56 643 läst · 447 svar
57k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Uppdatering: Verkstaden säger att de inte hittar några felkoder alls. De säger att de tror att det kan landa på ca 6k att få fram exakt vad som är problemet. De behöver fler timmar. De säger att det eventuellt kan vara möss som har bitit av några kablar.
Det var helvete detta.. Jag ska se om jag kan göra dragkroken obrukbar för jag tänker inte betala alla dessa pengar bara för att ta reda på felet... Blir så irriterad över att allt kostar så jävla mycket pengar, och är ännu mer irriterad över att att de har gjort dragkrogen elektrisk från början.
Får väl köpa en till bil som har en dragkrok.. (som inte är elektrisk)
Det var helvete detta.. Jag ska se om jag kan göra dragkroken obrukbar för jag tänker inte betala alla dessa pengar bara för att ta reda på felet... Blir så irriterad över att allt kostar så jävla mycket pengar, och är ännu mer irriterad över att att de har gjort dragkrogen elektrisk från början.
Får väl köpa en till bil som har en dragkrok.. (som inte är elektrisk)
Svårt troligen att få bort ur papperen. Fodrar minst en seperat besiktning där kroken "avregistreras" om det ens är möjligt.M Mjärn skrev:Uppdatering: Verkstaden säger att de inte hittar några felkoder alls. De säger att de tror att det kan landa på ca 6k att få fram exakt vad som är problemet. De behöver fler timmar. De säger att det eventuellt kan vara möss som har bitit av några kablar.
Det var helvete detta.. Jag ska se om jag kan göra dragkroken obrukbar för jag tänker inte betala alla dessa pengar bara för att ta reda på felet... Blir så irriterad över att allt kostar så jävla mycket pengar, och är ännu mer irriterad över att att de har gjort dragkrogen elektrisk från början.
Får väl köpa en till bil som har en dragkrok.. (som inte är elektrisk)
Exempel: Jag hade en bil med demonterbar, låsbar dragkrok där låset krånglade. Bytte då ut hela drakkroken mot en fast utan lås. Alltså hela kroken + fäste i karross. Efter särskild- extra ombesiktning så slapp jag alla onödiga (?) tester därefter vid besiktning.
Sällar mig till gruppen trött på dragkrokar! Finns det något känsligare ställe att ha ett lås, samt rörliga delar, än direkt i vägsprutet, med vägsalt och snö, vatten grus....?
Bilar nuförtiden skall ha dold drakkrok, dolt avgasrör, mm. en trend som ger vacker design men som fungerar dåligt i praktiken.
Besserwisser
· östergötland
· 2 093 inlägg
Inte så svårt... skruva bort .. registrings besikta ändringen men det blir en dyr ändring... Jag hade försökt byta till en fast krokS styren skrev:Svårt troligen att få bort ur papperen. Fodrar minst en seperat besiktning där kroken "avregistreras" om det ens är möjligt.
Exempel: Jag hade en bil med demonterbar, låsbar dragkrok där låset krånglade. Bytte då ut hela drakkroken mot en fast utan lås. Alltså hela kroken + fäste i karross. Efter särskild- extra ombesiktning så slapp jag alla onödiga (?) tester därefter vid besiktning.
Sällar mig till gruppen trött på dragkrokar! Finns det något känsligare ställe att ha ett lås, samt rörliga delar, än direkt i vägsprutet, med vägsalt och snö, vatten grus....?
Bilar nuförtiden skall ha dold drakkrok, dolt avgasrör, mm. en trend som ger vacker design men som fungerar dåligt i praktiken.
Har löst det på smidigaste sätt nu. Åkte till besiktningen och frågade om det var ok att sätta på en mutter på dragkroken för att göra den obrukbar. De sa att det var ok, och att de kan bjuda på avregistreringen.
Sen kan man ju vinkelslipa bort den direkt efteråt och använda dragkroken ändå om man vill och sätta dit en ny mutter inför nästa års besiktning (men detta tänker jag ju givetvis inte göra😉😉😉).
De sa på verkstaden att dragkroken är helt ofarlig att köra med eftersom den inte är löstagbar.
Sen kan man ju vinkelslipa bort den direkt efteråt och använda dragkroken ändå om man vill och sätta dit en ny mutter inför nästa års besiktning (men detta tänker jag ju givetvis inte göra😉😉😉).
De sa på verkstaden att dragkroken är helt ofarlig att köra med eftersom den inte är löstagbar.
Men den är halvautomatisk enligt ditt första inlägg "Allt på besiktningen gick igenom förutom att besiktningsmannen tyckte att det var värt att underkänna att dragkroken inte faller ner när man trycker på knappen."M Mjärn skrev:
Har en halvautomatisk på en av våra bilar och skulle inte åka runt med släp påkopplad med felaktig styrning via knappen som du har.
En auktoriserad vw-verkstad har sagt till mig att just denna är ofarlig att köra med, så jag får lita på det.A AndersS skrev:Men den är halvautomatisk enligt ditt första inlägg "Allt på besiktningen gick igenom förutom att besiktningsmannen tyckte att det var värt att underkänna att dragkroken inte faller ner när man trycker på knappen."
Har en halvautomatisk på en av våra bilar och skulle inte åka runt med släp påkopplad med felaktig styrning via knappen som du har.
Har du fått en beskrivning av vad som är felet och hur det åtgärdas?M Mjärn skrev:
Be att få det skriftligt, för en auktoriserad verkstad skulle nog undvika sådana löften på papper.
Redigerat:
Återigen kommer alla tomtenissar med registreringsbesiktning i sina kommentarer. Så länge bilen inte har KOPPLINGSANORDNING KULA i regbeviset behövs ingen registreringsbesiktning. Däremot måste man så klart ombesikta om man fått det nedslaget.
Ingen aning vad du menar. Obegripligt. Hur kan man ha dragkrok utan noterat i registreringsbevis?RoTe skrev:
Detta är ju VW, och alla gånger fabriksmonterat. Låter så på lösningen åtminstone. ("elstyrd, nedfällbar drakkrok"). Som gjort för att krångla.
Mjörn har ju löst just detta fall på ett perfekt sätt. Bra jobbat!
Läs undantagen här: https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrokS styren skrev:Ingen aning vad du menar. Obegripligt. Hur kan man ha dragkrok utan noterat i registreringsbevis?
Detta är ju VW, och alla gånger fabriksmonterat. Låter så på lösningen åtminstone. ("elstyrd, nedfällbar drakkrok"). Som gjort för att krångla.
Mjörn har ju löst just detta fall på ett perfekt sätt. Bra jobbat!
Det var länge sedan nu man registreringsbesiktade dragkrokar.
Att du fick tvåan släckt och inte att du regbesiktade bort kroken.M Mjärn skrev: