B
Nissens Nissens skrev:
Rätt fördomsfullt. Stämmer absolut inte med de jag känner till.

Men det är ju ett bra betyg att prylarna fungerar helt oberoende av något annat system. 😊
Det kräver el, säker på att nya ägaren fixar påkoppling av el från elleverantören?

B bygges skrev:
Jag kan räkna till minst 7 st andra saker/konton som är fastinstallerade och också behöver WiFi.
Nu blir jag nyfiken. Vilka sju saker är det?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Det kräver el, säker på att nya ägaren fixar påkoppling av el från elleverantören?
Vi lever antagligen i helt olika världar. Vem sjutton har problem med elleveranserna?

Nissens
B BSOD skrev:
Eller att de inte alls fungerar med tanke på att elektriker blev inblandad för att lösa problemet.
Det var ju inget problem. Eller vad ser du för problem?

tveksamt tveksamt skrev:
Det var du som tog temperaturlarm på kylskåpet som ett exempel som var skrattretande. Om det inte var vad du menade får du gärna förklara, för nu låter det på dig som att det är helt naturligt och bra.

Och bara för att vara tydlig, det (larmet på min frys då som exempel) är något som sker automatiskt, dvs en automation.
”När temperaturen blir lägre än X” => larma
är precis lika mycket automation som
”När klockan slår över till X” => släck lampa A

Om det sedan är du eller tillverkaren av frysboxen som skapat den är ganska irrelevant.
Det är SJUKT störigt att kyl/frys börjar pipa för att dörren står öppen.
Det är ett hån mot personen som öppnat den, som om man inte är medveten om att man lämnat den öppen.
Det var menat som i att om det fanns automation som stängde dörren, inte enbart genererade ett larm.

Jag tycker många såna scenarion är tramsiga, gradvis belysning i sovrummet på morgonen, drar tillbaka gardinerna, släcker belysningen vid ett visst klockslag på kvällen, musik som startar i badrummet osv osv.
Antingen bor man själv, eller så lever man ett liv i komplett symbios med flera, för i vår vardag skulle sånt inte fungera öht.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bra att veta. Då står det dig ju fritt att låta bli allt sådant.
Nästa steg för dig är att helt enkelt låta oss som tycker oss ha nytta av våra automationer ha dem. Skulle du lista alla de saker du tycker är vettiga, roliga, praktiska eller på annat sätt värdefulla för dig kan jag säkert hitta ett antal jag tycker är tramsiga också, men vet du vad, det är okej att tycka olika. Det finns ingen anledning för mig att dumförklara dig för dina eller dig att dumförklara andra för sina.

På annat spår i tråden, skulle heller aldrig få för mig att lämna kvar min nätverkshårdvara när jag flyttar, det ser jag exakt noll och ingen anledning till. Jag skulle heller aldrig förvänta mig det av någon annan.
Skulle någon göra det skulle jag förmodligen kvickt som attan kasta ut det och ersätta det med egna grejer dessutom.

• Gilla
  • Älska
Bangan och 3 till
  • Laddar…
B
tveksamt tveksamt skrev:
På annat spår i tråden, skulle heller aldrig få för mig att lämna kvar min nätverkshårdvara när jag flyttar, det ser jag exakt noll och ingen anledning till. Jag skulle heller aldrig förvänta mig det av någon annan.
Skulle någon göra det skulle jag förmodligen kvickt som attan kasta ut det och ersätta det med egna grejer dessutom.
1. 80 % (killgissning) av gemene man använder den router som skickas ut av operatören.

2. Denna router ska så vitt jag vet lämnas kvar om fiberabonnemanget överlåtes.

3. Det är flertal fasta uppkopplade saker i en modern villa som man inte tar med sig vid en försäljning om man inte är en snål-Ove exempelvis smart lås ytterdörr, värmepump, golvvärme, laddbox, lastbalanserare, övervakningskamera, ringklocka, tvätt-, diskmaskin, ugn, bastuagg, smarta puckar. Att sabba uppkopplingen för dessa enheter vid husförsäljning antingen genom att inte lämna kvar en router eller vägra skriva ner ssid/lösenord anser iaf jag vara riktigt vidrigt beteende när man sålt ett hus för xx miljoner.

