hammaren är bättre än 3d-printern.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
När jag säljer mitt hus för x antal miljoner, så kommer jag i alla fall lämna kvar router och hårdvaran som kör home assistant, samt användarnamn och lösenord om den nya köparen är intresserad av det. Det kostar i princip inget i relation till affären i sin helhet. Det kan nog bli nån spade och kratta som lämnas kvar också.
Det kommer inte jag att göra. Jag kör Home Assistant på min mailserver och min router är ett Linuxsystem konfigurerat för mitt nätverk. Mediakonverteraren och Zigbee2MQTT-backup får följa med (och kanske ett erbjudande om att sätta upp hårdvara med Home Assistant på om det önskas)

B
B BSOD skrev:

Man bygger lite relation med köparen, för att minska risken för "dolda fel" strul med mera , om man bjuder till lite.

Men visst, det kommer nog komma en del frågor i efterhand från köparen, i alla fall om man inte fördummar husetninnan man lämnar det.

Det finns en koppling mellan styrka/komplexitet och krav på systemanvändare generellt när det gäller it.

Här vinner ju plejd med sin enkelhet, solklart.

Men det är lite som en jämförelse mellan en 3d-printer och en hammare också. Hammaren är enklare, kan hanteras av nästan hela befolkningen efter en kort utbildning. Det betyder ju inte att hammaren är bättre än 3d-printern.
Jamen precis och det är som att dessa herrar tror att Shelly-kontot är det enda som behöver WiFi när man säljer huset. Jag kan räkna till minst 7 st andra saker/konton som är fastinstallerade och också behöver WiFi.

O
99% av alla som har Plejd vet väl inte ens att de har Plejd och enda funktionen som följer med till efterkommande ägare är att de kan dimmra på knappen..

Hört fler än en gång nu om lägenhetsköpare som tar in elektriker för att installera Plejd och när elektrikern kommer dit sitter det redan en puck i dosan. Det säger ju något om Plejdanvändaren i allmänhet.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Nissens
O Ossian K Olsson skrev:
99% av alla som har Plejd vet väl inte ens att de har Plejd och enda funktionen som följer med till efterkommande ägare är att de kan dimmra på knappen..

Hört fler än en gång nu om lägenhetsköpare som tar in elektriker för att installera Plejd och när elektrikern kommer dit sitter det redan en puck i dosan. Det säger ju något om Plejdanvändaren i allmänhet.
Rätt fördomsfullt. Stämmer absolut inte med de jag känner till.

Men det är ju ett bra betyg att prylarna fungerar helt oberoende av något annat system. 😊

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Rätt fördomsfullt. Stämmer absolut inte med de jag känner till.

Men det är ju ett bra betyg att prylarna fungerar helt oberoende av något annat system. 😊
Eller att de inte alls fungerar med tanke på att elektriker blev inblandad för att lösa problemet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.