Nissens
B bygges skrev:
Denna problematik är i princip densamma med plejd. Om du har scener/automationer i plejd kommer de inte vara tillgängliga i appen om du inte överför inloggningsuppgifter till den nya ägaren på samma sätt som att överföra wifi användarnamn och lösenord till den nya ägaren. Har man lagt automationer till Plejd, ex kopplade strömställare i högre abstraktionslager ex Google Home är det än mer viktigt att lämna över korrekt till nya ägaren.

Här skapar du nog lite ett problem som gäller för alla system.
Nja, hela konfigurationen är intakt när man tar över ett plejdsystem. Scener borde följa med också, men om det inte skulle göra det så är det inte vitalt, det är ju lite som genvägar.

Det är stor skillnad på att ”nollställa” en massa enheter och ansluta dem till wifi och konfigurera och att knacka in en kod som står på elcentralen och så kommer man åt allt.

Även för mig med ”IT vana” är det en väldigt stor skillnad.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det räcker att du sätter upp en ny accesspunkt med samma SSID och lösenord så kommer alla Shellyn att ansluta sig.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Nja, hela konfigurationen är intakt när man tar över ett plejdsystem. Scener borde följa med också, men om det inte skulle göra det så är det inte vitalt, det är ju lite som genvägar.

Det är stor skillnad på att ”nollställa” en massa enheter och ansluta dem till wifi och konfigurera och att knacka in en kod som står på elcentralen och så kommer man åt allt.

Även för mig med ”IT vana” är det en väldigt stor skillnad.
Har du använt Shelly? Du behöver inte nollställa något utan installerar du ny router sätter du samma SSID och lösenord som innan. Det är ingen större skillnad mot att lämna över inloggningsuppgifter eller bjuda in ny användare till Plejd. Jag har båda så jag vet. Detta är ett sidorspår, inloggningsproblematik för ny ägare finns för alla system.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Nissens har varken använt Shelly eller Zigbee, men har mycket åsikter om hur dåligt de fungerar.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nissens har varken använt Shelly eller Zigbee, men har mycket åsikter om hur dåligt de fungerar.
Det är sällan jag klickar "Gilla" på @Nissens inlägg om Plejd men nog tycker jag att vi kan ge honom rätt i att ett "standardiserat" plejdsystem är betydligt enklare att "lämna över" än något mer avancerat med exempelvis Shelly/Home Assistant/whatever.

Är nu koden känd, typ finns vid elcentralen, kan ju i princip godtycklig elektriker "ta över" direkt för förändringar/utbyggnader och riktigt så enkelt är det inte med ett mer hemmasnickrat system. Att man bara skulle kunna ställa in en ny accesspunkt med rätt SSID/lösen och allt skulle fungera helt utan handpåläggning vill jag nog också se innan jag tror på det... Alltid lär något strula och har man då noll koll och noll intresse kan det säkert vara en rejäl uppförsbacke att få liv i allt. Här tror jag ärligt talat Plejd är mycket enklare och dessutom lättare att få hjälp med.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Det är sällan jag klickar "Gilla" på @Nissens inlägg om Plejd men nog tycker jag att vi kan ge honom rätt i att ett "standardiserat" plejdsystem är betydligt enklare att "lämna över" än något mer avancerat med exempelvis Shelly/Home Assistant/whatever.

Är nu koden känd, typ finns vid elcentralen, kan ju i princip godtycklig elektriker "ta över" direkt för förändringar/utbyggnader och riktigt så enkelt är det inte med ett mer hemmasnickrat system. Att man bara skulle kunna ställa in en ny accesspunkt med rätt SSID/lösen och allt skulle fungera helt utan handpåläggning vill jag nog också se innan jag tror på det... Alltid lär något strula och har man då noll koll och noll intresse kan det säkert vara en rejäl uppförsbacke att få liv i allt. Här tror jag ärligt talat Plejd är mycket enklare och dessutom lättare att få hjälp med.
Vad du tror är väl kanske inte helt relevant. Både Shelly och Plejd är lika mycket eller lika litet hemmasnickrat. Är systemen uppsatta är det, tveklöst, ingen större skillnad i ett överlämnande till en ny ägare. Oavsett system bör man använda ett hus- och inte personbundet konto för sina appar och hemautomationsystem. Att förra ägaren inte skulle kunna skriva ner SSID och lösenord förekommer nog inte i praktiken.

B bygges skrev:
Vad du tror är väl kanske inte helt relevant. Både Shelly och Plejd är lika mycket eller lika litet hemmasnickrat. Är systemen uppsatta är det, tveklöst, ingen större skillnad i ett överlämnande till en ny ägare.
Men vad du tror är relevant? 🤔

B bygges skrev:
Oavsett system bör man använda ett hus- och inte personbundet konto för sina appar och hemautomationsystem.
Tycker du ja. 😉

B bygges skrev:
Att förra ägaren inte skulle kunna skriva ner SSID och lösenord förekommer nog inte i praktiken.
Det finns inte på kartan att jag skulle lämna vare sig SSID eller lösenord på det wifisystem som jag använt i min fastighet/lägenhet om jag säljer den. Andra är naturligtvis fria att göra på andra sätt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad du tror är relevant? 🤔

Tycker du ja. 😉

Det finns inte på kartan att jag skulle lämna vare sig SSID eller lösenord på det wifisystem som jag använt i min fastighet/lägenhet om jag säljer den. Andra är naturligtvis fria att göra på andra sätt.
Jag tror inte i denna fråga eftersom jag "lämnat över" systemen till mig själv, både med kontobyten, mobilbyten och routerbyten. Inget i det du skriver stämmer. Systemen är likvärdiga i detta avseende.

