56 792 läst · 447 svar
57k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Jag har ingen aning vad han har gjort exakt. Han sa iallafall att detta inte är helt lätt att fixa så det kanske inte är hans specialitet att hålla på med elen på bilen. Han skulle ringa någon VW-kille idag och fråga om råd kring detta och återkomma till mig. Börjar bli stressad för jag måste åka till jobbet och köra ungarna till förskolan med bilen. Blir vansinnig på att dragkroken ska göra att jag inte får framföra bilen över huvud taget efter 28 maj.... Bilen i sig är ju inte farlig. Bara att inte använda släp liksom.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Så istället beställer han en ny del för 600kr utan att mäta upp om det verkligen är den det är fel på?M Mjärn skrev:
Jag är rätt säker på att jag gett dig en länk till var du kan köpa låskistan för 350kr inkl frakt samt ett klipp om hur man gör när man byter.
Aa jag vet inte.. Är helt okunnig kring bilar. Han håller på med bilar hela dagarna så jag har bara valt att lita på honom.13th Marine skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Nu kan det ju mycket väl vara låskistan men blir inte det ungefär samma filosofi som att byta knappen? Kan ju vara pengar i sjön.............det bästa måste ju vara att felsöka först istället för att planlöst byta delar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Om man nu ska byta delar planlöst så är det ju bättre att byta delen folk rekommenderar är trasig?S Stefan1972 skrev:
Men jag håller med att man egentligen bör felsöka först, det skrev jag i inlägg 252:
https://www.byggahus.se/forum/threa...enom-besiktningen.517964/page-17#post-5729451
Bilmekaren skulle enkelt kunnat kollat om det var knappen genom att mäta den, men det gjorde inte.
Så man kan ana att bilel inte är dennes huvudsakliga kompetensområde.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
jo men nu är det ju inte säkert att knappen ens är mätbar......är det en intelligent knapp så är det ju inte som förr en krets som sluter eller bryter som enkelt kan mätas. Nuförtiden så är ju allt överkomplicerat. En elhissmotor som bara ska gå upp och ner kan ha 24 poliga kontakter och härvor........
Så många ggr så är det ju inte bara mäta heller utan det krävs riktig utrustning och dokumentation från biltillverkaren. Vilket få har tillgång till........Finns åtskilliga tillfällen där ett besök hos originalverkstad kan spara en del pengar även om timpenningen är dyr.
Men såklart kan det fortfarande vara låskistan om det är ett vanligt fel............
Så många ggr så är det ju inte bara mäta heller utan det krävs riktig utrustning och dokumentation från biltillverkaren. Vilket få har tillgång till........Finns åtskilliga tillfällen där ett besök hos originalverkstad kan spara en del pengar även om timpenningen är dyr.
Men såklart kan det fortfarande vara låskistan om det är ett vanligt fel............
För det mesta blir felsökning billigare på en auktoriseradverkstad då de har rätt utrustning att felsöka med, de har rätt och komplett information att söka i. Och i värsta fall har de tillgång till tillverkarens support.S Stefan1972 skrev:jo men nu är det ju inte säkert att knappen ens är mätbar......är det en intelligent knapp så är det ju inte som förr en krets som sluter eller bryter som enkelt kan mätas. Nuförtiden så är ju allt överkomplicerat. En elhissmotor som bara ska gå upp och ner kan ha 24 poliga kontakter och härvor........
Så många ggr så är det ju inte bara mäta heller utan det krävs riktig utrustning och dokumentation från biltillverkaren. Vilket få har tillgång till........Finns åtskilliga tillfällen där ett besök hos originalverkstad kan spara en del pengar även om timpenningen är dyr.
Men såklart kan det fortfarande vara låskistan om det är ett vanligt fel............
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Nu var väl förvisso denna knapp inte intelligent om jag kommer rätt från schemat jag sett tidigare.S Stefan1972 skrev:jo men nu är det ju inte säkert att knappen ens är mätbar......är det en intelligent knapp så är det ju inte som förr en krets som sluter eller bryter som enkelt kan mätas. Nuförtiden så är ju allt överkomplicerat. En elhissmotor som bara ska gå upp och ner kan ha 24 poliga kontakter och härvor........
