Nissens
useless useless skrev:
Nja, det är från den utgångspunkten jag har diskuterat, men då tyckte Nissen att jag har missat hur diskussionen startade?
Så jag antar att Nissen tror att någon installerar Shelly i ett hus som saknar WiFi och sen blir drabbad av att det inte fungerar.

Bygger man rätt och tänker till lite så har man fortfarande grundläggande funktioner även om nätet är tillfälligt nere.
Men är man orolig för WIFi-nätets funktion kan man ju köra Zigbee istället.
Jösses. Det var någon som påstod att Shelly fungerar även om wifi försvinner. Att det skulle fungera i ett 70-talskök sade någon.

INGEN har skrivit om att installera shelly där det inte finns wifi från början vad jag vet.

Nissens Nissens skrev:
Jösses. Det var någon som påstod att Shelly fungerar även om wifi försvinner. Att det skulle fungera i ett 70-talskök sade någon.

INGEN har skrivit om att installera shelly där det inte finns wifi från början vad jag vet.
Och då är svaret att det mesta funkar ändå, så man behöver inte starta om WiFi-routern i totalt mörker.

Nissens Nissens skrev:
Nu var det inte frågan om molnlösning, utan om de behöver wifi eller inte. Det skulle ju fungera i ett hem från 70-talet - och då fanns det inte mycket wifi i hemmen…
Wifi är äldre än bluetooth men båda är från sent 90-tal så nån plejd i huset på 70-talet eller 80-talet ser jag som omöjligt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Och då är svaret att det mesta funkar ändå, så man behöver inte starta om WiFi-routern i totalt mörker.
Säg att jag köper ett begagnat hus belamrat med Shellypuckar, tempgivare och sensorer etc.
Den förra ägaren har tagit sitt pick och pack och gått. Någon router eller annat finns inte kvar i huset.

Jag är kass på allt vad IT utrustning heter, är helt ointresserad av det och behöver hjälp med allt sådant, men känner ingen som kan heller.

Hur gör jag för att få allt att funka?

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Säg att jag köper ett begagnat hus belamrat med Shellypuckar, tempgivare och sensorer etc. Den förra ägaren har tagit sitt pick och pack och gått. Jag är kass på allt vad IT utrustning heter och behöver hjälp med allt sådant, men känner ingen som kan heller. Någon router eller annat finns inte kvar i huset.

Då får du antingen nollställa prylarna och börja om från början, eller acceptera att du har köpt ett par kilo elektronikskrot. Vad är egentligen problemet? Det borde varit känt innan köpet att det fanns fjärrstyrda prylar och att de är beroende av en viss infrastruktur? Annars får du ta det som ett dolt fel med säljaren...

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Då får du antingen nollställa prylarna och börja om från början, eller acceptera att du har köpt ett par kilo elektronikskrot. Vad är egentligen problemet? Det borde varit känt innan köpet att det fanns fjärrstyrda prylar och att de är beroende av en viss infrastruktur? Annars får du ta det som ett dolt fel med säljaren...
Problemet är att ett sånt system inte är för alla. Som husägare kan det vara viktigt att veta att det kan påverka värdet på huset negativt.

Någon som inte kan IT och inte är intresserad av det vet säkert inte vad ”nollställa” är, och hur man gör det. Och vad man skall göra sedan…

B
Nissens Nissens skrev:
Säg att jag köper ett begagnat hus belamrat med Shellypuckar, tempgivare och sensorer etc.
Den förra ägaren har tagit sitt pick och pack och gått. Någon router eller annat finns inte kvar i huset.

Jag är kass på allt vad IT utrustning heter, är helt ointresserad av det och behöver hjälp med allt sådant, men känner ingen som kan heller.

Denna problematik är i princip densamma med plejd. Om du har scener/automationer i plejd kommer de inte vara tillgängliga i appen om du inte överför inloggningsuppgifter till den nya ägaren på samma sätt som att överföra wifi användarnamn och lösenord till den nya ägaren. Har man lagt automationer till Plejd, ex kopplade strömställare i högre abstraktionslager ex Google Home är det än mer viktigt att lämna över korrekt till nya ägaren.

Här skapar du nog lite ett problem som gäller för alla system.

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
fast det är väl rent krasst en metadiskussion om att man måste nollställa systemet.
Jag vill inte att nån har access in i mitt system så det första jag fick göra efter att elektrikern var klar var att resetta alla plejd prylar för att vara säker på att jag ägde systemet

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Men ärligt talat, hur många finns det som idag kikar på att köpa hus som INTE kommer använda Wifi.
Det lär vara försvinnande få.
Att mena på att det kan påverka värdet på huset negativt kan jag inte annat än skratta åt.

Shelly finns för övrigt idag med Blåtand, undrar om de kommer kunna göra egna mesh i framtiden.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Men ärligt talat, hur många finns det som idag kikar på att köpa hus som INTE kommer använda Wifi.
Att mena på att det kan påverka värdet på huset negativt kan jag inte annat än skratta åt.

Shelly finns för övrigt idag med Blåtand, undrar om de kommer kunna göra egna mesh i framtiden.
Det var nog inte det som avsågs av Nissen, utan vad som händer om nya ägaren inte får ta över befintligt WiFi eller får veta tidigare SSID/lösenord.

