71 273 läst · 77 svar
71k läst
77 svar
IVT Air X - lite erfarenheter
Hej,
Har även jag installerat en IVT Air X sedan några månader.
Det jag främst reagerar på nu när det är varmt ute är att jag har en, som jag tycker, väldigt hög framledningstemperatur. Den ligger sällan under +45, snittar någonstans runt +50, och peakar ibland på +75 grader. I helgen har vi haft +20 grader ute och framledningstemeraturen har aldrig gått under +50 grader. Innomhus temperaturen är inställd på +18 grader, men mäter lite varmare, runt 19-20 för tillfället men det beror snarare på solen än på VP. Radiatorerna är iskalla, så det uppvärma vattnet snurrar inte runt i systemet (vilket såklart är bra när det är varmt ute). Har även endast radiatorer, ingen golvvärme.
Frågan är om det verkligen är normalt att ha en sådan hög framledningstemp på sommaren? Och varför är den så hög när radiatorerna ändå inte värms upp?
Vad har ni för framledningstemperaturer i era VP?
Har även jag installerat en IVT Air X sedan några månader.
Det jag främst reagerar på nu när det är varmt ute är att jag har en, som jag tycker, väldigt hög framledningstemperatur. Den ligger sällan under +45, snittar någonstans runt +50, och peakar ibland på +75 grader. I helgen har vi haft +20 grader ute och framledningstemeraturen har aldrig gått under +50 grader. Innomhus temperaturen är inställd på +18 grader, men mäter lite varmare, runt 19-20 för tillfället men det beror snarare på solen än på VP. Radiatorerna är iskalla, så det uppvärma vattnet snurrar inte runt i systemet (vilket såklart är bra när det är varmt ute). Har även endast radiatorer, ingen golvvärme.
Frågan är om det verkligen är normalt att ha en sådan hög framledningstemp på sommaren? Och varför är den så hög när radiatorerna ändå inte värms upp?
Vad har ni för framledningstemperaturer i era VP?
När cirkulationspumpen står stilla är i realiteten inte framledningstemperaturen intressant. Givaren värms genom att ledning/vatten leder värme från beredaren. Så länge pumpen står still kan du bortse från vad givaren visar.
Janne Fnsu skrev:Jag fick min Air X i början på september. 16A säkringar
Kan styra den över Internet pga att jag är borta en del pga jobb o har lägre temp de veckor jag är borta.
Använder en Dovado Tiny router tack vare möjligheten att SMSa med den för att t.ex starta om routern om Internetförbindelsen skulle gått ner.
Hade lite problem i början med att det var kallt i huset, vilket visade sig bero på att inomhusgivaren inte var aktiverad i menyerna.
Jag har dock inte pillat själv i servicemenyerna eftersom jag såg att det var ganska komplicerat när installatören kom och finjusterade systemet efter några veckor.
Då insåg jag att det inte bara är att knappa runt om man inte vet hur allt hänger ihop.
I pannrummet är det nästan helt tyst nuförtiden, och varmt sedan jag stängde luftintagen som oljepannan behövde.
Har avfuktare i källaren också för att få torrt klimat året runt.
Är det bara att stoppa in en nätverkskabel i porten eller hur fungerar det?
Mvh
Ja man kopplar nätverkskabeln till uttaget. Sedan går man in i menyerna och kontrollerar. Skall vara nätverk=ja serverkontakt=ja
Jo det är en modul som sitter på insidan av innedelen. Du behöver inte skaffa något extra för att kunna koppla in den. Man får öppna fronten och hitta IP modulen. Från den drar man sedan nätverkskabeln till switch eller liknande genom en förberedd genomförIng på ovansidan. Inga andra inställningar behövs. Man kan sedan kontrollera att den har förbindelse med server i menyerna.
Har haft problem med min på så sätt att den väsnas. Tyckte oxå att det blev värre. En dag hade den stannat och körde bara på el. Service ! Visade sig att kompressorn hade lagt av så det blev kompressorbyte och ljud kit uppgradering. Nu är det skillnad. Den är tystare och går mer sällan. En sådan här gång känns det väldigt bra med 10 års kompressorgaranti.
Aha. Tyckte jag letade och letade men hittade inget.. Får gå ner och titta mer noga, kan du beskriva lite mer var den sitter? Jag trodde att det var något tillval när man köper pannan men det är "original" så att säga?Frankesson skrev:Jo det är en modul som sitter på insidan av innedelen. Du behöver inte skaffa något extra för att kunna koppla in den. Man får öppna fronten och hitta IP modulen. Från den drar man sedan nätverkskabeln till switch eller liknande genom en förberedd genomförIng på ovansidan. Inga andra inställningar behövs. Man kan sedan kontrollera att den har förbindelse med server i menyerna.
Börja med att ta bort fronten. Bakom den sitter DUC en i el låda som går att tippa framåt. När man gjort det kommer man åt IP modulen. Inte jätte enkelt men det går.
Lådan framtippad
IP modul. Grön TP kabel kopplad.
Jag tycker att montörerna borde dra ut kabeln när de installerar, men vad jag förstår så är de lite osäkra på detta, min montör sade tex att det var trådlöst, vilket det inte är.