B bygges skrev:
1. 80 % (killgissning) av gemene man använder den router som skickas ut av operatören.
”Vad du tror är väl kanske inte helt relevant” skrevs det ganska nyligt i tråden. Gäller inte samma irrelevans för killgissningar?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:

2. Denna router ska så vitt jag vet lämnas kvar om fiberabonnemanget överlåtes.

3. Det är flertal fasta uppkopplade saker i en modern villa som man inte tar med sig vid en försäljning om man inte är en snål-Ove exempelvis smart lås ytterdörr, värmepump, golvvärme, laddbox, lastbalanserare, övervakningskamera, ringklocka, tvätt-, diskmaskin, ugn, bastuagg, smarta puckar. Att sabba uppkopplingen för dessa enheter vid husförsäljning antingen genom att inte lämna kvar en router eller vägra skriva ner ssid/lösenord anser iaf jag vara riktigt vidrigt beteende när man sålt ett hus för xx miljoner.
En router används till många andra saker än smartsystemet, och att någon tar över fiberabbonnemang är nog rätt ovanligt.

Bara i diskussionen som uppstått här ser man att dina självsäkra synpunkter inte alls är självklara. Det blir trassligt att ha ett smartsystem som är beroende av wifi helt enkelt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B bygges skrev:
Att sabba uppkopplingen för dessa enheter vid husförsäljning antingen genom att inte lämna kvar en router eller vägra skriva ner ssid/lösenord anser iaf jag vara riktigt vidrigt beteende när man sålt ett hus för xx miljoner.
Sabba och vidrigt. Kraftiga ord du tar till. Vad som ska ingå i en bostadsaffär handlar väl ändå om vad man avtalat och inte om vad du tycker!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B
Jag som trodde Bill och bull låg och sov.
Alfredo Alfredo skrev:
”Vad du tror är väl kanske inte helt relevant” skrevs det ganska nyligt i tråden. Gäller inte samma irrelevans för killgissningar?
Lite skillnad ändå? Du har en uppfattning om system du inte testat medan många andra här har. När det gäller statistik för hur stor andel routrar från operatören som nyttjas i hushållen är det nog inte precis statistik som SCB för eller någon annan här vet. Vi kan säga att siffran är 40%, det är sak samma.

Redigerat:
B
Nissens Nissens skrev:
En router används till många andra saker än smartsystemet, och att någon tar över fiberabbonnemang är nog rätt ovanligt.

Bara i diskussionen som uppstått här ser man att dina självsäkra synpunkter inte alls är självklara. Det blir trassligt att ha ett smartsystem som är beroende av wifi helt enkelt.
Det var det jag skrev ja, routern används till mycket i en modern villa och är man någorlunda vettig sabbar man inte det medvetet för nästkommande husägare. Varför skulle det vara ovanligt? Hus är inte alltid som en lägenhet med 30 olika tjänsteleverantörer.

WiFi är inte optimalt för smartsystem ur teknisk synpunkt så som signalstyrka och mottagning. Men när det gäller ett hus olika enheters inloggning till WiFi är smarta puckar endast en liten del i sammanhanget. Varför du och din kollega helt snöat in er på just puckars WiFi som ett problem till skillnad från värmepumpen, laddboxen, övervakningskameran etc är svårt att förstå.

B bygges skrev:
Varför du och din kollega helt snöat in er på just puckars WiFi
Vad säger du @Nissens? Jag tror att vi har blivit kollegor i en plejdrelaterad tråd. Undrens tid är inte förbi! 😂

• Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Det var det jag skrev ja, routern används till mycket i en modern villa och är man någorlunda vettig sabbar man inte det medvetet för nästkommande husägare. Varför skulle det vara ovanligt? Hus är inte alltid som en lägenhet med 30 olika tjänsteleverantörer.

WiFi är inte optimalt för smartsystem ur teknisk synpunkt så som signalstyrka och mottagning. Men när det gäller ett hus olika enheters inloggning till WiFi är smarta puckar endast en liten del i sammanhanget. Varför du och din kollega helt snöat in er på just puckars WiFi som ett problem till skillnad från värmepumpen, laddboxen, övervakningskameran etc är svårt att förstå.
Det som är självklart för dig är uppenbarligen inte det för andra helt enkelt. 😊

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Det som är självklart för dig är uppenbarligen inte det för andra helt enkelt. 😊
Kan säga precis detsamma 🤗

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.