Men i övrigt, denna diskussion är ett sidospår. Denna problematik gäller på ett eller annat sätt för alla system. Gissar att 95% av alla här har skapat användarkonton till sina smarta hem appar med personlig e-post? Bara där skär det sig rejält. Tog mig ett dygn att ändra 15 hus-appar och tillhörande funktionalitet till hus-specifikt kontonamn/lösenord, klättra upp på tak och nollställa säkerhetskamera etc.

Blåtand i Shelly idag endast för device-discovery. Thread ligger nog betydligt närmre i Shellys pipeline än blåtandsmesh.

pdov
B bygges skrev:
Beskrev det i tidigare inlägg. Plejd är långsammast av de system jag har när det handlar om kommunikation från integration med gateway och ut mot enheter. Till den grad att gäster reagerar. FW uppdatering via support kanske förbättrade något alternativt placebo, kanske kan FW inte lösa detta. Jag hade gärna sett deras utvecklingsförmåga i release notes för att avgöra om detta är ett system att satsa på. Nu är beskedet via supporten att utvecklingen över ca 3 års tid är astrour, det ger mig inget förtroende att företaget bakom är teknikdrivet utan mer att de är ekonomidrivet. Plejd använder ett gammalt Blåtandsprotokoll, osäkert om hårdvaran tillåter senare, men det gör mig klart osäker på att expandera Plejd bortom centrala delar. Blåtand 5 har bättre räckvidd än 4.
Tack för ett bra svar.
Hemma tänder och släcker (dimrar) vi mestadels med tryckknapparna och det är endast jag som någon gång ibland släcker en lampa med appen för att slippa resa mig ur soffan. Kan inte säga att jag har upplevt latens i systemet så att jag irriterats av det men ska absolut inte förringa din upplevelse.
Plejds support borde kunna hjälpa dig med att trigga en uppdatering till ny firmware genom att du testar en ny funktion som du sedan tar bort.
Att gammal hårdvara inte mjukvarumässigt kan uppdateras från BL4 till BL5 är förståeligt men frågan är om de kan blanda i nya/kommande produkter så att de som kan kommunicerar med senaste versionen eller om de är fast i äldre versioner av Blåtandsprotokoll så länge någon enhet begränsas av det?

B
pdov pdov skrev:
Tack för ett bra svar.
Hemma tänder och släcker (dimrar) vi mestadels med tryckknapparna och det är endast jag som någon gång ibland släcker en lampa med appen för att slippa resa mig ur soffan. Kan inte säga att jag har upplevt latens i systemet så att jag irriterats av det men ska absolut inte förringa din upplevelse.
Plejds support borde kunna hjälpa dig med att trigga en uppdatering till ny firmware genom att du testar en ny funktion som du sedan tar bort.
Att gammal hårdvara inte mjukvarumässigt kan uppdateras från BL4 till BL5 är förståeligt men frågan är om de kan blanda i nya/kommande produkter så att de som kan kommunicerar med senaste versionen eller om de är fast i äldre versioner av Blåtandsprotokoll så länge någon enhet begränsas av det?
Prova gå via en tryckknapp kopplad till Google Home till Plejd moln till Plejd gateway till Plejd puckar. Det blir latens, förståeligt, men som är längre än andra system.

Som jag skrev kan man då logga in med Plejds supportkonto för att uppdatera sin Gateway.

Ja det är sånt man vill veta, är man fast i Blåtand 4 som nu är 10+ år gammalt eller finns det en plan framåt. Shelly är löjligt öppna, deras grundare svarar på inlägg i deras Facebook kanal medan Plejd är som CIA.

13th Marine 13th Marine skrev:
Att använda Wifi för att koppla upp någon telefon eller kanske en laptop vill nog nästan alla. Intresset att "koppla upp" femtielva shellypuckar (eller vad det nu handlar om) kanske inte alla har.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det var nog inte det som avsågs av Nissen, utan vad som händer om nya ägaren inte får ta över befintligt WiFi eller får veta tidigare SSID/lösenord.

Men i övrigt, denna diskussion är ett sidospår. Denna problematik gäller på ett eller annat sätt för alla system. Gissar att 95% av alla här har skapat användarkonton till sina smarta hem appar med personlig e-post? Bara där skär det sig rejält. Tog mig ett dygn att ändra 15 hus-appar och tillhörande funktionalitet till hus-specifikt kontonamn/lösenord, klättra upp på tak och nollställa säkerhetskamera etc.

Blåtand i Shelly idag endast för device-discovery. Thread ligger nog betydligt närmre i Shellys pipeline än blåtandsmesh.
Det har du rätt i, jag som läste fel!

I övrigt håller jag med dig.

Alfredo Alfredo skrev:
Att använda Wifi för att koppla upp någon telefon eller kanske en laptop vill nog nästan alla. Intresset att "koppla upp" femtielva shellypuckar (eller vad det nu handlar om) kanske inte alla har.
Sant, jag som missförstod.
För egen del kommer alla Shelly tuffa på som vanliga brytare om man nu inte vill styra dem själv.
Men visst man tappar "astrouret", men det är inte precis som att det skulle minska värdet på huset att det beter sig som ett "osmart" hem.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.