Så många ggr så är det ju inte bara mäta heller utan det krävs riktig utrustning och dokumentation från biltillverkaren. Vilket få har tillgång till........Finns åtskilliga tillfällen där ett besök hos originalverkstad kan spara en del pengar även om timpenningen är dyr.
Men såklart kan det fortfarande vara låskistan om det är ett vanligt fel............
Det vanliga felet på denna bil är just låskistan, och inte knappen.
Att knappens lampa inte lyser i kombination med att knappen inte funkar är en indikation på att något annat är fel.
EDIT: Förtydligande, indikationen är att felet inte är i knappen.
Redigerat:
Och 99 av 100st sådana fknappar går att se status på i VCDS, så jag misstänker starkt att mekanikern inte har rätt läsare.S Stefan1972 skrev:jo men nu är det ju inte säkert att knappen ens är mätbar......är det en intelligent knapp så är det ju inte som förr en krets som sluter eller bryter som enkelt kan mätas. Nuförtiden så är ju allt överkomplicerat. En elhissmotor som bara ska gå upp och ner kan ha 24 poliga kontakter och härvor........
Så många ggr så är det ju inte bara mäta heller utan det krävs riktig utrustning och dokumentation från biltillverkaren. Vilket få har tillgång till........Finns åtskilliga tillfällen där ett besök hos originalverkstad kan spara en del pengar även om timpenningen är dyr.
Men såklart kan det fortfarande vara låskistan om det är ett vanligt fel............
Att lita på div specialister är tyvärr inte alltid rätt, många specialister är nuförtiden bara "sakbytate".M Mjärn skrev:
Ställ frågan om han har kollat i VCDS om mikrobrytarna I bakluckans lås finns som mätvärden.
Då får du dels svar på om han har en läsare som har kapabiliteten och dels vilken nivå på kompetens han har.
Är svaret "vad är VCDS" så behöver du hitta någon annan.
Är svaret, "jag har ingen VCDS men jag har xxx" så posta det han sa här så får vi lite mer att gå på.
Svarar han "ingen av mikrobrytarna finns som mätvärden varken i VCDS, VAS eller ODIS" så har han rätt förutsättningar på den delen.
Är det så att knappen är passiv så är han inkompetent.
Pratade med mekanikern nu och han sa att han inte har rätt utrustning att lösa felkoderna så han sa att jag får höra av mig till någon verkstad och göra felkoden där.
Så jag ringde till en Volkswagen-firma och de skulle ha 2500 kr/tim med ett maxtak på 5500 kr för en felsökning. Vad i hela helvete? Vad får de dessa summor ifrån?
Så jag ringde till en Volkswagen-firma och de skulle ha 2500 kr/tim med ett maxtak på 5500 kr för en felsökning. Vad i hela helvete? Vad får de dessa summor ifrån?
Jepp så är det i dag med någon sevice. Som sägs kan det vara indikeringen i lådan för kroken som bråkar. Allt som är ihopskruvat går att skruva isär. Lyft upp blien, lägg två vinterdäck strax före bakhjulen som garanti att den inte ramlar ner över dig. Kryp under och se hur det är monterat.
du får leta upp en oberoende verkstad som specialiserat sig på vw/audi, då har de rätt diagnosutrustning OCH kostar inte 2500kr per timme. Finns du i Stockholmstrakten kan jag kanske ge några tips.M Mjärn skrev:Pratade med mekanikern nu och han sa att han inte har rätt utrustning att lösa felkoderna så han sa att jag får höra av mig till någon verkstad och göra felkoden där.
Så jag ringde till en Volkswagen-firma och de skulle ha 2500 kr/tim med ett maxtak på 5500 kr för en felsökning. Vad i hela helvete? Vad får de dessa summor ifrån?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Inte omöjligt att MECA och liknande kan ha utrustningen med.