71 148 läst · 77 svar
71k läst
77 svar
IVT Air X - lite erfarenheter
Ja det är rumsgivaren till värmepumpen, den är placerad mitt i huset en bit bort från både dörr, fönster, kakelugn och element. Osäker på vad det är för inomhusmodul, kan inte riktigt allt om detta känner jag. Det är en IVT Air X 170 15 kw elpatron, med en vit fyrkantig plastdosa inomhus (rumsgivare), en stor vit värmepump (inomhus) och en stor grå "fläkt" utomhus, nu lät man ju urdum, men det är den info jag besitter just nu, jag kan ju dubbelkolla med min röris vad "styrsystemet" också...useless skrev:
'Termostaten inne', är det rumsgivaren till värmepumpen? Vad har du för inomhusmodul/styrsystem?
Grundprincipen brukar vara; Sätt i ner rumsgivarpåverkan till 0, öppna alla radiatortermostater/handventiler max och justera in värmekurvan så att det blir lagom varmt inne. Blir det för vamt eller kallt i vissa rum så får man balansera flödena i radiatorerna med den fasta instrypningen som brukar finnas i radiatorkopplet.
Sätt i ner rumsgivarpåverkan till 0, öppna alla radiatortermostater/handventiler max och justera in värmekurvan så att det blir lagom varmt inne. Blir det för vamt eller kallt i vissa rum så får man balansera flödena i radiatorerna med den fasta instrypningen som brukar finnas i radiatorkopplet.
Okej, denna mening behöver lite betänketid, vi har gamla slottsvred på våra element, funkar den principen även på dom?
Okej, denna mening behöver lite betänketid, vi har gamla slottsvred på våra element, funkar den principen även på dom?
Ok. Prylen ute är värmepumpen och den inne är en elpanna med varmvattenberedare, styrsystem, cirkulationspumpar och annat smått och gått.
Finns det någon annan justeringsmöjlighet förutom slottsvreden på radiatorerna? Kan du lägga upp en bild som visar hur anslutningarna i radiatorn ser ut?
Slottsvred i sig är inget problem. Problemet är att värmepumpsanläggningen normalt sett får bäst driftekonomi om inte förutsättningarna ändras så mycket. Risken med slottsvred jämfört med en trimventil är att nån är klåfingrig och skruvar på den...
Finns det någon annan justeringsmöjlighet förutom slottsvreden på radiatorerna? Kan du lägga upp en bild som visar hur anslutningarna i radiatorn ser ut?
Slottsvred i sig är inget problem. Problemet är att värmepumpsanläggningen normalt sett får bäst driftekonomi om inte förutsättningarna ändras så mycket. Risken med slottsvred jämfört med en trimventil är att nån är klåfingrig och skruvar på den...
Jaha! Men Gud, nu fattar jag... (lite mer iallafall)
Så man ska alltså inte vrida på dom om inte för att ställa in mer exakt på något vis... Jag ska gå en kurs nån dag när rörmokarn är hemma så jag blir lättare att förklara för!
Så man ska alltså inte vrida på dom om inte för att ställa in mer exakt på något vis... Jag ska gå en kurs nån dag när rörmokarn är hemma så jag blir lättare att förklara för!
Nej, risken är att man skruvar ner på radiatorn och höjer värmen i VP'n för att det blir kallt nånstans. Då får man just dom problem du beskriver, dvs VP'n gasar på, men det finns ingenstans den kan göra sig av med värmen. Förutom att den stannar och larmar ibland så blir verkningsgraden sämre ju varmare vatten den jobbar med, så det är alltid bäst att har så låg värmekurva som möjligt och radiatorerna öppna så mycket som möjligt. Därmed inte sagt att alla radiatorer ska vara öppna på max, utan man måste justera in dom så att man får jämn temperatur mellan rummen och rätt flöde ända ut till slutet på slingorna. Därför är det bättre med radiatrokoppel med en inbygd trimventil så att man kan ställa in balansen i systemet och sen använda vred/termostat för att tillfälligtvis finjutera tempen i nåt rum.
Hur ser det ut vid den nedre anslutningen på radiatorerna?
Tror jag börjar förstå! Kan man tänka så här: Det är 0 grader ute i 2 veckor, pumpen larmar inte, sedan blir det -9 grader, pumpen känner att vi måste köra på ordentligt för att klara husets inställda temperatur, huset är egentligen inte så mycket kallare (på grund av felaktig "kurva") så det blir för mycket varmt vatten i systemet som det inte kan göra av sig med, så slår överhettninsskyddet på? Är jag åtmistone på lite rätt bana i tankarna?useless skrev:
Nej, risken är att man skruvar ner på radiatorn och höjer värmen i VP'n för att det blir kallt nånstans. Då får man just dom problem du beskriver, dvs VP'n gasar på, men det finns ingenstans den kan göra sig av med värmen. Förutom att den stannar och larmar ibland så blir verkningsgraden sämre ju varmare vatten den jobbar med, så det är alltid bäst att har så låg värmekurva som möjligt och radiatorerna öppna så mycket som möjligt. Därmed inte sagt att alla radiatorer ska vara öppna på max, utan man måste justera in dom så att man får jämn temperatur mellan rummen och rätt flöde ända ut till slutet på slingorna. Därför är det bättre med radiatrokoppel med en inbygd trimventil så att man kan ställa in balansen i systemet och sen använda vred/termostat för att tillfälligtvis finjutera tempen i nåt rum.
Typ. Sänk kurvan en aning varjre dag tills det märks att det blir kallt inne. Då höjer du den en aning...