Varför skulle man inte lämna SSID/lösenord på WiFi om man säljer, ofta står väl routrar kvar. Det är väl sen upp till den nya ägaren att byta WiFi-lösen på samma sätt som den nya ägaren kan fundera över att byta alla nyckellås i huset om den är lagd åt det ängsliga hållet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
Varför skulle man inte lämna SSID/lösenord på WiFi om man säljer, ofta står väl routrar kvar.
Min erfarenhet är den motsatt, alltså att man tar med sig accesspunkter, switchar, routrar och liknande. Så har i alla fall jag gjort och fortsatt att använda dessa i den nya bostaden utan behov av att omkonfigurera diverse telefoner/plattor/datorer/whatever.

Sen kan det naturligtvis finnas situationer där det är lämpligare att låta denna typ av utrustning ingå i köpet men jag tror, ifall det nu skulle anses vara relevant, att det är betydligt vanligare att sådan utrustning inte ingår i bostadsaffären.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Min erfarenhet är den motsatt, alltså att man tar med sig accesspunkter, switchar, routrar och liknande. Så har i alla fall jag gjort och fortsatt att använda dessa i den nya bostaden utan behov av att omkonfigurera diverse telefoner/plattor/datorer/whatever.

Sen kan det naturligtvis finnas situationer där det är lämpligare att låta denna typ av utrustning ingå i köpet men jag tror, ifall det nu skulle anses vara relevant, att det är betydligt vanligare att sådan utrustning inte ingår i bostadsaffären.
Du får inte ta med dig exempelvis Telias utrustning till ett annat abonnemang. Men om du nu säljer ett hus för 10 miljoner och ska vara så snål att man tar med sig router för 1000 kr och inte kan tänka dig byta WiFi-lösen på din surfplatta, dator och telefon, då får man väl göra det, något säger mig att du och den nya husägaren kommer ha mer problem med varandra än denna fråga.

B bygges skrev:
Du får inte ta med dig exempelvis Telias utrustning till ett annat abonnemang.
Jag använder inga "leverantörsroutrar" av den typen. Kanske här vi pratar förbi varandra.

B bygges skrev:
ska vara så snål att man tar med sig router för 1000 kr och inte kan tänka dig byta WiFi-lösen
Min router är lite dyrare än så och den har inget att göra med hur mina accesspunkter är konfigurerade. Vi pratar nog om olika typer av utrustning verkar det som.

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Vad du tror är väl kanske inte helt relevant. Både Shelly och Plejd är lika mycket eller lika litet hemmasnickrat. Är systemen uppsatta är det, tveklöst, ingen större skillnad i ett överlämnande till en ny ägare. Oavsett system bör man använda ett hus- och inte personbundet konto för sina appar och hemautomationsystem. Att förra ägaren inte skulle kunna skriva ner SSID och lösenord förekommer nog inte i praktiken.
Så du tror att en ny ägare skall byta SSID på sin medhavda router och då ändra på sina övriga medhavda enheter?

Det är lätt att förstå att strulfaktorn blir större med ta över ett wifi bundet system.

Just detta med att med lätthet för en ny ägare/elektriker/etc att ta över ett Plejdsystem är en av styrkorna med det systemet. Skulle det trots allt strula så har de dessutom en erkänt skicklig och snabbfotad support.

Shelly har säkert sina fördelar, men detta är inte en av dem…

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag använder inga "leverantörsroutrar" av den typen. Kanske här vi pratar förbi varandra.

Min router är lite dyrare än så och den har inget att göra med hur mina accesspunkter är konfigurerade. Vi pratar nog om olika typer av utrustning verkar det som.
Hur svårt är det att ha ett eget SSID/lösenord för Shellygrejerna och annat man räknar med att lämna kvar?

• Gilla
bygges
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:

Då är det ju du som skapat ett problem genom att installera avancerade egenköpta routrar med specialinställningar. Om detta är fallet, varför oroar du dig över hur ett WiFi byte ska gå till, varför göra en höna av en fjäder? Du kan ändra WiFi för alla Shelly enheter samtidigt om du önskar det för övrigt. Lägg ned detta sidorspår nu.

useless useless skrev:
Hur svårt är det att ha ett eget SSID/lösenord för Shellygrejerna och annat man räknar med att lämna kvar?
Inte så svårt men frågan är hur många som varit så förutseende? Jag tror att de flesta börjar lite lugnt med en plugg eller så, som ansluts till det vanliga wifi-nätverket. Sen får åkomman smygande fäste och fler och fler "automatiseringsprylar" följer med hem tillsammans mjölken från Lidl och andra skumma inköpsställen... Sakta men säkert tar beroendet över...

...och innan man vet ordet av sitter man i en gammal kyrka full av shellyprylar. 😂😉

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.