Lådan framtippad

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IP modul. Grön TP kabel kopplad.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att montörerna borde dra ut kabeln när de installerar, men vad jag förstår så är de lite osäkra på detta, min montör sade tex att det var trådlöst, vilket det inte är.
Okej nu förstår jag.. Jag letade och letade men inte konstigt jag inte hittade den när det gick och fälla ner hela modulen 👍 fungerar appen bra? Får man även felmeddelande i appen om det kommer sådana? Är det värt jobbet med att dra kabel osv för att få tillgång till fjärrstyrning?
Tacksam för all hjälp änsålänge!!
Tacksam för all hjälp änsålänge!!
Jag gillar att vara uppkopplad, men som svar på din fråga: Nej, den app som finns just nu är ganska värdelös, mycket begränsad funktion. Den appen finns nog mest för att den ska finnas om du förstår vad jag menar.
Du kan se lite temperaturer mm men inga larm edyl. Jag skulle dra kabel ändå när jag byggde ut tp nätet, men bara för detta? Tveksamt.
Jag är inte säker, men jag TROR att IVT kan byta viss programvara på distans. Är ganska säker på att versionen ändrades när jag kopplade in nätet. Modulen logga bevisligen in någonstans, så viss funktion finns antagligen, inget jag fått bekräftat dock.
Du kan se lite temperaturer mm men inga larm edyl. Jag skulle dra kabel ändå när jag byggde ut tp nätet, men bara för detta? Tveksamt.
Jag är inte säker, men jag TROR att IVT kan byta viss programvara på distans. Är ganska säker på att versionen ändrades när jag kopplade in nätet. Modulen logga bevisligen in någonstans, så viss funktion finns antagligen, inget jag fått bekräftat dock.
Jag har nyss blivit föreslagen en IVT AirX 130.
240m2 stenhus, fyra år gammalt och tämligen välisolerat. 15000kWh ligger förbrukningen på idag med ett riktigt uruselt värmesystem.
Hittar inte så mycket erfareneter från systemet på nätet, mer än den här tråden. Överlag verkar det vara positivt dock.
Hade gärna haft lite överkapacitet i systemet så att man i framtiden kan dra en kulvert till 30m2 garage och värma upp det också (till 12 grader eller så). Värmepumpskillen trodde inte det var några problem.
Ni som har haft dem ett tag nu - är ni fortfarande nöjda? Finns det något ännu bättre på marknaden, eller är det den här som är "the shit" just nu? (kanske fel tråd att ställa frågan iof)
Befintligt system har kompressor och cirkulationspump för systemet inomhus. Det viner i halva huset när cirkpumpen (mellan LVP och acktank) går, och när kompressorn sparkar igång hör man det också. Sånt hade varit ganska skönt att slippa med ett nytt system...
240m2 stenhus, fyra år gammalt och tämligen välisolerat. 15000kWh ligger förbrukningen på idag med ett riktigt uruselt värmesystem.
Hittar inte så mycket erfareneter från systemet på nätet, mer än den här tråden. Överlag verkar det vara positivt dock.
Hade gärna haft lite överkapacitet i systemet så att man i framtiden kan dra en kulvert till 30m2 garage och värma upp det också (till 12 grader eller så). Värmepumpskillen trodde inte det var några problem.
Ni som har haft dem ett tag nu - är ni fortfarande nöjda? Finns det något ännu bättre på marknaden, eller är det den här som är "the shit" just nu? (kanske fel tråd att ställa frågan iof)
Befintligt system har kompressor och cirkulationspump för systemet inomhus. Det viner i halva huset när cirkpumpen (mellan LVP och acktank) går, och när kompressorn sparkar igång hör man det också. Sånt hade varit ganska skönt att slippa med ett nytt system...
150 m2 bottenplan 100 m2 på andra plan 40 cm iso tak och 30 i vägg.
Golvvärmens framledningstemp låg på 32 grader de kallaste dagarna. Tyst ute-del och innedel var viktigt och det funkar bra.Snart flyttar vi in och då vet jag hur det går med kapaciteten efter dusch/bad
Efter ett elavbrott startade den dock på elpatron vilket jag måste kolla upp om det ska vara så. En omstart avhjälpte det hela. Men om man är på semester vintertid...
Golvvärmens framledningstemp låg på 32 grader de kallaste dagarna. Tyst ute-del och innedel var viktigt och det funkar bra.Snart flyttar vi in och då vet jag hur det går med kapaciteten efter dusch/bad
Efter ett elavbrott startade den dock på elpatron vilket jag måste kolla upp om det ska vara så. En omstart avhjälpte det hela. Men om man är på semester vintertid...
Hej! Håller på att ta in offerter på alla möjliga luft/vatten då vi nu har bestämt oss för att slänga ut vår gamla kombipanna från 82 med pelletsbrännare. CTC, NIBE, Daikin, MITSUBISHI och såklart IVT. Efter att ha läst i denna tråden så verkar Ni ändå nöjda med ert val. Vad säger Era erfarenheter såhär långt? Ångrar Ni valet av IVT eller är det den rätta anläggningen?
Tacksam för svar Mvh "En förvirrad pannrumstomte"
Tacksam för svar Mvh "En förvirrad pannrumstomte"