Jag antar att det är 2-rörssystem/parallellkopplade radiatorer. I den där T-kopplingen vid nedre anslutningen på radiatorn borde det sitta en ventil. Med hjälp av den ska du ställa in flödet i respektive radiator (med handratt/termostat på max) så att det blir rätt temperatur i varje rum. Dessutom är det viktigt att inte radiatorerna tidigt i respektive slinga är för lite strypta så att dom 'kortsluter', dvs släpper igenom vattnet för lätt så att det blir dåligt flöde längst bort i slingan.
Lite förenklat brukar man säga att radiatorn längst bort ska vara helt öppen. Sen stryper man dom andra så att man får lagom flöde genom dom genom att mäta temperaturskillnaden mellan fram- och returledningen vid varje radiator. Den bör ligga runt 5-10 grader, men kan behöva vara mer om det är ett litet rum med en stor radiator. Dock bör den inte vara lägre än ca 5 grader. Ett bra hjälpmedel för det är en IR-termometer.
Sen finns det lite mer avancerade metoder där man räknar på tryckfall, temperatur och effektavgivning, men man brukar få tillräckligt bra resultat i en vanlig enkel villlainstallation bara genom att mäta temperaturen.
Jag antar att det är 2-rörssystem/parallellkopplade radiatorer. I den där T-kopplingen vid nedre anslutningen på radiatorn borde det sitta en ventil. Med hjälp av den ska du ställa in flödet i respektive radiator (med handratt/termostat på max) så att det blir rätt temperatur i varje rum. Dessutom är det viktigt att inte radiatorerna tidigt i respektive slinga är för lite strypta så att dom 'kortsluter', dvs släpper igenom vattnet för lätt så att det blir dåligt flöde längst bort i slingan.
Lite förenklat brukar man säga att radiatorn längst bort ska vara helt öppen. Sen stryper man dom andra så att man får lagom flöde genom dom genom att mäta temperaturskillnaden mellan fram- och returledningen vid varje radiator. Den bör ligga runt 5-10 grader, men kan behöva vara mer om det är ett litet rum med en stor radiator. Dock bör den inte vara lägre än ca 5 grader. Ett bra hjälpmedel för det är en IR-termometer.
Sen finns det lite mer avancerade metoder där man räknar på tryckfall, temperatur och effektavgivning, men man brukar få tillräckligt bra resultat i en vanlig enkel villlainstallation bara genom att mäta temperaturen.
Okej! Intressant! Jag har "känt" på rören och känns som att det inte är någon större skillnad på inkommande och utgående, men jag vet ju inte hur 5 grader känns riktigt.. får mäta sen ordentligt! En annan fråga då; Hur ställer man "kurvan"? Antar att det måste göras i den stora "inomhusdelen" i någon avancerad inställning?useless skrev:
Typ. Sänk kurvan en aning varjre dag tills det märks att det blir kallt inne. Då höjer du den en aning...
Läs igenom den här:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Install_AirModule_6720810158_01.pdf
Om det nu är en sån modul du har inne...
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Install_AirModule_6720810158_01.pdf
Om det nu är en sån modul du har inne...
Precis som beskrivits tidigare så ska du inte strypa elementen utan ha dem öppet så mycket som möjligt. Fick förklara för min far att det är som att köra bilen med handbromsen dragen.
Jag har en IVT AirX 13 och det är inte helt enkelt att justera kurvan. Jag gjorde så här:
Ställde rumspåverkan på 0. Väntade nåt dygn. Justerade maxtemp vid DUT några grader. Väntade nåt dygn. Justerade lite till. Väntade... När det blev bra satte jag rumspåverkan på 3.
Jag har en IVT AirX 13 och det är inte helt enkelt att justera kurvan. Jag gjorde så här:
Ställde rumspåverkan på 0. Väntade nåt dygn. Justerade maxtemp vid DUT några grader. Väntade nåt dygn. Justerade lite till. Väntade... När det blev bra satte jag rumspåverkan på 3.
Okej! Vad är DUT?R Rickard Andersson skrev:Precis som beskrivits tidigare så ska du inte strypa elementen utan ha dem öppet så mycket som möjligt. Fick förklara för min far att det är som att köra bilen med handbromsen dragen.
DUT är den minsta temp som kan bli på den ort du bor. Jag bor i Halmstad och här är DUT -18 grader. DUT är änden på den horisontala axeln på värmekurvan.
Om du vill laborera med detta så kallas det systemtemp i värmepumpen.
OBS!! Rör inte Max framledningstemp, det är ett larmvärde!
Om du vill laborera med detta så kallas det systemtemp i värmepumpen.
OBS!! Rör inte Max framledningstemp, det är ett larmvärde!
Oj! Dubbelsvar! Sorry!
Vi tittar just nu på att sätta in en IVT Air-X 409 (9 Kw) med en AirModule E9. Vi har tagit in ett antal offerter och hamnat mellan 105 000 - 120 000 för komplett installation från likartade företag (Göteborgsområdet). Enligt beräkningar ska den sänka kostnaden 60-70% jämfört vår nuvarande elpanna.
* Ni som installerat för ett antal år sedan, hur upplever ni besparingen över tid?
* Är cirka 105 000 så lågt som det kan bli för komplett installation av denna modell eller bör vi ta in fler offerter och förhandla ner?
* Ni som installerat för ett antal år sedan, hur upplever ni besparingen över tid?
* Är cirka 105 000 så lågt som det kan bli för komplett installation av denna modell eller bör vi ta in fler offerter och förhandla ner?