56 643 läst · 447 svar
57k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Jag frågade om detta och han sa att det går bra att regga om den så att man kan använda dragkroken igen. Så länge den fungerar som den ska.RoTe skrev:
Det låter extremt märkligt att din bil, som väl är en halvny VW, inte skulle vara helbilsgodkänd och varit registrerad med "Kopplingsanordning". Antar att du inte vill dela med dig av regnr?M Mjärn skrev:
Verkstaden väljer altså att bara kolla felkoder istället för att kolla mättningar, kanske helt oväntat 😠M Mjärn skrev:Uppdatering: Verkstaden säger att de inte hittar några felkoder alls. De säger att de tror att det kan landa på ca 6k att få fram exakt vad som är problemet. De behöver fler timmar. De säger att det eventuellt kan vara möss som har bitit av några kablar.
Det var helvete detta.. Jag ska se om jag kan göra dragkroken obrukbar för jag tänker inte betala alla dessa pengar bara för att ta reda på felet... Blir så irriterad över att allt kostar så jävla mycket pengar, och är ännu mer irriterad över att att de har gjort dragkrogen elektrisk från början.
Får väl köpa en till bil som har en dragkrok.. (som inte är elektrisk)
Samma som när kompisens frus bil fick problem med regenereringen av partikelfiltret efter att ha kört för länge med trasig difftrycksgivare, dom kunde inte tvångsstarta regenerering över en viss partikelhalt, det löste jag genom att kalibrera om sensorn så att styrsystemet trodde att partikelhalten var lägre.
Jag tror på att hitta någon hemmapulare med en VCDS som kan mäta microbrytarna och se att dom lever, prova att regga dig på något VW forum och ställ frågan.
Bilen blev inte godkänd i besiktningen eftersom elektriska dragkroken inte fungerade som den skulle. Satte en mutter på den och då gick den igenom. Det går att ta bort muttern och på-registrera den igen. Det sa både besiktningen och verkstaden.RoTe skrev:
Mer än såhär vet jag inte. Nej jag vill inte dela med mig av regnr
Ja mycket möjligt. Jag har inte någon kunskap så verkstaden kan lura mig eller något, men jag har inget val än att lita på dem.Gimp skrev:Verkstaden väljer altså att bara kolla felkoder istället för att kolla mättningar, kanske helt oväntat 😠
Samma som när kompisens frus bil fick problem med regenereringen av partikelfiltret efter att ha kört för länge med trasig difftrycksgivare, dom kunde inte tvångsstarta regenerering över en viss partikelhalt, det löste jag genom att kalibrera om sensorn så att styrsystemet trodde att partikelhalten var lägre.
Jag tror på att hitta någon hemmapulare med en VCDS som kan mäta microbrytarna och se att dom lever, prova att regga dig på något VW forum och ställ frågan.
Nu är bilen godkänd så nu får jag köra bilen. Jag kommer inte ge mig på detta just nu. Nu släpper jag det tills jag får för mig att ge mig på detta igen.
Ok din bil är väl speciell då men vi som har normala helbilsgodkända bilar behöver inte registrera eller avregistrera våra dragkrokar. Jag hoppas du har kvar siffrorna i ditt regbevis om dragvikter för annars är du rätt lurad och måste ha intyg från biltillverkaren om du vill ha dragkrok igen.M Mjärn skrev:Bilen blev inte godkänd i besiktningen eftersom elektriska dragkroken inte fungerade som den skulle. Satte en mutter på den och då gick den igenom. Det går att ta bort muttern och på-registrera den igen. Det sa både besiktningen och verkstaden.
Mer än såhär vet jag inte. Nej jag vill inte dela med mig av regnr
Kan någon annan i tråden kommentera detta? Stämmer det? Ska man inte längre kunna lita på vad yrkesproffessionella säger?RoTe skrev:
Vadå litar du inte på bilprovningen? Läs undantagen: https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrokM Mjärn skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 093 inlägg
Jag tror haken är att kroken fick poäng...RoTe skrev:
Och att det blir en ändring som frångår helbilsgodkännandet
Men hur avregistrerar man något som inte finns registrerat? Att man ombesiktar och besiktningsteknikern ser att dragkroken inte längre är en dragkrok och godkänner bilen förstår jag. Men in och peta i registreringsbeviset?plåtrickard skrev:
Edit: Verkar faktiskt som att vissa VW har registrerad dragkrok trots helbilsgodkännande.
Förstår din frustration och ditt beslut, och det är beklagligt att konsumenten måste veta mer än dessa "experter" för att inte bli lurad.M Mjärn skrev:
Får jag tummen ur och fixar en ny dator så kan jag kolla på kompisens 2015 passat om det går att se mätvärden på knapp, mikrobrytare och strömförbrukning till motorn i dragkroken.