RoTe RoTe skrev:
Läs undantagen här: [länk]
Det var länge sedan nu man registreringsbesiktade dragkrokar.

Att du fick tvåan släckt och inte att du regbesiktade bort kroken.
Jo de regbesiktade bort kroken. Den är nu endast tillåten som cykelställ
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Jo de regbesiktade bort kroken. Den är nu endast tillåten som cykelställ
Då tog dom bort alla siffror i regbeviset med? Då kommer du aldrig mer kunna ha drag på bilen är jag rädd. Helbilsgodkända bilar är inte registrerade med dragkrok liksom.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Då tog dom bort alla siffror i regbeviset med? Då kommer du aldrig mer kunna ha drag på bilen är jag rädd. Helbilsgodkända bilar är inte registrerade med dragkrok liksom.
Jag frågade om detta och han sa att det går bra att regga om den så att man kan använda dragkroken igen. Så länge den fungerar som den ska.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Jag frågade om detta och han sa att det går bra att regga om den så att man kan använda dragkroken igen. Så länge den fungerar som den ska.
Det låter extremt märkligt att din bil, som väl är en halvny VW, inte skulle vara helbilsgodkänd och varit registrerad med "Kopplingsanordning". Antar att du inte vill dela med dig av regnr?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag sitter hos dem nu. Det var fan inte höga krav.. Världens minsta lokal och kundtoalett finns inte. Så de där dyra kraven från HQ skulle jag vilja veta vilka de är 😂
Skulle vara intressant att veta vilken verkstad du är på med dessa förutsättningar!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Inte så svårt... skruva bort .. registrings besikta ändringen men det blir en dyr ändring... Jag hade försökt byta till en fast krok
Dyrt? En förenklad regbesiktning kostar runt 500 sist jag gjorde en
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Uppdatering: Verkstaden säger att de inte hittar några felkoder alls. De säger att de tror att det kan landa på ca 6k att få fram exakt vad som är problemet. De behöver fler timmar. De säger att det eventuellt kan vara möss som har bitit av några kablar.

Det var helvete detta.. Jag ska se om jag kan göra dragkroken obrukbar för jag tänker inte betala alla dessa pengar bara för att ta reda på felet... Blir så irriterad över att allt kostar så jävla mycket pengar, och är ännu mer irriterad över att att de har gjort dragkrogen elektrisk från början.

Får väl köpa en till bil som har en dragkrok.. (som inte är elektrisk)
Verkstaden väljer altså att bara kolla felkoder istället för att kolla mättningar, kanske helt oväntat 😠
Samma som när kompisens frus bil fick problem med regenereringen av partikelfiltret efter att ha kört för länge med trasig difftrycksgivare, dom kunde inte tvångsstarta regenerering över en viss partikelhalt, det löste jag genom att kalibrera om sensorn så att styrsystemet trodde att partikelhalten var lägre.

Jag tror på att hitta någon hemmapulare med en VCDS som kan mäta microbrytarna och se att dom lever, prova att regga dig på något VW forum och ställ frågan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det låter extremt märkligt att din bil, som väl är en halvny VW, inte skulle vara helbilsgodkänd och varit registrerad med "Kopplingsanordning". Antar att du inte vill dela med dig av regnr?
Bilen blev inte godkänd i besiktningen eftersom elektriska dragkroken inte fungerade som den skulle. Satte en mutter på den och då gick den igenom. Det går att ta bort muttern och på-registrera den igen. Det sa både besiktningen och verkstaden.

Mer än såhär vet jag inte. Nej jag vill inte dela med mig av regnr
 
Gimp Gimp skrev:
Verkstaden väljer altså att bara kolla felkoder istället för att kolla mättningar, kanske helt oväntat 😠
Samma som när kompisens frus bil fick problem med regenereringen av partikelfiltret efter att ha kört för länge med trasig difftrycksgivare, dom kunde inte tvångsstarta regenerering över en viss partikelhalt, det löste jag genom att kalibrera om sensorn så att styrsystemet trodde att partikelhalten var lägre.

Jag tror på att hitta någon hemmapulare med en VCDS som kan mäta microbrytarna och se att dom lever, prova att regga dig på något VW forum och ställ frågan.
Ja mycket möjligt. Jag har inte någon kunskap så verkstaden kan lura mig eller något, men jag har inget val än att lita på dem.

Nu är bilen godkänd så nu får jag köra bilen. Jag kommer inte ge mig på detta just nu. Nu släpper jag det tills jag får för mig att ge mig på detta igen.
 
RoTe
M Mjärn skrev:
Bilen blev inte godkänd i besiktningen eftersom elektriska dragkroken inte fungerade som den skulle. Satte en mutter på den och då gick den igenom. Det går att ta bort muttern och på-registrera den igen. Det sa både besiktningen och verkstaden.

Mer än såhär vet jag inte. Nej jag vill inte dela med mig av regnr
Ok din bil är väl speciell då men vi som har normala helbilsgodkända bilar behöver inte registrera eller avregistrera våra dragkrokar. Jag hoppas du har kvar siffrorna i ditt regbevis om dragvikter för annars är du rätt lurad och måste ha intyg från biltillverkaren om du vill ha dragkrok igen.
 
RoTe RoTe skrev:
Ok din bil är väl speciell då men vi som har normala helbilsgodkända bilar behöver inte registrera eller avregistrera våra dragkrokar. Jag hoppas du har kvar siffrorna i ditt regbevis om dragvikter för annars är du rätt lurad och måste ha intyg från biltillverkaren om du vill ha dragkrok igen.
Kan någon annan i tråden kommentera detta? Stämmer det? Ska man inte längre kunna lita på vad yrkesproffessionella säger?
 
RoTe RoTe skrev:
Ok din bil är väl speciell då men vi som har normala helbilsgodkända bilar behöver inte registrera eller avregistrera våra dragkrokar. Jag hoppas du har kvar siffrorna i ditt regbevis om dragvikter för annars är du rätt lurad och måste ha intyg från biltillverkaren om du vill ha dragkrok igen.
Jag tror haken är att kroken fick poäng...
Och att det blir en ändring som frångår helbilsgodkännandet
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
RoTe
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag tror haken är att kroken fick poäng...
Och att det blir en ändring som frångår helbilsgodkännandet
Men hur avregistrerar man något som inte finns registrerat? Att man ombesiktar och besiktningsteknikern ser att dragkroken inte längre är en dragkrok och godkänner bilen förstår jag. Men in och peta i registreringsbeviset?

Edit: Verkar faktiskt som att vissa VW har registrerad dragkrok trots helbilsgodkännande.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ja mycket möjligt. Jag har inte någon kunskap så verkstaden kan lura mig eller något, men jag har inget val än att lita på dem.

Nu är bilen godkänd så nu får jag köra bilen. Jag kommer inte ge mig på detta just nu. Nu släpper jag det tills jag får för mig att ge mig på detta igen.
Förstår din frustration och ditt beslut, och det är beklagligt att konsumenten måste veta mer än dessa "experter" för att inte bli lurad.
Får jag tummen ur och fixar en ny dator så kan jag kolla på kompisens 2015 passat om det går att se mätvärden på knapp, mikrobrytare och strömförbrukning till motorn i dragkroken.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.